SKV-Barometri: Tällaiset omakotitalot kiinnostavat ostajia tänä keväänä

Kysyimme SKV Kiinteistönvälityksen välittäjiltä SKV-Barometrillä, miltä tulevan kevään ja kesän omakotitalokauppa näyttää ja millaiset talot menevät tällä hetkellä kaupaksi. SKV:n välittäjät ennustavat omakotitalokaupan vilkastuvan viime vuodesta.

SKV:n Omakotitalo-barometriin vastanneista välittäjistä yli 50 % ennustaa omakotitalokaupan piristyvän tänä keväänä ja kesänä viime vuoteen verrattuna.

”Kuluttajien luottamus talouteen on historiallisen korkealla, Tilastokeskuksen mukaan helmikuussa 25,8. Nyt uskalletaan tehdä myös omakotitalon ostopäätöksiä, joita ehkä siirrettiin talouden laskusuhdanteen aikana. Kaikissa omakotitalojen hintaluokissa tuntuu olevan hyvin kysyntää ainakin kasvukeskuksissa ja niiden ympäristössä. Merkille pantavaa on myös, että yhä useammin omakotitalon ostajissa on myös ensiasunnonostajia”, SKV Kiinteistönvälityksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa toteaa.

Perinteisesti omakotitalokauppa piristyy keväisin. Yli 40 % vastaajista kertoi omakotitalojen kysynnän nousseen jo kuluvana talvena. Viime vuoteen verrattuna vuoden alussa kasvua vanhojen omakotitalojen kaupassa nähtiin jo noin 5 % *. Tämä voi ennakoida hyvää kauppavuotta omakotitaloissa.

”Omakotitalokauppaa tehdä tasaisesti ympäri vuoden. Toki kesäkuukausina omakotitaloja myydään vilkkaasti, mutta se johtuu pääasiassa siitä, että tarjontaa on enemmän. Kysyntää löytyisi myös kesäsesongin ulkopuolella”, Hintsa toteaa.

”Jos suunnittelet omakotitalosi myyntiä, kannattaa myyntiprosessi aloittaa jo hyvissä ajoin ennen kesän vilkkaimpia kauppakuukausia. Kesällä on kaikkein eniten taloja myynnissä ja ostajista on kova kilpailu”, Hintsa vinkkaa.

Jos omistat yli 120 neliöisen hyväkuntoisen talon, nyt on hyvä hetki myydä

Barometriin vastanneiden välittäjien mukaan ostajia kiinnostavat tällä hetkellä hyvillä sijanneilla palveluiden lähellä olevat 120–150 neliömetrin kokoiset, 10–15 vuotta vanhat hyväkuntoiset omakotitalot.

”Tällaisissa kohteissa riittää kysyntää, joten jos harkitset myyntiä, nyt on siihen hyvä hetki”, SKV Kiinteistönvälityksen Jyväskylän myyntijohtaja Sami Nivala sanoo.

Tyypillisempinä omakotitalon ostajina pidettiin alle 40-vuotiaita perheellisiä pariskuntia.

Kiinteistön kunto on luonnollisesti erittäin tärkeä kriteeri ostajalle. Remonttiakin vaativat kohteet menevät kuitenkin välittäjien mukaan kaupaksi, jos sijainti on hyvä, rakenteet kunnossa ja kiinteistön potentiaali tunnistettavissa.

”Joskus myyntiä varten kannattaa päivittää kodin ilme pintaremontilla, mutta hyväkuntoisessa omakotitalossa usein riittää, kun ylimääräiset tavarat karsitaan pois ja koti siivotaan perusteellisesti”, Nivala sanoo.

Ammattitaitoisen kiinteistönvälittäjän käyttö tuo kiinteistökauppaan turvaa sekä myyjälle että ostajalle.

”Esimerkiksi lakiin kirjattu myyjän tiedonantovelvollisuus kaupan kohteen ominaisuuksista ostajalle on kiinteistöjen kohdalla todella laaja. Yhtä tärkeää, kuin oikean ja riittävän tiedon antaminen ostajaehdokkaalle on myös kaiken annetun tiedon dokumentoiminen. Tämä on yksi kiinteistönvälittäjän tärkeimmistä tehtävistä”, Nivala kertoo.

*Lähde: Kiinteistöalan Keskusliiton Hintaseurantapalvelu

Sami Nivala, myyntijohtaja, SKV Kiinteistönvälitys