SKV-Barometri: Omakotitalon kunto ylivoimaisesti tärkein kriteeri talokaupoilla

19.6.2017 12:11 | SKV Kiinteistönvälitys Oy

SKV Kiinteistönvälityksen Pientalo-barometrin mukaan omakotitalon kunto on ostajalle selkeästi tärkein kriteeri talokaupoilla. Hyväkuntoiset omakotitalot menevätkin tällä hetkellä hyvin kaupaksi. Omakotitalon myyjän on hyvä valmistautua huolellisesti talon kuntoa koskeviin kysymyksiin.

Perinteisesti kevät ja kesä ovat omakotitalokauppojen vilkkainta aikaa.  Tänä keväänä talokauppa onkin käynyt pirteästi: vanhoja omakotitaloja myytiin Suomessa kuluvan vuoden tammi–huhtikuussa lähes 2,6 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana*. SKV Kiinteistönvälityksen kiinteistönvälittäjilleen teettämän Pientalo-barometrin mukaan omakotitalot ovat tällä hetkellä rivitaloasuntoja kysytympiä.

Omakotitalon kunto on ostajien tärkein kriteeri talokaupoilla, vastasi kolme neljästä välittäjästä SKV-barometrissä. Toiseksi tärkein ominaisuus oli välittäjien mukaan palveluiden kuten koulujen, kauppojen ja harrastusmahdollisuuksien läheisyys. Kodin lämmitysmuoto oli kolmanneksi tärkein ostokriteeri; lämmitysmuodoista maalämpö ja kaukolämpö olivat suosituimmat.

”Muita toivottuja ominaisuuksia omakotitalolle ovat toimivat liikenneyhteydet ja autotalli. Moni ostaja toivoo myös, että omakotitalo olisi yhdessä tasossa”, SKV Kiinteistönvälityksen myyntijohtaja Kari Pitkänen kertoo.

Kooltaan ostajia kiinnostavat SKV:n välittäjien mukaan eniten 120–150 neliöiset omakotitalot. Myös alle 120 neliöiset omakoti- tai rivitaloasunnot ovat kysyttyjä.

Yhdessä teetetty kuntotarkastus tuo varmuutta molemmille kaupan osapuolille

Välittäjien mukaan ostajat eivät yleensä ole halukkaita ryhtymään mittaviin remontti- tai kunnostustoimenpiteisiin, vaan haluavat mieluusti muuttovalmiin kodin.

”Remonttikohteille on täysin oma ostajaryhmänsä, joka hakee vanhojen asuntojen remontoinnista selkeää taloudellista hyötyä”, Pitkänen huomauttaa.

Omakotitalon myyjän on hyvä huolehtia rakennuslupa-asiat kuntoon, jos lupa on vanhentunut eikä lopputarkastusta ole tehty.

”Lisäksi myyjän kannattaa tehdä lista tehdyistä remonteista ja samoin myös suunnitteilla olleista remonteista. Tämä auttaa usein ostajaa tekemään päätöstä ja suunnittelemaan, mitä kunnostuksia taloon kannattaisi kauppojen jälkeen tehdä”, Pitkänen neuvoo.

Myös yhdessä suoritettu omakotitalon kuntotarkastus tuo varmuutta kauppaan molemmille osapuolille.

”Kun tarkastus tehdään yhdessä niin, että kaupan molemmat osapuolet ovat paikanpäällä tarkastuksessa, ostaja saa tärkeää tietoa asunnon kunnosta ja tarkastaja voi kertoa selväkielisesti, mitä mikäkin vika oikeasti tarkoittaa ja vaatiiko se ostajalta toimenpiteitä”, Pitkänen sanoo.

*Luku perustuu KVKL:n ylläpitämän Hintaseurantapalvelun tietoihin.

Kari Pitkänen, myyntijohtaja, SKV Kiinteistönvälitys
kari.pitkanen@skv.fi

SKV Mökkibarometri 2017: Mökkien hinnat pysynevät ennallaan, kysyntä rantamökeistä kasvaa11.4.2017 09:08Tiedote

Kysyimme jälleen kevään korvalla SKV:n välittäjiltä, miltä Suomen mökkimarkkina näyttää tänä keväänä ja kesänä. Välittäjät ennustavat mökkien ja vapaa-ajan asuntojen hintojen noudattelevan viime vuotta. Mökkien kysynnän sen sijaan ennustetaan hieman piristyvän. Mökit järvenrantatontilla ovat tänäkin vuonna haluttuja ja sijainti onkin tärkeämpi kriteeri ostajalle, kuin mökin kunto.

SKV-Barometri: Mitkä kysymykset askarruttavat asunnon ostajia eniten – kiinteistönvälittäjä vastaa!20.12.2016 10:25Tiedote

Kysyimme SKV Kiinteistönvälityksen asiantuntijoilta SKV-barometrillä, millaiset asiat mietityttävät asunnon ostajia asuntokaupoilla. Välittäjien mukaan asunnon ostajia askarruttavat eniten asunnon kuntoon liittyvät asiat, kuten tehdyt ja tulevat remontit sekä piilevät viat. Myös vanhan asunnon myyminen voi huolettaa. Lue SKV Kiinteistönvälityksen myyntijohtaja Sami Nivalan vastaukset ostajien yleisimpiin kysymyksiin!