Skarta hyväksyttiin Fingridin toimittajarekisteriin

Skartan keväällä perustettu sähköverkkorakentamisen liiketoimintayksikkö on kasvanut vauhdilla uusien ammattilaisten ja voitettujen sähköverkkoprojektien myötä. Skartalla on tärkeä rooli koko uusiutuvan energian arvoketjussa. Jatkossa Skartalla on mahdollisuus osallistua myös Fingridin sähköasemahankkeisiin, kun yhtiö on saanut B-hyväksynnän Fingridin toimittajarekisteriin.

”Toimittajarekisteriin pääsy on loistava uutinen hyvin alkaneelle sähköverkkoliiketoiminnallemme ja osoitus kyvystämme rakentaa haastavia sähköinfrastruktuurin hankkeita. Tiimissä on kuluneen puolen vuoden aikana aloittanut useita alan kokeneita ammattilaisia eri paikkakunnilla. Yhtiön monipuolisen ja vahvan osaamisen myötä hakemusprosessi Fingridin toimittajarekisteriin meni sujuvasti", iloitsee Skartan sähköverkkoliiketoiminnan johtaja Antti Keskinen.

Skartalla on tärkeä rooli koko uusiutuvan energian arvoketjussa. Sähköverkkoliiketoimintaan kuuluvien sähköasemien ja voimajohtojen rakentamisen myötä esimerkiksi tuulipuistot saadaan liitettyä valtakunnalliseen sähköverkkoon. Uuden liiketoimintayksikön osaamista hyödynnetään parhaillaan mm. Karahkan ja Lumivaaran tuulipuistohankkeissa, jotka kattavat yhteensä yli 30 tuulivoimalan rakentamisen. Hankkeet ovat Skartalle kokonaisvaltaisia Balance of Plant (BoP) -hankkeita, joissa yhtiön vastuulle kuuluvat myös esimerkiksi maanrakennus- ja perustustyöt.

”Haluamme olla aktiivisessa roolissa ratkomassa käynnissä olevaa energiamurrosta. Toimittajarekisteriin pääsyn myötä voimme nyt myös toteuttaa Fingridin 110 kV:n sähköasemahankkeita ja olla mukana toteuttamassa yhteiskunnallemme tarpeellisia ja merkittäviä kantaverkon sähköasemainvestointeja”, kertoo Skartan sähköverkkoliiketoiminnan sähköasemien rakentamispäällikkö Petteri Luhtala.

Fingridin mukaan Suomen tuulivoimatuotanto tällä hetkellä on noin 4 000 megawattia. Vuoden loppuun mennessä tuotannon arvioidaan olevan jo noin 5 000 megawattia ja kolmen vuoden kuluttua sen ennustetaan olevan lähes 10 000 megawattia. Fingridin kehittämissuunnitelman mukaisesti kantaverkkoon investoidaan seuraavan kymmenen vuoden aikana kolme miljardia euroa. Investoinnit koostuvat rajasiirtoyhteyksien ja Suomen sisäisen päävoimansiirtoverkon kehittämisestä, uuden tuotannon verkkoon liittämisestä sekä olemassa olevan verkon uusimisesta ja perusparannuksista.

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Skarta ja Tohmajärven kunta yhteistyöhön – Suunnitelmana Itä-Suomen suurin energiahanke13.9.2022 09:33:41 EEST | Tiedote

Puhtaiden energiaratkaisujen toteuttaja Skarta Energy Oy ja Tohmajärven kunta suunnittelevat aurinko- ja tuulipuistoja Tohmajärvelle. Tätä varten yhtiö ja kunta ovat solmineet aiesopimuksen, jolla kartoitetaan uusiutuvan energian rakentamismahdollisuuksia Tohmajärven alueella. Kartoituksilla selvitetään useampien aurinko- ja tuulivoimapuistojen rakentamista sekä niiden rakentamiseen soveltuvia alueita. Puistojen yhteenlaskettu kokonaisteho olisi 60 MW, ja toteutuessaan hanke olisi koko itäisen Suomen suurin energiahanke. ”Aurinko- ja tuulivoimalla tuotettu energia on täysin uusiutuvaa ja yhdessä nämä energiamuodot tukevat erinomaisesti toisiaan. Suunnitteilla olevassa hankkeessa hyödynnetään myös Skartan Vierivoima®-ratkaisuja, jotka vahvistavat hinnaltaan kilpailukykyisen, puhtaan energian saatavuutta alueella. Ratkaisu mahdollistaa myös Tohmajärven alueen nopean siirtymän vedyn käyttöön sitten, kun tarve tulee ajankohtaiseksi ”, kertoo Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saa