Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.

Kabelläggning från flotte i Sundom, Vasa. Foto: Vasa Elnät

Kabelläggning i skärgården är ett noggrant arbete.

- Där havsdjupet är mindre än två meter grävs kabeln ner med grävmaskin, berättar Vasa Elnäts verkställande direktör Juha Rintamäki.

-  Med hjälp av GPS är det enkelt att hålla koll på djupet, och samma anordning är också till stor nytta när kabeln läggs i det grävda kabeldiket.

Att förlägga sjökabel är på många sätt ett mer krävande arbete än på torra land.

- En sjökabel är mer robust än en jordkabel och väger sju kilo per meter. Att skarva en sjökabel när kabeltrumman är tom är ett tidskrävande arbetsmoment.

I Sundom läggs sammanlagt nästan 20 kilometer kabel, varav en och en halv kilometer utgörs av sjökabeln över Kantfjärden. På fastlandet byggs en transformatorstation försedd med automation, och samtidigt möjliggörs fjärrstyrning av elnätet för att begränsa felområdet vid elavbrott. Sjökabeln fungerar även som reservförbindelse till exempel vid underhållsarbeten.

- Det här arbetet påverkar vardagen för cirka 1 300 av våra kunder genom att förkorta eventuella elavbrott, berättar Rintamäki.

Projektets totala kostnader uppgår till cirka 900 000 euro. Entreprenör för projektet är Voimatel Oy

Kabelläggning från flotte i Sundom, Vasa. Foto: Vasa Elnät
GPS:n gör det enklare att hålla koll på djupet. Foto: Vasa Elnät

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Kabelprojekt ger färre elavbrott och frigör mark för jord- och skogsbruk3.2.2021 09:15:00 EETTiedote

I år gräver Vasa Elnät ner elnätet på en sträcka om sammanlagt cirka 200 km. Under pågående år investerar Vasa Elnät 12 miljoner euro i elnätet. Investeringarna ska förbättra distributionssäkerheten, förnya elstationer och göra nätet allt smartare. I och med att nätet läggs som kabel i marken frigörs upp till 120 hektar mark för jord- och skogsbruk längs nuvarande ledningsgator.

Vasa Elektriska har Finlands – och Nordens – nöjdaste kunder22.12.2020 08:32:56 EETTiedote

En undersökning gjord av EPSI Rating i slutet av hösten avslöjar: Vasa Elektriska har landets nöjdaste kunder. Bolaget placerade sig på första plats i undersökningen Eldetaljhandeln 2020 (Sähkön vähittäismyynti 2020) både vad gäller konsumentkunder och företagskunder. Samtidigt kom Vasa Elektriska etta i den nordiska branschjämförelsen, och spurtade således förbi de bästa också i Norge, Sverige och Danmark.

Svagare energiår gnager på resultatet – Undersökning visar på förtroende hos konsumenterna22.10.2020 11:55:00 EESTTiedote

År 2020 har varit utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren och -sommaren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. En färsk undersökning visar dock på att konsumenternas förtroende för bolaget är på god nivå.