SKV-Barometri: Mitkä kysymykset askarruttavat asunnon ostajia eniten – kiinteistönvälittäjä vastaa!

Kysyimme SKV Kiinteistönvälityksen asiantuntijoilta SKV-barometrillä, millaiset asiat mietityttävät asunnon ostajia asuntokaupoilla. Välittäjien mukaan asunnon ostajia askarruttavat eniten asunnon kuntoon liittyvät asiat, kuten tehdyt ja tulevat remontit sekä piilevät viat. Myös vanhan asunnon myyminen voi huolettaa. Lue SKV Kiinteistönvälityksen myyntijohtaja Sami Nivalan vastaukset ostajien yleisimpiin kysymyksiin!

Mitä remontteja asuntoon on tulossa lähivuosina ja miten selvittää remonttitarpeet?

SKV:n välittäjien mukaan eniten kysymyksiä välittäjälle tulee asuntoon ja taloyhtiöön lähivuosina suunnitelluista remonteista.

”Uusi asunto-osakeyhtiölaki velvoittaa taloyhtiön hallituksen laatimaan esityksen tulevista korjaustarpeista seuraavalle viidelle vuodelle ja pitämään tämän suunnitelman vuosittain ajan tasalla. Tämä on oivallinen tietolähde asunnon ostoa harkitsevalle”, Nivala kertoo.

Suunnitelma antaa kuvan tulevista remonttitarpeista, vaikka ei automaattisesti tarkoitakaan, että suunnitelma tulee toteutumaan sellaisenaan.

”Myös mahdollinen taloyhtiöön tehty kuntotarkastus ja pitkän tähtäimen korjaussuunnitelma ovat erinomaisia tietolähteitä asunnon ostoa harkitsevalle. Kaikki nämä asiakirjat saat asuntoa myyvältä kiinteistönvälittäjältä”, Nivala neuvoo.

Itse asuntoon jo tehdyistä remonteista tietää yleensä parhaiten asunnon myyjä. Kiinteistönvälittäjä selvittää asuntoon tehdyt remontit myyjältä jo myynnin aloitusvaiheessa.

Saanko oman asuntoni myytyä?

Myös vanhan asunnon myynti askarruttaa ostajaa. Ostaja ei halua jäädä kahden asunnon loukkuun, ja välirahoitusta uuden ostoon voi olla hankala saada ennen kuin vanha asunto on myyty.

”Ammattitaitoinen välittäjä osaa kertoa ostajan nykyisen asunnon myyntimahdollisuuksista. Alueellisia eroja on paljon, mutta yleensä on järkevää tehdä ostotarjous uudesta asunnosta vanhan asunnon myyntiehdolla. Näin ostaja ei jää kahden asunnon loukkuun”, Nivala sanoo.

Jos vanha asunto sijaitsee halutulla alueella ja kokoluokka vastaa kysyntää, voi ostopäätöksen uudesta asunnosta kenties tehdä ennen vanhan asunnon myyntiäkin.

”Tällaisessa tilanteessa tietysti tulee ostajan oman talouden olla hyvässä kunnossa, jotta pankki myöntää väliaikaisen rahoituksen uuden kodin ostoa varten”, Nivala sanoo.

Onko asunnossa mahdollisesti piileviä vikoja?

Ostaja haluaa selvittää asunnon kunnon mahdollisimman tarkasti, jotta piilevät viat löydettäisiin ajoissa.

”Piilevien virheiden löytämiseksi asunto kannattaa tarkistuttaa asiantuntijalla ennen kuin sen varsinainen myynti aloitetaan tai kun ostajaehdokas asunnolle on löytynyt. Kerros- ja rivitaloissa voidaan tehdä esimerkiksi huoneiston sisätiloihin rajoittuva kosteusmittaus ja omakotitaloihin laajempi kuntotarkastus”, Nivala kertoo.

Tarkastajien ammattitaito ja näin myös tarkastusten laatu ovat Nivalan mukaan parantuneet selvästi viime vuosina, joten valtaosa piilevistä virheistä löydetään ajoissa.

”Yleensä tarkastukset tehdään kuitenkin asunnon pintoja ja rakenteita rikkomattomin menetelmin, joten kyllä piilevä virhe voi jäädä tarkastuksessa huomaamatta. Näissä tilanteissa vastuu virheen korjaamisesta on yleensä joko myyjällä tai mahdollisesti taloyhtiöllä, tilanteesta riippuen”, Nivala huomauttaa.

Mistä tiedän, onko tämä juuri minulle oikea asunto?

Asunto on useimmille elämän suurin sijoitus, ja siksi ostaja haluaa olla varma, että tekee oikean päätöksen.

”On hyvä, että listaa itselleen tärkeimmät kriteerit, kun asuntoa lähtee etsimään. Usein kuitenkin asuntokaupat tehdään loppujen lopuksi myös tunteella, ei pelkästään järjellä; kodin on tunnuttava omalta. Kun se oikea tulee vastaan, sen yleensä tietää. Joskus asuntokaupoilla onkin vain oltava tarpeeksi rohkeutta luottaa omaan intuitioon ja uskallettava tehdä tarjous”, Nivala kertoo.

Lisätietoja:
Sami Nivala, myyntijohtaja, SKV Kiinteistönvälitys