SKV-barometri: Tällaiset omakotitalot kiinnostavat ostajia tänä keväänä

Kevään korvalla moni alkaa jälleen miettiä omakotitalokauppoja. SKV Kiinteistönvälityksen mukaan tänä keväänä ostajia kiinnostavat uudehkot, 2000-luvulla rakennetut omakotitalot. Myös maalämpö on selkeä myyntivaltti talokaupoilla.

Kysyimme SKV-barometrilla SKV Kiinteistönvälityksen välittäjiltä tulevan kevään omakotitalokaupan näkymistä. Välittäjät arvioivat omakotitalokaupan käyvän tänä keväänä samaan tapaan kuin viime vuonna – eli monella paikkakunnalla melko vilkkaasti.

”SKV Kiinteistövälityksen toimialueilla kauppamäärät nousivat viime vuonna voimakkaimmin Helsingissä (16 %, +44 kpl), Turussa (15 %, +38 kpl), Jyväskylässä (13 %, +38 kpl) ja Lahdessa (8 %, +28 kpl) *. Pääkaupunkiseudulla omakotitalokauppa vilkastui yhteensä 5 % ja muualla Suomessa peräti 14 % verrattuna edeltävään vuoteen 2018”, SKV Kiinteistönvälityksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa kertoo.

Lukujen perusteella polarisaatio ei siis juurikaan näy omakotitalojen kauppamäärissä, mutta hintakehitys on vahvempaa isoimmissa kaupungeissa. Pääkaupunkiseudulla vanhojen omakotitalojen neliöhinnat nousivat viime vuonna keskimäärin 2 % edeltävästä vuodesta, kun taas muualla Suomessa neliöhinnat laskivat 1 %.

”Tarkempi tarkastelu paljastaa neliöhintojen kehityksessä vaihtelua. Tarkastelemistamme paikkakunnista vanhojen omakotitalojen neliöhinnat nousivat erityisesti Helsingissä (+7 %) ja Turussa (+6 %). Sen sijaan vanhojen omakotitalojen hinnat olivat laskussa muun muassa Joensuussa (-5 %), Jyväskylässä (-4 %) ja Lahdessa (-2 %) verrattuna edeltävään vuoteen”, Hintsa kertoo.

Hyväkuntoiset, 2000-luvulla rakennetut talot kiinnostavat ostajia

SKV:n välittäjien mukaan erityisen hyvin kaupaksi käyvät uudehkot, 2000-luvun puolella rakennetut omakotitalot. Myyntivaltteja ovat kiinteistön hyvän kunnon lisäksi sujuvat liikenneyhteydet, lähellä sijaitsevat kattavat palvelut sekä maalämpö. Koon puolesta eniten kiinnostavat 120–150 m² kokoiset talot.

”Viime vuotta kokonaisuutena tarkasteltaessa vanha omakotitalo myytiin pääkaupunkiseudulla keskimäärin 117 vuorokaudessa ja muualla Suomessa 134 vuorokaudessa. Pääkaupunkiseudulla omakotitalojen myyntiajat lyhenivät 4 vuorokaudella ja muualla Suomessa taas pitenivät 5 vuorokaudella edeltävästä vuodesta*”, Hintsa kertoo.

Vanhemman tai remontin tarpeessa olevan omakotitalon myyjän kannattaa varautua pitkään myyntiaikaan. Vanhemmatkin talot menevät kuitenkin kaupaksi, jos hinta on oikea.

”Varsinkin haastavien myyntikohteiden osalta kannustaisin ammattimaisen välittäjän käyttöön myyntiprosessin tukena. Realistinen myyntihinnan määrittely ja välittäjän laajat ostajaverkostot vauhdittavat myyntiä, ja samalla varmistetaan myös, että kauppa sujuu lain vaatimien pykälien mukaisesti”, Hintsa sanoo.

*Luvut perustuvat KVKL:n ylläpitämään Hintaseurantapalveluun, johon suurimmat välitysliikkeet toimittavat kauppatietonsa. Tiedotteen luvut sisältävät kaikkien Hintaseurantapalveluun tietonsa toimittaneiden välitysliikkeiden kaupat.

Anu-Elina Hintsa, liiketoimintajohtaja, SKV Kiinteistönvälitys ja Huoneistokeskus
puh. 0504823807

SKV-Barometri: Sosiaalisen median hyödyntäminen, kaupunkien sisäinen eriytyminen sekä ostajien uudenlainen arvomaailma olivat kiinteistönvälityksen isoimpia trendejä vuonna 201814.12.2018 07:30:00 EET | Tiedote