ŠKODA TRANSTECH OY ON TOIMITTANUT 19. VAUNUN TAMPEREELLE RAITIOLIIKENTEEN KÄYNNISTYESSÄ – SUOMALAIS-TSEKKILÄINEN KUMPPANUUS LAAJENEE

Tampere/Plzeň, 9.8.2021 – Škoda Transtech toimitti viime viikolla Tampereelle 19. raitiovaunun. Tiivis yhteistyö tsekkiläisen emoyhtiön Škoda Transportation Groupin kanssa jatkuu myös tulevaisuudessa.

Suomalainen raitio- ja matkustajavaunuvalmistaja Škoda Transtech on toimittanut Tampereelle viimeisen sopimuksen mukaisen ForCity Smart Artic raitiovaunun ennen Tampereen virallisen matkustajaliikennöinnin aloittamista.

Ennen kaikkea Škoda Transtech haluaa kiittää Tampereen Raitiotietä ja Allianssia sekä kaikkia muita kaupungin tahoja viimeisten vuosien erinomaisesta yhteistyöstä ja luovuttaa virallisesti viimeisen vaunun Tampereen Raitiotie Oy:lle. Koko hanke on ollut esimerkkillinen näyttö koko Euroopan raitiotiealalle, kuinka kustannustehokkaasti ja aikataulussa pysyen nykyajan pikaraitiotie voidaan toteuttaa yhteisvoimin.” sanoo Zdenek Majer, Škoda Transtech Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Škoda Transportation Groupin Senior Vice President.

Tampereelle oli määrä tulla raitiotien ensimmäisessä vaiheessa 19 raitiovaunua, mutta kahdeskymmenes vaunu on päätetty rakentaa varaosiksi tarkoitetuista osista. Kahdeskymmenes vaunu saapuu Tampereelle elokuussa. Vaunut valmistettiin yhdessä Škoda Transportation Groupin kanssa Otanmäen tehtaalla Kainuussa.

“Yhdessä Škoda Transportation Groupin kanssa olemme erittäin ylpeitä tästä Tampereen hienosta suomalaisesta raitiovaunusta, jonka onnistumiseen osaltaan vaikuttivat myös Tampere ja vaunuun ydinkomponentit toimittanut tytäryhtiömme Škoda Electric. Škoda Electricin sähkökäyttöjärjestelmät edustavat alan uusinta teknologiaa ja ovat erittäin energiatehokkaita.” selventää Zdenek Majer.

Skandinavian suurimmana kiskokaluston valmistajana Škoda Transtech uskoo Tampereen Artic vaunun omaavan suuren potentiaalin myös vientituotteeksi. Helsingin Artic vaunun eri versioita on myyty ulkomaille yhteensä 83 kpl.

”Olemme vakuuttuneita siitä, että voimme jatkaa tätä onnistunutta yhteistyötä asiakkaan kanssa sekä vaunujen kunnossapidon että laajenevan rataverkon parissa.” sanoo Juha Vierros, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja.

Juha Vierros, toimitusjohtaja,
juha.vierros@transtech.fi

Škoda Transtech Oy on suomalainen vaativiin olosuhteisiin suunnitellun kiskokaluston valmistaja ja keskiraskaiden konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Kiskokaluston osalta Škoda Transtech on erikoistunut kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen suunnitteluun Oulussa ja valmistamiseen Otanmäen tehtaalla Kajaanissa. Huoltoliiketoimintamme ylläpitää kalustoa Helsingissä ja Tampereella. Škoda Transtech työllistää yli 700 henkilöä. Škoda Transtech on osa tšekkiläistä Škoda Transportation -konsernia, joka valmistaa joukkoliikenteen ja raideliikenteen kalustoa.

ŠKODA TRANSTECH OY ALOITTAA NEUVOTTELUT SOPEUTTAMISTOIMISTA5.5.2021 11:59:07 EEST | Tiedote

Otanmäki, 5.5.2021 - Yhtiön tuotannollinen ja taloudellinen tilanne heikkenee kevään ja kesän aikana huomattavasti. Tuotannon nykyisistä projekteista päättyy VR:n ravintolavaunujen ja Tampereen raitiovaunujen tuotanto. Tästä syystä aloitettavien neuvottelujen tarkoituksena on toteuttaa tarvittavia toimenpiteitä työvoiman käyttöön liittyen. Arvioitu ajankohta mahdollisille toimenpiteille ajoittuu kesän 2021 ja alkuvuoden 2022 välille. Yhtiö ei suunnittele irtisanomisia vaan pyrkii yhdessä henkilöstön kanssa löytämään muita tapoja tilanteen ratkaisemiseksi yhtiön kannattavuus huomioiden.