Skinnari kysyy Orpolta: ”Onko Zyskowiczin linja kokoomuksen linja?

Kokoomuksen kansanedustaja ja perustuslakivaliokunnan varajäsen Ben Zyskowicz on perustuslakivaliokunnan perjantaina antaman yksimielisen sote-lausunnon jälkeen kritisoinut näkyvästi perustuslakivaliokuntaa ja sen tulkintalinjaa. Zyskowicz on ilmoittanut pitävänsä valiokunnan tulkintalinjaa liian tiukkana. - Puheenjohtaja Orpo, onko tämä Zyskowiczin linja samalla Kokoomuksen linja, Skinnari kysyy.

SDP:n varapuheenjohtaja ja perustuslakivaliokunnan jäsen Ville Skinnari pitää Zyskowizcin kritiikkiä perusteettomana.

- Zyskowizc antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa perusteita kritiikille. Hän ei ole tarkentanut, missä kohdin hänen mielestään valiokunnan lausunnossa on tulkittu perustuslakia liian tiukasti. Näyttää myös siltä, että muut kokoomuslaiset perustuslakivaliokunnan jäsenet ymmärtävät perustuslakivaliokunnan tulkintalinjan, mutta Zyskowicz jauhaa samaa levyä tavoitteenaan vain ja ainoastaan perusoikeuksien liudentaminen, Skinnari sanoo.

- Valiokunnan kuulemat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen asiantuntijat katsoivat, että esitetty aikataulu ja rahoituspohja olisivat vaarantaneet perustuslaissa taattujen sote-palveluiden saatavuuden. Onko silloin erityisen tiukka perustuslain tulkinta, että esitystä pitää näiltä osin muuttaa, Skinnari kysyy.

- Pitäisikö siis eduskunnassa  yksinkertaisen enemmistön turvin olla mahdollisuus tehdä päätöksiä, jotka voivat tosiasiallisesti vaarantaa sosiaali- ja terveyspalvelut osalta kansalaisista? Jos ajattelee näin, niin silloin olisi rehellisempää sanoa, ettei pidä nykyisen perustuslain sisällöstä kuin syyttää perustuslakivaliokuntaa väärästä tulkinnasta.

Zyskowicz on perustellut väitettään tiukentuneesta tulkintalinjasta vertaamalla nyt annettua perustuslakivaliokunnan lausuntoa valiokunnan viime keväänä silloisesta sote-esityksestä antamaan lausuntoon. Perustuslakivaliokunta osoitti tuolloin esityksestä 15 valtiosääntöoikeudellisesti korjattavaa kohtaa. Nyt valiokunta osoitti niitä uudemmasta aikaisemmin lausunnon pohjalta muokatusta esityksestä 20.

Skinnari huomauttaa, että Zyskowiczin käsitys perustuu joko heikkoon tietoon asiasta tai sitten tahalliseen väärinymmärrykseen.

- Vuoden takaisessa sote-lausunnossaan perustuslakivaliokunta ei ottanut kantaa läheskään kaikkiin silloisen esityksen perustuslakiongelmiin. Koska esityksen perusmalli oli tuolloin ongelmallinen ja palasi uuteen valmisteluun, perustuslakivaliokunta ei nähnyt perusteltuna käydä läpi kaikkia perustuslakikysymyksiä esityksestä, joka oli joka tapauksessa menossa uusiksi. Valiokunnan viime keväisessä lausunnossa tämä sanotaan nimenomaisesti, ja valiokunnan varajäsenenä Zyskowiczin tulisi olla perillä tästä asiasta.

Lisätietoja:

Ville Skinnari, ‭040 504 8187‬

SDP esitteli koulutuksen ja sivistyksen Osaamispolku 2030 -vision15.8.2018 14:48Tiedote

SDP:n puoluejohdon ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Forssassa esiteltiin tänään Osaamispolku 2030, joka on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. Kokonaisuutta esitellyt kansanedustaja Pilvi Torsti haluaa Suomen ryhtyvän jälleen rohkeasti ”koulutus- ja sivistysradikaaliksi maaksi”: - Suomi tunnetaan maailmalla koulutuksesta. Tulevalla vuosikymmenellä meidän on jälleen otettava paikkamme koulutuksen kärkimaana. Suomen menestys ja globaali rooli rakentuvat koulutuksen, tutkimuksen ja uusien innovaatioiden varaan. Se on tärkeää paitsi Suomelle itselleen, myös siksi että kestävän kehityksen yhteiskuntien rakentamisen kannalta osaaminen on aivan keskiössä. Osaamispolku 2030 on SDP:n näkemys siitä, millaisia toimia matkan varrella tarvitaan, sanoo Torsti. SDP haluaa nostaa kaikkien suomalaisten osaamistasoa, parantaa koulutuksen tasa-arvoa ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. SDP uskoo, että kaik

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Kokoomus Valtionkonttoriin vierailulle15.8.2018 12:28Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari antaa ilmaisen neuvon kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokiselle ja valtiovarainministeri Petteri Orpolle. Skinnari suositaa kokoomusjohtoa menemään Valtionkonttoriin vierailulle ja tarkistamaan sieltä faktatiedot, kuinka paljon Kokoomus on hallitusvastuussa ollessaan ottannut Suomen valtiolle velkaa 2000 -luvulla. Skinnari toivoo, että kokooomuksessa keskityttäisin jatkossa enemmän niihin valintohin, jotka jatkuvan eriarvoisuuden lisäämisen sijaan loisivat parempaa näkymää Suomen menestystekijöihin tulevaisuudessa. Skinnari toivottaakin kokoomusjohdon tervetulleeksi osallistumaan SDP:n Suomi 2030 -tulevaisuuskeskusteluun. Kalle Jokinen ja Petteri Orpo ovat aiemmin julkisuudessa arvioineet SDP:n politiikan oikeudenmukaisuutta lisääviä valintoja.

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Orpon budjettiesitys väheksyy eduskunnan arvovaltaa12.8.2018 16:33Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari arvostelee valtiovarainministeri Petteri Orpon linjauksia liikenteen rahoitukseen ensi vuoden budjettiesityksessä. - Parlamentaarinen työryhmä esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen osoitetaan vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Nyt Orpon esityksessä ei kuitenkaan ole huomioitu eurollakaan parlamentaarisesti yksimielisesti esitettyä rahoitusta perusväylänpitoon. Orpo väheksyy parlamentin arvovaltaa ja vie pohjan koko parlamentaariselta valmistelulta. Skinnarin mukaan kokoomuslaisen valtiovarainministerin olisi viimeistään nyt pitänyt ottaa mallia Ruotsista ja siitä, miten pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tehdään. - Perusväylänpidossakin oleellista on jatkuvuus. Kyse on myös liikenneturvallisuudesta. Liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen olisi nyt tarvittu pysyvä rahoitustason korotus, jota parlamentaarisesti yksimielisesti myös kokoomuksesta esitettiin. Nyt seuraava hallitus joutuu lisää

Ihalaiselta 10 ehdotusta, joiden avulla voidaan parantaa työn ja työntekijöiden kohtaamista19.7.2018 10:23Tiedote

Työvoimapula, totta vai tarua? 10 kohdan ehdotukset työvoiman saatavuus ja kohtaanto-haasteiden voittamiseksi Tavoite nostaa seuraavalla vaalikaudella työllisyysaste vähintään 75% on hyvä tavoite, mutta samalla haastava. On varmistettava edellytykset pidemmän aikavälin kestävälle kasvulle investoimalla tki-rahoitukseen, koulutukseen ja työyhteisössä tuottavuuden ja työhyvinvoinnin toisiaan tukeviin toimiin. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää voimakkaita toimenpiteitä vaikeammin työllistettävien työkyvyn ja osaamisen parantamiseksi sekä työllistämiskynnyksen alentamiseen. Osatyökykyisille on rakennettava matalan kynnyksen polkuja työelämään. Tehostettuja toimia tarvitaan jo maahan muuttaneiden työllisyysasteen nostamiseksi. Koulutus ja työ ovat juureva tapa kotouttaa. Maahanmuuttajissa on mahdollisuus, ei uhka työmarkkinoilla. Monissa maakunnissa työikäisen väestön kasvu perustuu merkittävältä osalta maahanmuuttajiin. Toimenpiteet maahanmuuttajien työllistymisessä tulisi kohdistaa v