Skolfreden utlyses i Finland

Den riksomfattande Skolfreden för läsåret 2017–2018 utlyses i Finlands skolor den 24 augusti i Helsingfors. Temat för årets Skolfred ”Rätt att drömma, rätt att vara den du är” uppmuntrar skolor att stärka elevernas egen verksamhet i arbetet mot mobbning och diskriminering.

Vid utlysningen av Skolfreden i Helsingfors uppträder sångaren Isac Elliot, årets idrottare Leo-Pekka Tähti och dansaren Aira Samulin. Vid evenemanget torsdagen den 24 augusti deltar 3 000 skolelever och lärare från Helsingfors. Utlysningen sänds också direkt på webben. Skolfreden är ett program som ordnas gemensamt av Mannerheims Barnskyddsförbund, Folkhälsan, Utbildningsstyrelsen, polisen och Finlands Föräldraförbund.

Målet med den årliga utlysningen av Skolfreden är att föra fram elevernas egen röst i arbetet mot mobbning i skolor. – Jag började delta i planeringen av utlysningen av Skolfreden, eftersom jag anser att det är viktigt att hjälpa och försöka inverka på saker, säger Eleonora Petriläinen som är medlem av elevkårens styrelse i Aleksis Kiven peruskoulu.

– Om atmosfären i skolan är sådan att alla kan vara sig själva och inte behöver fundera på om andra godkänner dem, så mår både eleverna och lärarna bättre, fortsätter väneleven Stella Ovaska från högstadiet Meilahden yläaste.

Lydia Ainola är vänelev i samma skola och påminner om betydelsen av att beakta olika slags elever: – Det är viktigt att höra alla elever och inte bara dem som till sin natur talar mycket och först för fram sin åsikt. Skolan är mycket mer än bara inlärning. Därför är det viktigt att det i skolorna också ordnas olika aktiviteter och evenemang, där man kan bekanta sig med andra.

Delaktiga framtidsbyggare

Den nya läroplanen infördes i åk 7–9 i början av detta läsår, och i åk 1–6 har de införts redan förra hösten. Den nya läroplanen betonar elevernas delaktighet. – Enligt läroplanen ska skolan vara en bra plats för alla. Eleverna uppmuntras att vara delaktiga framtidsbyggare. Skolsamfundet ska se till vars och ens välbefinnande. Till allt det här förbinder vi oss då vi utlyser skolfreden för detta läsår, betonar Olli-Pekka Heinonen, generaldirektör för Utbildningsstyrelsen.

Utöver utlysningen ingår det i Skolfreden en årsplan som främjar den sociala gemenskapen. Eleverna i arbetsgruppen Skolfred i Helsingfors vill i årsplanen införa små respektfulla möten och gärningar som främjar god gemenskap och som man i skolor kan göra under hela läsåret. Eleverna har också i i självständighetsfirandets anda filmat över hundra saker som gör skolan trivsam.

– Att öka det goda är en effektivare metod än att endast fokusera på att få bort det dåliga. I skolorna finns mycket som är bra, bara vi fokuserar på att märka alla de små saker som inverkar på trivseln i skolan, säger vänelev Emma Apajasaari från högstadiet Meilahden yläaste.

Skolfreden utlyses i Helsingfors på Kajsaniemiplanen 24.8.2016 kl. 9.30–10.15. Efter utlysningen ordnas Skolfredstorget, där eleverna får gå runt och utföra vissa uppgifter. Representanter för medier är välkomna att följa utlysningen på platsen och att utföra uppgifterna tillsammans med eleverna.

Evenemanget kan också följas som en direkt webbsändning på webbplatsen www.koulurauha.fi.

År 2017–2018 ingår i arbetsgruppen Skolfred i Helsingfors Aleksis Kiven peruskoulu, Grundskolan Norsen, Maatullin ala-aste, Meilahden yläaste, Siltamäen ala-aste, Tehtaankadun ala-aste, Zacharias Topeliusskolan, Fostran och utbildning i Helsingfors, Helsingfors polisväsende, Helsingin vanhemmat HELVARY ry och Stadin ammattiopisto. Mannerheims Barnskyddsförbund koordinerar arbetsgruppen.

Mer information:
Planeraren av ungdomsarbete Eeva-Liisa Markkanen, Mannerheims Barnskyddsförbund, tfn 050 367 2101
Utbildningsrådet Satu Elo, Utbildningsstyrelsen, tfn 029 533 1544
Polisinspektör Ari Järvenpää, Polisstyrelsen, tfn 071 8781 766
Avdelningschef Pia Rosengård-Andersson, Folkhälsan, tfn 044 788 3620
Expert på föreningsverksamhet Anri Leveelahti, Finlands Föräldraförbund, tfn 044 755 1372
Informatör Eveliina Kutila, Mannerheims Barnskyddsförbund, tfn 050 580 2393

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä17.11.2017 14:14Tiedote

Perheen vähävaraisuus heikentää nuoren mahdollisuuksia osallistua ja kouluttautua. Lapsuudenperheessä koetulla taloudellisella ahdingolla on vaikutuksia pitkälle aikuiselämään, joten lapsiperheköyhyyden poistaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tavoite. Hyvä Joulumieli -keräyksellä halutaan nostaa keskustelunaiheeksi perheiden vähävaraisuus. Kotimaan köyhien lapsiperheiden hyväksi järjestettävä keräys alkaa 23. marraskuuta ja jatkuu jouluaattoon asti.

Insamlingen Jul i sinnet sprider åter glädje i barnfamiljer som har knappt om pengar17.11.2017 14:13Tiedote

När familjen inte har mycket pengar har de unga i familjen färre möjligheter att delta och studera. De känner också av följderna av detta långt in i vuxenlivet. Därför är det ett viktigt mål för samhället att avlägsna fattigdomen i barnfamiljer. Jul i sinnet aktualiserar åter denna fråga genom att samla in pengar till familjer i Finland som har svårigheter med sin ekonomi. I år börjar insamlingen den 23 november och fortsätter fram till julafton.