Skarta rakentaa tuulivoimapuistoa Pajuperänkankaalle uuden asiakkaan ABO Windin kanssa

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy on tehnyt BoP-sopimuksen ABO Wind Oy:n kanssa tuulipuiston rakentamisesta Pajuperänkankaalle. Urakkaan kuuluvat tuulipuiston tiet, nostoalueet, perustukset ja puistoalueiden kaapelointityöt. Rakennustyöt alkavat heinäkuussa ja viimeistelytyöt tehdään keväällä 2023. Urakan kokonaisarvo on noin 10 MEUR.

Tuulivoimalarakentaminen (BoP)

Skarta toimittaa tuulivoimahankkeen ABO Windille Balance of Plant -hankkeena (BoP). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Skartan vastuulla on tuulipuiston rakentamisessa kaikki muu paitsi tuuliturbiinit. Skarta hyödyntää projektissa laajasti koko konsernin asiantuntemusta niin erikoisrakentamisen, infrarakentamisen kuin energiahankkeidenkin osalta. Pajuperänkankaalle tullaan rakentamaan yhteensä 14 Vestaksen tuulivoimalaa ja tuulipuiston nimellisteho on yhteensä noin 87 megawattia. Tuulipuiston on määrä alkaa tuottaa sähköä heinäkuusta 2023 alkaen.

”ABO Wind on Skartalle merkittävä uusi asiakas ja olemme iloisia meille osoitetusta luottamuksesta. Toivomme, että yhteistyö tästä laajenee, kasvaa ja jatkuu myös seuraavissa projekteissa”, iloitsee Skarta Finlandin toimialajohtaja Jaakko Tyyvi uudesta asiakkuudesta.

ABO Wind on tunnettu kansainvälinen uusiutuvan energian hankekehittäjä. Yrityksellä on 900 työntekijää ja liiketoimintaa jo 16 maassa. Yritys tarjoaa palveluita hankekehityksestä aina huoltopalveluihin asti. Yrityksen tähän mennessä kehittämien tuulivoima-, aurinkovoima- ja biokaasuhankkeiden yhteiskapasiteetti on reilut 3 700 MW. Näistä yli 1 900 MW ABO Wind on myös rakentanut valmiiksi.

”Skarta on meille uusi kumppani, mutta pääsimme heidän kanssaan sopimukseen nopeasti. Skartalla oli tuttuja aliurakoitsijoita ja lisäksi meillä oli aiempaa kokemusta paalutustöistä konserniin kuuluvan Niskasen Maansiirron kanssa. Lähdemme yhteishankkeeseen luottavaisin mielin”, kertoo Arto Pyhtinen, vanhempi rakennuspäällikkö ABO Windistä.

Skartalla on pitkä ja laaja kokemus tuulivoimaloiden maarakennus- ja perustustöistä. Skartalaiset ovat olleet mukana jo useamman sadan tuulivoimalan maarakennus- ja perustustöissä ympäri Suomea.

”Projektin aikataulu on tiukka ja työt alkavatkin jo nopeasti. Perustukset tehdään vielä ennen talvea”, kertoo Arto Pyhtinen.

Tuulivoimalarakentaminen (BoP)

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Change negotiations to be launched at Skarta Finland Oy – the aim is to find ways to make operations more efficient, streamlined and achieve cost savings4.10.2022 14:30:00 EEST | Press release

Skarta Finland, part of the SkartaNYAB Group, will start change negotiations with its personnel with the aim of finding ways to make operations more efficient, streamlined and achieve cost savings. In SkartaNYAB’s half-yearly report published in August, company announced that it had started measures to improve profitability in Finland during the rest of the year. The result for the first half of the year in the Finnish businesses was negative. The change negotiations now being launched concern a total of 50 salaried employees and senior salaried employees. The change negotiations under the Act on Co-operation within Undertakings will begin on 13.10.2022 and are expected to last six weeks. The employer's proposal for negotiations includes plans related to the organizational change and the reorganization of work. According to the employer's preliminary assessment, the planned measures could, if implemented, lead to a substantial change or dismissal of the terms of employment of a maximum

Skarta Finland Oy:ssä käynnistyvät muutosneuvottelut – tavoitteena löytää keinoja toimintojen tehostamiseksi, virtaviivaistamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi4.10.2022 14:30:00 EEST | Tiedote

SkartaNYAB-konserniin kuuluva Skarta Finland käynnistää henkilöstönsä kanssa muutosneuvottelut, joiden tavoitteena on löytää keinoja toimintojen tehostamiseksi, virtaviivaistamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi. SkartaNYAB Oyj kertoi elokuussa julkaistussa puolivuotiskatsauksessaan aloittaneensa toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi Suomessa loppuvuoden aikana. Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos Suomen liiketoiminnoissa oli tappiolla. Nyt käynnistettävät muutosneuvottelut koskevat yhteensä 50 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä. Yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut alkavat 13.10.2022 ja niiden arvioidaan kestävän kuusi viikkoa. Työnantajan neuvotteluesitys sisältää organisaatiomuutokseen ja töiden uudelleenjärjestelyyn liittyviä suunnitelmia. Työnantajan alustavan arvion mukaan suunnitellut toimenpiteet voisivat toteutuessaan johtaa enintään 10 henkilön työsuhteen ehtojen olennaiseen muutokseen tai irtisanomiseen. ”Alkuvuoden osalta liiketoimintamme Suomessa j