Skangas bunkrasi LNG-käyttöisen Tallinkin Megastarin Helsingin Länsisatamassa – Puhtaampaa energiaa Itämerelle

LNG-käyttöinen Tallinkin uusi laiva Megastar bunkrattiin Helsingin Länsisatamassa 25.1.2017. Megastar aloittaa liikennöinnin meriliikenteen puhtaimmalla polttoaineella nesteytetyllä maakaasulla (LNG) Helsingin ja Tallinnan välillä tulevana viikonloppuna.

Skangas bunkrasi Megastarin rekalla Helsingin Länsisatamassa. Megastarille tehtiin testibunkraukset Skangasin Porin terminaalilla tammikuun alussa. Skangas kuljettaa LNG:tä joustavasti syksyllä avatusta Porin Tahkoluodon LNG-tuontiterminaalista meriliikenteen tarpeisiin eri satamiin. Megastar tullaan bunkraamaan jatkossakin Länsisatamassa.

”Kehitämme Länsisataman terminaalia ympäristöystävälliseksi. LNG-tankkaus on mahdollista modernissa satamassamme. Tämä sopii satamaamme erityisen hyvin, koska LNG-käyttöisten laivojen pakokaasupäästöt ja melu ovat vähäisempiä,” kertoo Länsisataman johtaja Kari Noroviita.

Megastar-laivan kahteen ruostumattomasta teräksestä valmistettuun LNG-säiliöön mahtuu kaasua jopa 600 m3. Laivan ympäristöystävällisyys on huomioitu jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Esimerkiksi laivan piippu on matalampi, mikä auttaa pienentämään laivan ilmanvastusta – ja siten myös sen kulkuun vaadittua energiankulutusta.

”Megastar on nykyaikainen, ympäristöystävällinen alus, joka käyttää useita energiaa säästäviä tekniikoita ja meriliikenteen puhtainta polttoainetta LNG:tä. Laivan älykäs energianhallintajärjestelmä mahdollistaa mahdollisimman pienen polttoaineen kulutuksen. 212-metrinen ja 2 800 matkustajaa kerrallaan kuljettavassa laivassa on ympäristöasiat otettu vakavasti huomioon”, kertoo laivan seniori kapteeni Vahur Sõstran Tallink Megastarilta.

”On hienoa, että saamme uuden LNG-käyttöisen laivan Suomeen. LNG on ympäristöominaisuuksiltaan erinomaista meriliikenteen polttoainetta, koska sen rikkidioksidi-, hiukkas-, typenoksidi- ja hiilidioksidipäästöt ovat erittäin vähäiset. Pystymme tarjoamaan meriliikenteeseen luotettavia ja turvallisia bunkrauksia rekalla, laivalla tai terminaalilla. Tulevaisuudessa laiva voisi hyvin kulkea myös uusiutuvalla nesteytetyllä biokaasulla. ”, kertoo Skangasin myynnin ja markkinoinnin johtaja Tommy Mattila.

Lisätietoja:
Tommy Mattila,johtaja, myynti ja markkinointi, Skangas, p.040 5819 247 etunimi.sukunimi@skangas.com

Luulea Lääne, viestintäjohtaja, AS Tallink Grupp p. +372 640 9811 etunimi.sukunimi@tallink.ee

Kari Noroviita, johtaja, Länsisatama p. 0500 403990
etunimi.sukunimi@portofhelsinki.fi

LNG-yhtiö Skangas on johtava toimija pohjoismaisilla LNG-markkinoilla. Yhtiö toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan maaliikenteen tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan ympäristö- ja operatiiviset tavoitteensa tarjoamalla tehokkaita ja vakaita LNG-toimituksia. Skangas on suomalaisen luonnonkaasujen osaajan Gasum Oy:n tytäryhtiö, jonka osakkaina ovat Gasum Oy (51 %) ja norjalainen Lyse Energi AS (49 %). www.skangas.com.

As Tallink Grupp is the leading provider of high-quality mini-cruise and passenger transport services in the northern Baltic Sea region, as well as the leading provider of ro-ro cargo services on selected routes. Our fleet of 16 vessels allows us to offer a wide range of services and frequent departures. As a result of our recent investment and fleet renewal program, we currently deploy some of the most advanced cruise ferries on the Baltic Sea with state-of-the-art facilities, improved accommodation possibilities, larger onboard shopping areas and high quality onboard services, setting a new benchmark for travel standards on the Baltic Sea. The company's vision is to be the market pioneer in Europe by offering excellence in leisure and business travel and sea transportation services. Our customer value proposal is to offer an enjoyable travel experience that exceeds customer expectations and makes them want to return. www.tallink.com

Helsingin satama on Suomen ulkomaankaupan ja matkustajaliikenteen pääsatama. Helsingin Satama Oy johtaa ja kehittää satamatoimintaa yhteistyössä toimijoiden kanssa, tarjoaa sille puitteet sekä tuottaa kokonaisuutta tukevia palveluita. Helsingin Satama Oy on Helsingin kaupungin omistama osakeyhtiö ja sen hallinnoimia satamanosia ovat Eteläsatama, Katajanokka, Länsisatama ja Vuosaaren sekä Kantvikin satamat sekä Helsingin hiililaiturit. Helsingin sataman vahvuuksia ovat tiheä linjaliikenne, tasapainoinen tuonti ja vienti sekä erikoistuminen suuryksikköliikenteeseen. Helsingin satama tukee Helsingin seudun elinkeinoelämää ja hyvinvointia. www.portofhelsinki.fi

LNG-yhtiö Skangas on johtava toimija pohjoismaisilla LNG-markkinoilla. Yhtiö toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan maaliikenteen tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan ympäristö- ja operatiiviset tavoitteensa tarjoamalla tehokkaita ja vakaita LNG-toimituksia. Skangas on suomalaisen luonnonkaasujen osaajan Gasum Oy:n tytäryhtiö, jonka osakkaina ovat Gasum Oy (51 %) ja norjalainen Lyse Energi AS (49 %). www.skangas.com