Skarta alkaa rakentaa tuulipuistoa Puhurille – kolmas yhteinen hanke puhtaan energian markkinoille

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja Skarta aloittaa tuulipuistoja kehittävän Puhuri Oy:n kanssa uuden yhteistyöhankkeen Kannuksessa Keski-Pohjanmaalla.

Skarta aloittaa Kaukasen tuulipuiston rakennustyöt syyskuussa. Sähköt, tiet ja perustukset valmistuvat heinäkuussa 2022 ja tuulipuisto alkaa tuottaa sähköä loppuvuodesta 2022. Voimaloita pystytetään kahdeksan kappaletta ja tuulipuiston nimellisteho on yhteensä noin 45 megawattia. Vuotuinen tuotanto vastaa noin 8 000 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkönkulutusta. Urakan kokonaisarvo on noin seitsemän miljoonaa euroa.

”Ympäristöystävällisen energian kasvuvauhti on nyt huima. Vielä viisi vuotta sitten tilanne oli aivan toinen. Murros johtuu pääasiassa tuulivoimatekniikan isosta harppauksesta eteenpäin, minkä johdosta nyt on taloudellisestikin järkevää rakentaa tuulipuistoja. Tariffeja ei enää tarvita, sillä tuulipuistojen rakentaminen markkinaehtoisesti on kannattavaa. Meillä on parhaillaan kymmenkunta uutta hanketta suunnitteilla, joista muutama jo lupamielessä rakentamiskelpoisia”, kertoo Puhurin rakentamispäällikkö Jaakko Tyyvi.

Skarta toimittaa tuulivoimahankkeen Puhurille Balance of Plant -hankkeena (BoP). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Skartan vastuulla on tuulipuiston rakentamisessa kaikki muu paitsi tuuliturbiinit. Skarta hyödyntää projektissa laajasti koko konsernin asiantuntemusta niin erikoisrakentamisen, infrarakentamisen kuin energiahankkeidenkin osalta ja hankkeeseen osallistuvatkin konserniyhtiöistä Skarta Energyn lisäksi Skarta Infra ja Skarta Finland.

”Puhtaan energian rakentaminen on merkittävässä kasvussa ja on hienoa viedä alaa yhteistyössä eteenpäin. Puhuri on yksi johtavia tuulivoimatuottajia Suomessa, joten meille oman alamme edelläkävijäyrityksenä on ilo saada aloittaa tämä kolmas yhteinen puhtaan energian projekti heidän kanssaan”, toteaa Skartan BoP-liiketoiminnan johtaja Anssi Koski.

Skarta valikoitui pääurakoitsijaksi tarjouskilpailun perusteella. Tyyvi kertoo mukana olleen toistakymmentä tarjoajaa. Kutsu lähetettiin toimijoille, joiden tiedettiin pystyvän suorittamaan tämän laajamuotoisen työn kaikkine vaiheineen maarakentamisesta kaapeliasennuksiin ja vaativiin betonivaluihin. Skartalla on Puhurin kanssa käynnissä jo kaksi tuulipuistohanketta, Pyhäjoen Parhalahdella ja Haapaveden Hankilannevassa.

Skartalla on pitkä ja laaja kokemus yli sadan tuulivoimalan maarakennus- ja perustustöistä. Koski kertoo: ”Meillä on osaaminen ja tahtotila sekä teknologia kuten ohjausjärjestelmät korkealla tasolla. Tällä joukolla ja näillä eväillä on hyvä kehittää puhtaan energian ratkaisuja eteenpäin.”

Skarta Group Oyj
Skarta on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. Skartan pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 150 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Puhuri Oy
Puhuri Oy on suomalainen tuulipuistoja kehittävä ja puistojen valmistuessa omistajilleen sähköä tuottava yhtiö. Puhuri Oy:n omistavat Katternö ryhmä, Suomen Voima Oy, Valkeakosken Energia Oy ja Ålands Elandelslag.

Skarta will build a wind farm in Pajuperänkangas with a new customer, ABO Wind28.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

SkartaNYAB Corporation's subsidiary Skarta Finland Oy, a builder of a clean future, has entered into a BoP agreement with ABO Wind for the construction of a wind farm in Pajuperänkangas. The contract includes wind farm roads, lifting areas, foundations, and electrical cabling work in the park area. Construction work will begin in July and finishing work will be completed in the spring 2023. The total value of the contract is approximately 10 MEUR.

Skarta rakentaa tuulivoimapuistoa Pajuperänkankaalle uuden asiakkaan ABO Windin kanssa28.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy on tehnyt BoP-sopimuksen ABO Wind Oy:n kanssa tuulipuiston rakentamisesta Pajuperänkankaalle. Urakkaan kuuluvat tuulipuiston tiet, nostoalueet, perustukset ja puistoalueiden kaapelointityöt. Rakennustyöt alkavat heinäkuussa ja viimeistelytyöt tehdään keväällä 2023. Urakan kokonaisarvo on noin 10 MEUR.

Skarta signed a contract with SSAB regarding construction project of new office building, as well as research and laboratory facility, to Raahe plant22.6.2022 15:45:00 EEST | Press release

Builder of a clean future SkartaNYAB Plc’s subsidiary Skarta Finland Ltd made an agreement with globally operating steel company SSAB regarding a new project in Raahe plant district on 22 June. Skarta will build a new research and laboratory facility and an adjacent office building all the way to inner surfaces, a total of approximately 8000 m2. Value of the project is 12 million euros.

Skarta allekirjoitti sopimuksen SSAB:n kanssa toimistorakennuksen ja tutkimus- ja laboratoriokeskuksen rakennushankkeesta Raahen tehtaalle22.6.2022 15:35:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy solmi 22.6. sopimuksen maailmanlaajuisesti toimivan teräsyhtiö SSAB:n kanssa Raahen tehdasalueelle tehtävästä hankkeesta. Skarta rakentaa sisäpintoja myöten valmiiksi uuden tutkimus- ja laboratoriokeskuksen sekä sen yhteyteen toimistorakennuksen, yhteensä noin 8000 m2. Urakan arvo on 12 MEUR.

On 13 May, Skarta signed a contract with Tampere Region Central Wastewater Treatment Plant Ltd for the building of two pumping stations that serve the entirety of the Tampere region and many of its neighbouring municipalities. The contract’s value is approximately EUR 11 million. Skarta begins work on the pumping stations at the turn of May and June and the stations are expected to be operational by the end of 2024.