Skåldön lauttapaikalle Jomalvikin lauttarantaan rakennetaan varalautan sijoittamiseen tarvittava väliaikainen maatuki sekä toteutetaan rannan kunnossapitoruoppaus (Uusimaa)

Maantiellä 1002 Skåldön lauttapaikalla Raaseporissa toteutetaan lauttaliikenteen toimivuuden varmistamiseksi varalautan lauttapaikalle sijoittamisen edellyttämän varamaatuen rakentaminen sekä Jomalvikin lauttarannan kunnossapitoruoppaus. Urakka-aika on 14.12.-23.12.2020. Urakan toimenpiteillä mahdollistetaan kantavuudeltaan 60 tonnin varalossin sijoittaminen lauttapaikalle sekä sen välitön käyttöönotto lauttapaikalla, mikäli varsinainen kantavuudeltaan 90 tonnin lossi ei kykene liikennöimään. Rakennustöistä aiheutuu meluhaittaa ja vähäistä häiriötä lautta-/tieliikenteeseen.

Hankkeen tarpeellisuus

Skåldön lauttaliikenteessä on esiintynyt pitkin kuluvaa vuotta tavanomaista enemmän liikennekatkoja. Katkot johtuvat lossin teknisistä ongelmista. Liikenteen varmistamiseksi tienpitäjänä ja lauttaliikenteen tilaajana toimiva Varsinais-Suomen ELY-keskus rakennuttaa lauttapaikalle varalautan sijoittamisen mahdollistavan tilapäisen maatuen. Tilapäisen rantautumispaikan edusta pitää myös ruopata.

Liikennejärjestelyt

Töiden aikana lauttaliikenne hoidetaan pääsääntöisesti normaalin palvelutason mukaan, liikennejärjestelyt saattavat muuttua. Muuttuvien liikennejärjestelyjen vuoksi kehotamme tienkäyttäjiä tarkkaavaisuuteen. Osa töistä on meluavaa. Meluhaittojen välttämiseksi urakoitsija toteuttaa työt pääasiassa päiväsaikaan ja arkipäivisin.

Liikennekatkoksista tiedottaminen

TMFG:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista urakan aikaisista liikenteen katkoista.

Tilapäisen varamaatuen rakentaminen

Tilapainen maatuki toteutetaan Jomalvikin lauttarantaan elementtiratkaisuna. Rantapenkereeseen asennetaan betonielementit, joihin kiinnitetään varalautan rantautumisen mahdollistava kalturi. Varamaatuen edustasta vesialueelta ruopataan 300 m3 maa-aineksia tarvittavan – 3,5 metrin vesisyvyyden saavuttamiseksi. Ruoppausmassat läjitetään maalle Raaseporin kaupungin osoittamalle läjitysalueelle.

Lisätietoja:

Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600

Kriterier fordras för att hållbart bärga vitmossa13.1.2021 09:23:16 EETTiedote

Nya metoder har utvecklats för maskinell bärgning av vitmossa och samtidigt som verksamheten effektiveras har bärgningsarealen ökat år för år. Samtidigt har diskussionen om hållbarheten i bärgningen ökat med tanke på naturens mångfald och klimatkonsekvenserna. Att bärga vitmossa är inte reglerat på samma sätt som till exempel torvproduktionen. Ett utvecklingsprojekt för att styra bärningen av vitmossa och utveckla förfaringsmetoder har därför inletts i NTM-centralen i Södra Österbotten.

Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit13.1.2021 09:23:15 EETTiedote

Rahkasammalen koneelliseen korjuuseen on kehitelty uusia menetelmiä, ja toiminnan tehostuessa korjuualat ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Samaan aikaan keskustelu korjuun kestävyydestä luonnon monimuotoisuuden ja ilmastovaikutusten näkökulmasta on lisääntynyt. Rahkasammalen korjuu ei ole samaan tapaan säädeltyä kuin esimerkiksi turvetuotanto. Tämän vuoksi rahkasammalen korjuun ohjaamiseksi ja menettelytapojen kehittämiseksi on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa käynnistetty kehittämishanke.

Hakukierros haitallisten vieraslajien torjumiseksi on päättynyt17.12.2020 12:09:35 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa valtakunnallisesti. Ensimmäinen avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin on päättynyt marraskuun lopussa. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa sekä edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.