Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.

Var och en kan fråga sig själv om man kan klara sig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp? Sådana situationer kan orsakas till exempel av storolyckor och kraftiga stormar samt andra extrema väderfenomen som blivit allmännare med klimatförändringen. 72 timmar, dvs. tre dygn, har av myndigheter och hjälporganisationer internationellt identifierats som den optimala tiden för medborgarnas egen beredskap för störningar när det gäller att både hjälpa den enskilde att klara sig och underlätta samhällets hjälptryck.

– Medborgarnas egen beredskap ger myndigheter mera spelrum och gör deras arbete smidigare. Vi bygger våra liv för mycket på myndigheter, säger Pekka Vänskä verksamhetsledaren för Nylands Räddningsförbund. Han är kursledare för 72 timmar-utbildningar för medborgare.

Unga stadsbor och kvinnor i fokus

Stadsbor tror att de klarar av störningssituationer sämre än landsbygdsbor. På landsbygden har man flera erfarenheter av till exempel elavbrott som orsakats av stormar, och där är beredskap en naturligare del av vardagen. Detta framgår av en undersökning om hushållens beredskap för störningssituationer som publicerats av SPEK år 2016.

Speciellt kvinnor och unga som bor i städerna upplever att de har dålig beredskap och att de har mest brister i sina säkerhetsfärdigheter jämfört med andra grupper. De planerar också mindre än andra sin verksamhet med tanke på störningssituationer, och stadsbor har till exempel mera sällan ett reservförråd.

– Vi vill lära människor att beredskap är en både nyttig och bekväm medborgarfärdighet som underlättar vardagen. Syftet är att väcka folk till insikt om betydelsen av egen beredskap. Vi önskar att folk märker vad man kan göra i det egna hushållet för att förbättra kunskapsnivån, betonar SPEKs expert Mia Kunnaskari.

Kommittén för hushållens egen beredskap består av företrädare av SPEK, Marttaliitto, Maa- ja kotitalousnaiset, Försörjningsberedskapscentralen, Hyötykasviyhdistys, Hushållslärarnas förbund, Finlands jägarförbund, Centralförbundet för Fiskerihushållning, Martha-förbundet, Suomen mehiläishoitajain liitto, Paliskuntain yhdistys, Finlands scouter, Försvarsutbildningsföreningen, jord- och skogsbruksministeriet, Svenska trädgårdsförbundet, Landsbygdsverket, 4H och Arktiska aromer.Planeringen av utbildningen har finansierats av Försörjningsberedskapscentralen.

Expert Mia Kunnaskari, tfn 040 736 5683

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.