ŠKODA Ateneumin František Kupka -näyttelyn kumppaniksi

Ateneumin taidemuseossa nähdään 22.2.–19.5.2019 tšekkiläisen abstraktin taiteen pioneerin, František Kupkan näyttely. Näyttelyn kumppanina toimii tšekkiläinen automerkki ŠKODA. Kansainvälinen suurnäyttely kattaa taiteilijan koko uran 1890-luvulta 1950-luvulle.

František Kupka: Teräs juo II (1927–1928). Centre Pompidou, Musée national d'art moderne / Centre de création industrielle, Paris, talletus, Marseille, musée Cantini. © ADAGP, Paris. Kuva: © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / image Centre Pompidou.

František KupkaAteneum ja ŠKODA ovat kaikki samaa ikäluokkaa. František Kupka syntyi Opočnossa vuonna 1871 ja Ateneumin taidemuseo avasi ovensa yleisölle Helsingissä vuonna 1888. Škodan juuret puolestaan juontavat vuoteen 1895 ja tšekkiläiseen Mladá Boleslavin kaupunkiin, jossa myös päätehdas sijaitsee nykyään.

Yhteistyökumppanuudet yritysten kanssa ovat meille erittäin merkityksellisiä. Ateneumin tunnelmaa ei löydä mistään muualta: museossa kumppanit pääsevät uniikkien sisältöjen äärelle. Yhteistyö Škodan ja Kupkan näyttelyn välille syntyi luontevasti”, kertoo Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari.

”Mahdollisuus toimia yhteistyökumppanina maailmankuulun tšekkiläisen taiteilijan František Kupkan näyttelyssä Ateneumin ainutlaatuisessa ympäristössä on meille upea tilaisuus olla mukana tarjoamassa tšekkiläistä taide-elämystä”, kertoo ŠKODA-autoja maahantuovan Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela.

Škodan lisäksi Ateneumin pääyhteistyökumppanina toimii HOK-Elanto. Ateneum-taidemenut ovat saatavilla yhdeksästä HOK-Elannon ravintolasta Helsingissä František Kupkan näyttelyn ajan.

Kupkan näyttelyssä nähdään teoksia maailman huippumuseoista

Taidemaalari František Kupka (1871–1957) teki pitkän uran Pariisissa. Näyttelyn kautta voi tutustua länsimaisen taiteen historiaan: monivaiheisiin muutoksiin perinteisistä muotokuvista kohti abstraktia ilmaisua. Kupka sovelsi voimakkaissa ja lähes psykedeelisissä teoksissaan Newtonin värioppia ja musiikin teoriaa: maalauksissa voi aistia rytmin ja liikkeen. Taiteilijan monipuolinen tuotanto sisältää myös mm. koneromantiikkaa ja matemaattisen tarkkoja värisommitelmia.

Laajaa retrospektiivistä näyttelyä Kupkan teoksista ei ole nähty aikaisemmin Suomessa. Näyttelyssä nähdään Kupkan merkittävimpiä teoksia mm. Centre Pompidousta, New Yorkin Guggenheim-museosta sekä Tsekin kansallisgalleriasta Prahasta.

Aukioloajat 22.2.–19.5.2019

Normaali pääsymaksu 17 € | Alennettu pääsymaksu 15 € | Alle 18-vuotiaat maksutta

František Kupka: Omakuva (1910). Prahan kansallisgalleria. © ADAGP, Paris.

Ateneumin taidemuseo on Suomen johtava taidemuseo, jonka kokoelmat kattavat taidetta 1800-luvulta moderniin. Ateneumin pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto. František Kupka -näyttelyn kumppani on Škoda. Ateneum on osa Kansallisgalleriaa, yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. www.kansallisgalleria.fi

The Friends of the Ateneum 100 years – a celebratory exhibition in the autumn of 201930.1.2019 13:25:36Tiedote

The Friends of the Ateneum, which is Finland’s oldest and largest museum friends association, was founded in 1919 to support the Ateneum Art Museum. In honour of the association’s centenary, the Ateneum will, from 15 August to 6 October 2019, host the exhibition One Hundred Years of Friendship, which will present works of art donated and funded by the association. The Friends of the Ateneum also have a centenary fund-raising campaign under way, which will culminate at the end of 2019, when Marcus Collin’s work Woman in Black (1918) will be donated to the collection.

Ateneums vänner rf 100 år – jubileumsutställning på Ateneum hösten 201930.1.2019 13:15:54Tiedote

Ateneums vänner rf är Finlands äldsta och största museivänförening grundad år 1919 för att stöda Konstmuseet Ateneum. För att hedra föreningens hundraårsjubileum får vi se utställningen Hundra år av vänskap på Ateneum 15.8–6.10.2019 där konstverk som skaffats och donerats av vänföreningen visas. Ateneums vänner har också inlett en jubileumsinsamling, och i slutet av år 2019 kommer Marcus Collins verk Dam i svart (1918) att doneras till Ateneums samling.

Ateneumin ystävät ry 100 vuotta – juhlanäyttely Ateneumissa syksyllä 201930.1.2019 13:02:15Tiedote

Ateneumin ystävät ry on Suomen vanhin ja suurin museonystäväyhdistys, joka perustettiin vuonna 1919 Ateneumin taidemuseon tukemiseksi. Yhdistyksen satavuotisjuhlan kunniaksi Ateneumissa nähdään 15.8.–6.10.2019 näyttely Sata vuotta ystävyyttä, joka esittelee ystäväyhdistyksen lahjoittamia ja rahoittamia taidehankintoja. Ateneumin ystävillä on käynnissä myös juhlakeräys ja vuoden 2019 päätteeksi Ateneumin kokoelmaan lahjoitetaan Marcus Collinin teos Mustapukuinen nainen (1918).