ŠKODA Ateneumin František Kupka -näyttelyn kumppaniksi

Ateneumin taidemuseossa nähdään 22.2.–19.5.2019 tšekkiläisen abstraktin taiteen pioneerin, František Kupkan näyttely. Näyttelyn kumppanina toimii tšekkiläinen automerkki ŠKODA. Kansainvälinen suurnäyttely kattaa taiteilijan koko uran 1890-luvulta 1950-luvulle.

František Kupka: Teräs juo II (1927–1928). Centre Pompidou, Musée national d'art moderne / Centre de création industrielle, Paris, talletus, Marseille, musée Cantini. © ADAGP, Paris. Kuva: © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / image Centre Pompidou.

František KupkaAteneum ja ŠKODA ovat kaikki samaa ikäluokkaa. František Kupka syntyi Opočnossa vuonna 1871 ja Ateneumin taidemuseo avasi ovensa yleisölle Helsingissä vuonna 1888. Škodan juuret puolestaan juontavat vuoteen 1895 ja tšekkiläiseen Mladá Boleslavin kaupunkiin, jossa myös päätehdas sijaitsee nykyään.

Yhteistyökumppanuudet yritysten kanssa ovat meille erittäin merkityksellisiä. Ateneumin tunnelmaa ei löydä mistään muualta: museossa kumppanit pääsevät uniikkien sisältöjen äärelle. Yhteistyö Škodan ja Kupkan näyttelyn välille syntyi luontevasti”, kertoo Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari.

”Mahdollisuus toimia yhteistyökumppanina maailmankuulun tšekkiläisen taiteilijan František Kupkan näyttelyssä Ateneumin ainutlaatuisessa ympäristössä on meille upea tilaisuus olla mukana tarjoamassa tšekkiläistä taide-elämystä”, kertoo ŠKODA-autoja maahantuovan Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela.

Škodan lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppanina toimii HOK-Elanto. Ateneum-taidemenut ovat saatavilla yhdeksästä HOK-Elannon ravintolasta Helsingissä František Kupkan näyttelyn ajan.

Kupkan näyttelyssä nähdään teoksia maailman huippumuseoista

Taidemaalari František Kupka (1871–1957) teki pitkän uran Pariisissa. Näyttelyn kautta voi tutustua länsimaisen taiteen historiaan: monivaiheisiin muutoksiin perinteisistä muotokuvista kohti abstraktia ilmaisua. Kupka sovelsi voimakkaissa ja lähes psykedeelisissä teoksissaan Newtonin värioppia ja musiikin teoriaa: maalauksissa voi aistia rytmin ja liikkeen. Taiteilijan monipuolinen tuotanto sisältää myös mm. koneromantiikkaa ja matemaattisen tarkkoja värisommitelmia.

Laajaa retrospektiivistä näyttelyä Kupkan teoksista ei ole nähty aikaisemmin Suomessa. Näyttelyssä nähdään Kupkan merkittävimpiä teoksia mm. Centre Pompidousta, New Yorkin Guggenheim-museosta sekä Tsekin kansallisgalleriasta Prahasta.

Aukioloajat 22.2.–19.5.2019

Normaali pääsymaksu 17 € | Alennettu pääsymaksu 15 € | Alle 18-vuotiaat maksutta

František Kupka: Omakuva (1910). Prahan kansallisgalleria. © ADAGP, Paris.

Ateneumin taidemuseo on Suomen johtava taidemuseo, jonka kokoelmat kattavat taidetta 1800-luvulta moderniin. Ateneumin pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto. František Kupka -näyttelyn kumppani on Škoda. Ateneum on osa Kansallisgalleriaa, yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. www.kansallisgalleria.fi

The Ateneum’s winter season 2019–2020 to focus on Helene Schjerfbeck’s travels and Finnish artists in Ruovesi19.3.2019 09:02:00 EETTiedote

The Ateneum’s winter exhibition programme 2019–2020 is changing. The exhibitions to be staged on the third floor of Ateneum from 22 November 2019 to 26 January 2020 are Through My Travels I Found Myself – Helene Schjerfbeck and Finnish Artists in Ruovesi. The common theme in these exhibitions is the importance of place in an artist’s work. Contrary to a previous announcement, the exhibition Iconic Works is to move to year 2020. The exact dates for Iconic Works will be announced later.

Ateneums vinter 2019–2020 fokuserar på Helene Schjerfbecks resor och konstnärernas Ruovesi19.3.2019 09:01:00 EETTiedote

Ateneums program vintern 2019–2020 har ändrats. På Ateneums tredje våning visas 22.11.2019–26.1.2020 utställningarna Resorna ledde till mig själv – Helene Schjerfbeck och Konstnärernas Ruovesi. Utställningarna förenas av platsens betydelse för konstnärernas produktion. Avvikelsen från tidigare angett program är att utställningen Iconic Works flyttas till året 2020. Utställningen Iconic Works exakta datum meddelas senare.

Ateneumin talvi 2019–2020 syventyy Helene Schjerfbeckin matkoihin sekä taiteilijoiden Ruoveteen19.3.2019 09:00:00 EETTiedote

Ateneumin talven 2019–2020 näyttelyohjelmisto muuttuu. Ateneumin kolmannessa kerroksessa nähdään 22.11.2019–26.1.2020 näyttelyt Maailmalta löysin itseni – Helene Schjerfbeck sekä Taiteilijoiden Ruovesi. Näyttelyitä yhdistää paikan merkitys taiteilijan tuotannolle. Aikaisemmin ilmoitetusta poiketen näyttely Iconic Works siirtyy vuodelle 2020. Iconic Worksin tarkat päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin.

The exhibition Silent Beauty continues the themes of the popular Japanomania11.3.2019 13:59:20 EETTiedote

From 14 June to 6 October 2019, the Ateneum Art Museum will present the exhibition Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction. The exhibition delves into the simplified aesthetic that connects the Nordic countries and East Asia, especially in the art of the 1950s and 1960s. The rich exhibition offers a meditative experience: at Silent Beauty, visitors can experience the atmosphere of Finnish nature and winter in the centre of Helsinki. Please note! The end date of the exhibition has been moved forward by three weeks since the earlier announcement.

Utställningen Stilla skönhet följer upp den populära Japanomani-utställningens teman11.3.2019 13:57:00 EETTiedote

På Konstmuseet Ateneum visas 14.6–6.10.2019 utställningen Stilla skönhet – Nordisk och östasiatisk interaktion. Utställningen fördjupar sig främst i 1950- och 1960-talets reducerade estetik som förenar Norden med Östasien. Den mångsidiga utställningen bjuder på en meditativ upplevelse: i Stilla skönhet kan man uppleva en fläkt av finsk natur och vinter i centrum av Helsingfors. Märk! Utställningstiden har förlängts med tre veckor jämfört med vad som tidigare meddelats.

Näyttely Hiljainen kauneus jatkaa suositun Japanomania-näyttelyn teemoja11.3.2019 13:55:00 EETTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.6.–6.10.2019 näyttely Hiljainen kauneus – Pohjoismaiden ja Itä-Aasian yhteys. Näyttely syventyy Pohjoismaita ja Itä-Aasiaa yhdistävään pelkistettyyn estetiikkaan erityisesti 1950- ja 1960-lukujen taiteessa. Runsas näyttely tarjoaa meditatiivisen kokemuksen: Hiljaisessa kauneudessa voi kokea suomalaisen luonnon ja talven tunnelmaa keskellä Helsingin keskustaa. Huom! Näyttelyn päättymispäivämäärää on siirretty kolme viikkoa aikaisemmin ilmoitettua myöhemmäksi.