ŠKODA Ateneumin František Kupka -näyttelyn kumppaniksi

Ateneumin taidemuseossa nähdään 22.2.–19.5.2019 tšekkiläisen abstraktin taiteen pioneerin, František Kupkan näyttely. Näyttelyn kumppanina toimii tšekkiläinen automerkki ŠKODA. Kansainvälinen suurnäyttely kattaa taiteilijan koko uran 1890-luvulta 1950-luvulle.

František Kupka: Teräs juo II (1927–1928). Centre Pompidou, Musée national d'art moderne / Centre de création industrielle, Paris, talletus, Marseille, musée Cantini. © ADAGP, Paris. Kuva: © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / image Centre Pompidou.

František KupkaAteneum ja ŠKODA ovat kaikki samaa ikäluokkaa. František Kupka syntyi Opočnossa vuonna 1871 ja Ateneumin taidemuseo avasi ovensa yleisölle Helsingissä vuonna 1888. Škodan juuret puolestaan juontavat vuoteen 1895 ja tšekkiläiseen Mladá Boleslavin kaupunkiin, jossa myös päätehdas sijaitsee nykyään.

Yhteistyökumppanuudet yritysten kanssa ovat meille erittäin merkityksellisiä. Ateneumin tunnelmaa ei löydä mistään muualta: museossa kumppanit pääsevät uniikkien sisältöjen äärelle. Yhteistyö Škodan ja Kupkan näyttelyn välille syntyi luontevasti”, kertoo Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari.

”Mahdollisuus toimia yhteistyökumppanina maailmankuulun tšekkiläisen taiteilijan František Kupkan näyttelyssä Ateneumin ainutlaatuisessa ympäristössä on meille upea tilaisuus olla mukana tarjoamassa tšekkiläistä taide-elämystä”, kertoo ŠKODA-autoja maahantuovan Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela.

Škodan lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppanina toimii HOK-Elanto. Ateneum-taidemenut ovat saatavilla yhdeksästä HOK-Elannon ravintolasta Helsingissä František Kupkan näyttelyn ajan.

Kupkan näyttelyssä nähdään teoksia maailman huippumuseoista

Taidemaalari František Kupka (1871–1957) teki pitkän uran Pariisissa. Näyttelyn kautta voi tutustua länsimaisen taiteen historiaan: monivaiheisiin muutoksiin perinteisistä muotokuvista kohti abstraktia ilmaisua. Kupka sovelsi voimakkaissa ja lähes psykedeelisissä teoksissaan Newtonin värioppia ja musiikin teoriaa: maalauksissa voi aistia rytmin ja liikkeen. Taiteilijan monipuolinen tuotanto sisältää myös mm. koneromantiikkaa ja matemaattisen tarkkoja värisommitelmia.

Laajaa retrospektiivistä näyttelyä Kupkan teoksista ei ole nähty aikaisemmin Suomessa. Näyttelyssä nähdään Kupkan merkittävimpiä teoksia mm. Centre Pompidousta, New Yorkin Guggenheim-museosta sekä Tsekin kansallisgalleriasta Prahasta.

Aukioloajat 22.2.–19.5.2019

Normaali pääsymaksu 17 € | Alennettu pääsymaksu 15 € | Alle 18-vuotiaat maksutta

František Kupka: Omakuva (1910). Prahan kansallisgalleria. © ADAGP, Paris.

Ateneumin taidemuseo on Suomen johtava taidemuseo, jonka kokoelmat kattavat taidetta 1800-luvulta moderniin. Ateneumin pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto. František Kupka -näyttelyn kumppani on Škoda. Ateneum on osa Kansallisgalleriaa, yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. www.kansallisgalleria.fi

The Friends of the Ateneum centenary exhibition One Hundred Years of Friendship to open soon7.8.2019 10:02:00 EESTPress release

The Friends of the Ateneum, which is Finland’s oldest and largest museum friends association, was founded in 1919 to support the Ateneum Art Museum. In honour of the association’s centenary, an exhibition entitled One Hundred Years of Friendship will present works of art donated and funded by the association. The exhibition will be staged in one gallery on the third floor of the Ateneum, and it will run from 15 August to 6 October 2019. The Friends of the Ateneum donations lecture series, to be held in August and September, will dig deeper into the works featured in the exhibition.

Ateneums vänners jubileumsutställning Hundra år av vänskap öppnas7.8.2019 10:01:00 EESTTiedote

Ateneums vänner rf är Finlands äldsta och största museivänförening, grundad 1919 till stöd för Konstmuseet Ateneum. För att hedra föreningens hundraårsjubileum visas i en sal på Ateneums tredje våning 15.8–6.10.2019 utställningen Hundra år av vänskap som presenterar konstförvärv som donerats och bekostats av vänföreningen. Utställningen följs upp av en föreläsningsserie, Vännernas donationer, under augusti och september.

Ateneumin ystävien juhlanäyttely Sata vuotta ystävyyttä avautuu7.8.2019 10:00:00 EESTTiedote

Ateneumin ystävät ry on Suomen vanhin ja suurin museonystäväyhdistys, joka perustettiin vuonna 1919 Ateneumin taidemuseon tukemiseksi. Yhdistyksen satavuotisjuhlan kunniaksi Ateneumin kolmannessa kerroksessa nähdään 15.8.–6.10.2019 yhden salin näyttely Sata vuotta ystävyyttä, joka esittelee ystäväyhdistyksen lahjoittamia ja rahoittamia taidehankintoja. Näyttelyä syventää Ystävien lahjoitukset -luentosarja elo-syyskuussa.

Silent Beauty invites you to admire the interplay of visual arts, ceramics and kimonos13.6.2019 13:34:25 EESTPress release

From 14 June to 6 October 2019, the Ateneum Art Museum presents the exhibition Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction. The exhibition delves into the simplified aesthetic that connects the Nordic countries and East Asia, especially in post-World War II art. The exhibition celebrates Finland’s and Japan’s continued active interaction: in the year 2019, one hundred years will have passed since diplomatic relations were established between the two countries. On the first day of the exhibition 14 June, we will celebrate the Ateneum Summer Party from 10:00 to 18:00, with free admission to the exhibition.

Stilla skönhet inbjuder till att fascineras av dialogen mellan bildkonst, keramik och kimonor13.6.2019 13:32:00 EESTTiedote

På konstmuseet Ateneum visas utställningen Stilla skönhet – nordisk och östasiatisk interaktion 14.6–6.10.2019. Utställningen gör en djupdykning i den reducerade estetik som var gemensam för Norden och Östasien omkring sekelskiftet 1900 och speciellt efter andra världskriget. Utställningen hedrar Finlands och Japans fortsatta aktiva interaktion: i år 2019 har 100 år förflutit sedan diplomatiska förbindelser upprättades mellan länderna. Under utställningens första dag 14.6 firas en sommarfest på Ateneum kl. 10–18 med fritt inträde för alla.

Hiljainen kauneus kutsuu ihastumaan kuvataiteen, keramiikan ja kimonoiden vuoropuheluun13.6.2019 13:30:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.6.–6.10.2019 näyttely Hiljainen kauneus – Pohjoismaiden ja Itä-Aasian yhteys. Näyttely syventyy Pohjoismaita ja Itä-Aasiaa yhdistävään pelkistettyyn estetiikkaan 1900-luvun taiteessa, erityisesti toisen maailmansodan jälkeen. Näyttely juhlistaa Suomen ja Japanin yhä jatkuvaa aktiivista vuorovaikutusta: maiden diplomaattisuhteiden solmimisesta tulee vuonna 2019 kuluneeksi 100 vuotta. Näyttelyn ensimmäisenä päivänä 14.6. vietetään Ateneumin kesäjuhlaa klo 10–18, jolloin näyttelyyn on kaikille vapaa pääsy.