SKV-Barometri: Mitkä kysymykset askarruttavat asunnon myyjiä eniten?

SKV Kiinteistönvälityksen barometriin vastanneiden välittäjien mukaan asunnon myyjiä mietityttävät eniten asunnon arvoon ja talouden suhdanteisiin liittyvät asiat. Asunnolle halutaan määrittää realistisin mutta korkein mahdollinen hinta. Myös asunnon remontoiminen ennen myyntiin laittamista mietityttää.

SKV Kiinteistönvälityksen myyntijohtaja Sami Nivala vastaa yleisimpiin asunnon myyjien kysymyksiin.

1. Mikä on oikea hinta asunnolleni?

Asunnon hinta on myyjälle tärkeä asia. Miten asettaa hinta niin, että asunto menee kaupaksi, ja onko hintaan hyvä jättää tinkimisvaraa?

”Kiinteistönvälittäjällä on käytössään kattavat toteutuneiden kauppahintojen tilastot, joista yleensä löytyy hyviä vertailukauppoja myytävän asunnon arvoa määritettäessä. Ammattilaisella on myös käsitys alueen ja asuntotyypin kysynnän ja tarjonnan sen hetkisestä tilanteesta”, Nivala sanoo.

”Näillä tiedoilla pystytään määrittämään asunnon todennäköinen toteutuva kauppahinta, jonka päälle yleensä laitetaan pieni neuvotteluvara, jotta ostaja voi hieman tinkiä pyyntihinnasta”, Nivala neuvoo.

2. Kannattaako asuntoa remontoida myyntiä varten?

Asunnon remontoiminen myyntiä varten mietityttää monia myyjiä, mutta saako remonttiin käytetyt rahat myytäessä takaisin?

”Tätä kysytään usein ja tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, koska alue ja asunnon kunto lähtötilanteessa ratkaisevat”, Nivala sanoo.

”Usein on kuitenkin niin, että asunnon pintaremontilla ei juurikaan tehdä voittoa, mutta toki pieni pintaremontti voi lyhentää myyntiaikaa ja tämäkin voi olla rahan arvoinen asia myyjälle. Pääsääntö on kuitenkin se, että ensin kannattaa kokeilla myyntiä ilman remonttia. Jos ostajaa asunnolle ei löydy, tehdään remontti vasta sitten ja yritetään myyntiä remontin jälkeen uudestaan”, Nivala kertoo.

3. Onko nyt hyvä hetki myydä asunto? Kuinka pitkä myyntitaika tulee olemaan?

Milloin on paras hetki laittaa asunto myyntiin ja millaiseen myyntiaikaan on syytä varautua? Onko vuodenajalla merkitystä asuntokaupoilla?

Nivalan mielestä asunnon myynnin tai vaihdon ajankohta pitää perustua tarpeeseen.

”Syy voi olla paikkakunnan tai alueen vaihto, asunnon koon tai tyypin vaihto ja nämä syyt syntyvät elämäntilanteiden muuttuessa. Vaihtotilanteessahan väliraha pysyy samana markkinatilanteesta riippumatta”, Nivala huomauttaa.

Yleinen harhaluulo Nivalan mukaan on, että vuodenajalla olisi merkitystä asunnon myynnin onnistumiseen.

”Näin ei aina ole, kyllä asuntokauppaa tehdään tasaisesti ympäri vuoden. Oikeaa myynnin ajankohtaa miettiessä olisikin tärkeämpää pyrkiä ennakoimaan muutokset omissa asumisen tarpeissa, jotta nykyisen asunnon myynnissä ei tulisi kiire”, Nivala huomauttaa.

Hyvin suunniteltu myyntiprosessi yhdessä ammattilaisen kanssa yleensä varmistaa myös parhaan kauppahinnan.

”Kiinteistönvälittäjällä on käytössään tilastot alueen keskimääräisistä myyntiajoista, joten niiden avulla voidaan ennustaa kauanko myyntiprosessi kestää”, Nivala sanoo.

Kahden viikon päästä julkaisemme kiinteistönvälittäjän vastaukset ostajien yleisimpiin kysymyksiin!

Sami Nivala, myyntijohtaja, SKV Kiinteistönvälitys
sami.nivala@skv.fi