Skinnari kysyy Orpolta: ”Onko Zyskowiczin linja kokoomuksen linja?

Kokoomuksen kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan varajäsen Ben Zyskowicz on perustuslakivaliokunnan perjantaina antaman yksimielisen sote-lausunnon jälkeen kritisoinut näkyvästi perustuslakivaliokuntaa ja sen tulkintalinjaa. Zyskowicz on ilmoittanut pitävänsä valiokunnan tulkintalinjaa liian tiukkana. - Puheenjohtaja Orpo, onko tämä Zyskowiczin linja samalla Kokoomuksen linja, Skinnari kysyy.

SDP:n varapuheenjohtaja ja perustuslakivaliokunnan jäsen Ville Skinnari pitää Zyskowizcin kritiikkiä perusteettomana.

- Zyskowizc antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa perusteita kritiikille. Hän ei ole tarkentanut, missä kohdin hänen mielestään valiokunnan lausunnossa on tulkittu perustuslakia liian tiukasti. Näyttää myös siltä, että muut kokoomuslaiset perustuslakivaliokunnan jäsenet ymmärtävät perustuslakivaliokunnan tulkintalinjan, mutta Zyskowicz jauhaa samaa levyä tavoitteenaan vain ja ainoastaan perusoikeuksien liudentaminen, Skinnari sanoo.

- Valiokunnan kuulemat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen asiantuntijat katsoivat, että esitetty aikataulu ja rahoituspohja olisivat vaarantaneet perustuslaissa taattujen sote-palveluiden saatavuuden. Onko silloin erityisen tiukka perustuslain tulkinta, että esitystä pitää näiltä osin muuttaa, Skinnari kysyy.

- Pitäisikö siis eduskunnassa  yksinkertaisen enemmistön turvin olla mahdollisuus tehdä päätöksiä, jotka voivat tosiasiallisesti vaarantaa sosiaali- ja terveyspalvelut osalta kansalaisista? Jos ajattelee näin, niin silloin olisi rehellisempää sanoa, ettei pidä nykyisen perustuslain sisällöstä kuin syyttää perustuslakivaliokuntaa väärästä tulkinnasta.

Zyskowicz on perustellut väitettään tiukentuneesta tulkintalinjasta vertaamalla nyt annettua perustuslakivaliokunnan lausuntoa valiokunnan viime keväänä silloisesta sote-esityksestä antamaan lausuntoon. Perustuslakivaliokunta osoitti tuolloin esityksestä 15 valtiosääntöoikeudellisesti korjattavaa kohtaa. Nyt valiokunta osoitti niitä uudemmasta aikaisemmin lausunnon pohjalta muokatusta esityksestä 20.

Skinnari huomauttaa, että Zyskowiczin käsitys perustuu joko heikkoon tietoon asiasta tai sitten tahalliseen väärinymmärrykseen.

- Vuoden takaisessa sote-lausunnossaan perustuslakivaliokunta ei ottanut kantaa läheskään kaikkiin silloisen esityksen perustuslakiongelmiin. Koska esityksen perusmalli oli tuolloin ongelmallinen ja palasi uuteen valmisteluun, perustuslakivaliokunta ei nähnyt perusteltuna käydä läpi kaikkia perustuslakikysymyksiä esityksestä, joka oli joka tapauksessa menossa uusiksi. Valiokunnan viime keväisessä lausunnossa tämä sanotaan nimenomaisesti, ja valiokunnan varajäsenenä Zyskowiczin tulisi olla perillä tästä asiasta.

Lisätietoja:

Ville Skinnari, ‭040 504 8187‬

SDP haluaa painottaa sosiaalista hyvinvointia, kiertotaloutta ja pohjoista ulottuvuutta Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella12.6.2018 13:25Tiedote

Sosialidemokraatit julkistivat oman esityksensä Suomen EU-puheenjohtajuuskauden teemoiksi. SDP haluaa aloittaa keskustelun hyvissä ajoin, sillä Suomi toimii EU-puheenjohtajamaana jo vuoden kuluttua. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan puheenjohtajuus tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, että EU:ta uudistetaan ihmisten ehdoilla. – Suomen tuleva EU-puheenjohtajuus osuu erittäin tärkeään kohtaan. Kansainvälisen tilanteen johdosta EU:lta kaivataan nyt vakautta ja johtajuutta. Suomella on puheenjohtajamaana loistava mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millä tavalla EU ottaa johtajuuden itselleen. Se vaatii sen, että Suomi ottaa takaisin paikkansa EU:n eturivissä. Tämän SDP haluaa varmistaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoo. – Suomen kansainvälisimpänä puolueena SDP haluaa keskustelunavauksellaan kannustaa muitakin puolueita mukaan keskusteluun Suomen EU-puheenjohtajuuskauden painopisteistä ja teemoista. Haluamme painottaa erityisesti EU:n sosiaalista ulottuvuutta eli koulu

SDP:n varapuheenjohtaja Feldt-Ranta: Eduskuntavaalien vaihtoehdot eläkeläisen osalta alkavat nyt hahmottua; Kokoomus haluaa jatkaa verotetujen jakamista etupiireilleen, SDP haluaa parantaa pienituloisten eläkeläisen asemaa11.6.2018 13:20Tiedote

Tänään julkistetun Eläketurvakeskuksen tutkimuksen mukaan joka kymmenes eläkeläinen kokee vakavia toimeentulovaikeuksia. Osa eläkeläisistä joutuu tinkimään välttämättömistä menoista, kuten lääkkeistä ja terveydenhoidosta. Noin puolet eläkeläisistä kokee tavallisten, arkistenkin menojen kattamisessa jonkin asteisia vaikeuksia. Tämä on pysäyttävä ja vakava viesti siitä, että meidän on pystyttävä parempaan. Eläkeläisköyhyyttä ei voi helpottaa joskus tulevaisuutta, vaan ikäihmiset tarvitsevat tukeamme nyt, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta. SDP on esittänyt, että alle 1400 € eläkkeitä tulee astettain nostaa; tämä on tärkeä keino nostaa pienituloisia eläkeläisiä toimeentuloahdingosta. SDP on useaan otteeseen esittänyt hallitukselle toimenpideohjelman käynnistämistä eläkeläisköyhyyden vähentämiseksi. Toimenpiteitä tarvitaan niin verotuksessa, kuin esimerkiksi lääkemaksuissa. Myös palveluiden ja palvelumaksujen merkitys eläkeläisten toimeentuloon on suuri ja niitä pitää kohtuul