ŠKODA TRANSTECH OY ON TOIMITTANUT 19. VAUNUN TAMPEREELLE RAITIOLIIKENTEEN KÄYNNISTYESSÄ – SUOMALAIS-TSEKKILÄINEN KUMPPANUUS LAAJENEE

Tampere/Plzeň, 9.8.2021 – Škoda Transtech toimitti viime viikolla Tampereelle 19. raitiovaunun. Tiivis yhteistyö tsekkiläisen emoyhtiön Škoda Transportation Groupin kanssa jatkuu myös tulevaisuudessa.

Suomalainen raitio- ja matkustajavaunuvalmistaja Škoda Transtech on toimittanut Tampereelle viimeisen sopimuksen mukaisen ForCity Smart Artic raitiovaunun ennen Tampereen virallisen matkustajaliikennöinnin aloittamista.

Ennen kaikkea Škoda Transtech haluaa kiittää Tampereen Raitiotietä ja Allianssia sekä kaikkia muita kaupungin tahoja viimeisten vuosien erinomaisesta yhteistyöstä ja luovuttaa virallisesti viimeisen vaunun Tampereen Raitiotie Oy:lle. Koko hanke on ollut esimerkkillinen näyttö koko Euroopan raitiotiealalle, kuinka kustannustehokkaasti ja aikataulussa pysyen nykyajan pikaraitiotie voidaan toteuttaa yhteisvoimin.” sanoo Zdenek Majer, Škoda Transtech Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Škoda Transportation Groupin Senior Vice President.

Tampereelle oli määrä tulla raitiotien ensimmäisessä vaiheessa 19 raitiovaunua, mutta kahdeskymmenes vaunu on päätetty rakentaa varaosiksi tarkoitetuista osista. Kahdeskymmenes vaunu saapuu Tampereelle elokuussa. Vaunut valmistettiin yhdessä Škoda Transportation Groupin kanssa Otanmäen tehtaalla Kainuussa.

“Yhdessä Škoda Transportation Groupin kanssa olemme erittäin ylpeitä tästä Tampereen hienosta suomalaisesta raitiovaunusta, jonka onnistumiseen osaltaan vaikuttivat myös Tampere ja vaunuun ydinkomponentit toimittanut tytäryhtiömme Škoda Electric. Škoda Electricin sähkökäyttöjärjestelmät edustavat alan uusinta teknologiaa ja ovat erittäin energiatehokkaita.” selventää Zdenek Majer.

Skandinavian suurimmana kiskokaluston valmistajana Škoda Transtech uskoo Tampereen Artic vaunun omaavan suuren potentiaalin myös vientituotteeksi. Helsingin Artic vaunun eri versioita on myyty ulkomaille yhteensä 83 kpl.

”Olemme vakuuttuneita siitä, että voimme jatkaa tätä onnistunutta yhteistyötä asiakkaan kanssa sekä vaunujen kunnossapidon että laajenevan rataverkon parissa.” sanoo Juha Vierros, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja.

Juha Vierros, toimitusjohtaja,
juha.vierros@transtech.fi

Tutkijantie 8

Škoda Transtech Oy on suomalainen vaativiin olosuhteisiin suunnitellun kiskokaluston valmistaja ja keskiraskaiden konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Kiskokaluston osalta Škoda Transtech on erikoistunut kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen suunnitteluun Oulussa ja valmistamiseen Otanmäen tehtaalla Kajaanissa. Huoltoliiketoimintamme ylläpitää kalustoa Helsingissä ja Tampereella. Škoda Transtech työllistää yli 700 henkilöä. Škoda Transtech on osa tšekkiläistä Škoda Transportation -konsernia, joka valmistaa joukkoliikenteen ja raideliikenteen kalustoa.

Muutokset Škoda Groupin organisaatiorakenteessa tuovat yhtiön lähemmäksi asiakkaitaan7.6.2022 12:20:01 EEST | Tiedote

Pilsen, 6. kesäkuuta 2022 – PPF-konserniin kuuluva Škoda Group - Euroopan johtava julkisen liikenteen kalustovalmistaja - vahvistaa ylintä johtoaan sekä muuttaa organisaatiorakennettaan. Škoda Group, joka omistaa Pilzenissä olevan Škoda Transportationin, haluaa lähemmäksi asiakkaitaan yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla toimintojaan hakien samalla laajentumista uusille markkinoille. Konsernin nimenä ja verkkotunnuksena on kesäkuun alusta alkaen Škoda Group.

Škoda Group kunnostaa 80 raitiovaunua Ruotsin Göteborgiin konsernin Ostravan tehtaalla13.5.2022 08:44:45 EEST | Tiedote

Plzeň, 11 Toukokuu 2022 – Škoda Group on saanut merkittävän sopimuksen 80 raitiovaunun korjaamisesta Göteborgissa, Ruotsissa. Ruotsalainen liikennöijä Västtrafik AB on palkinnut Škodan sopimuksella M31 tyyppisten raitiovaunujen tarkistamisesta ja korjaamisesta. Työt tehdään Škoda Group:n tuotantolaitoksessa Ostravassa vuoteen 2027 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 78 miljoonaa euroa.

Ensimmäinen Raide-Jokerin pikaraitiovaunu matkustajien kokeiltavana8.11.2021 15:40:04 EET | Tiedote

”Testiajoissa pikaraitiovaunumme on ollut menestys, ja nyt on mukava kuulla, miten matkustajat ottavat Artic XL -uutuuden vastaan. Vaunut tulevat aikanaan Raide-Jokerin käyttöön, jolloin nämä nopeat ja miellyttävät vaunut helpottavat kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä liikkumista ja tarjoavat likenteeseen ilmastoystävällisen ja kestävän vaihtoehdon,” toimitusjohtaja Juha Vierros Škoda Transtechiltä toteaa. HSL:n mukaan Raide-Jokerilla kuljetaan vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa ja vuonna 2050 matkoja olisi jo 125 000 arkivuorokaudessa. Bussilinjalla 550 matkustaa nyt 40 000 henkeä vuorokaudessa. Raide-Jokerin esisarjavaunu liikkuu nyt Helsingin keskustassa linjatunnuksella 4S arkisin klo 8 ja klo 19 välillä. Se eroaa muista liikenteessä olevista ratikoista paitsi turkoosin värinsä, myös pituutensa ansiosta. Jokeri -vaunu on koko 34 metrin pituudeltaan matalalattiainen raitiovaunu, jossa on keskimoduulissa on tasainen lattia. Vaunussa on 78 istumapaikkaa, yhteensä