SKV Mökkibarometri 2017: Mökkien hinnat pysynevät ennallaan, kysyntä rantamökeistä kasvaa

Kysyimme jälleen kevään korvalla SKV:n välittäjiltä, miltä Suomen mökkimarkkina näyttää tänä keväänä ja kesänä. Välittäjät ennustavat mökkien ja vapaa-ajan asuntojen hintojen noudattelevan viime vuotta. Mökkien kysynnän sen sijaan ennustetaan hieman piristyvän. Mökit järvenrantatontilla ovat tänäkin vuonna haluttuja ja sijainti onkin tärkeämpi kriteeri ostajalle, kuin mökin kunto.

Kevät ja kesä ovat vapaa-ajan asuntojen myynnin ja ostamisen kiireisintä aikaa. Kysyimme ennusteita kevään ja kesän mökkimarkkinoille SKV Kiinteistönvälityksen asiantuntijoilta SKV:n vuosittaisella Mökkibarometrilla.

”Mökkisesonki ei ole vielä kunnolla alkanut, mutta odotamme kysynnän olevan hieman pirteämpää kuin edellisenä vuonna. Mökkien myyjät lähtevät yleensä liikkeelle viimeistään toukokuussa”, SKV Kiinteistönvälityksen kenttäjohtaja Marko Vierto kertoo.

Kolme neljästä SKV-barometriin vastanneesta ennusti mökkien ja vapaa-ajan asuntojen hintojen pysyvän ennallaan viime vuoteen verrattuna. 15 prosentin mielestä mökkien hinnat saattavat hieman jopa nousta tänä vuonna erityisesti ranta- sekä lomakeskuskohteissa.

Tyypillisesti perinteinen suomalainen järvimaisema kiinnostaa mökin ostajia. SKV:n välittäjät ennustavat järven rannoilla sijaitsevien mökkien suosion jatkuvan, mutta kuivan maan kohteissa sekä kysyntä että hinta-taso voi välittäjien mukaan laskea viime vuodesta.

Kevät ja alkukesä otollisin aika mökin myynnille

Mikä sitten on hyvä aika mökkikaupoille?

”Myyjän kannalta parasta aikaa on kevät ja alkukesä. Sesongin aikaan ostajia on luonnollisesti enemmän liikkeellä”, SKV:ltä kerrotaan.

”Pääsiäisen jälkeen alkaa ensimmäinen kysyntäaalto, eli mökki kannattaa laittaa myyntiin heti keväällä. Toinen aalto menee juhannuksen molemmin puolin, ja viimeiset myydään loppukesästä. Ammattitaitoinen välittäjä osaa antaa mökille oikean, markkinan mukaisen hinnan vuodenajasta riippumatta”, neuvoo eräs välittäjistä.

Oma ranta ja lyhyt ajomatka tärkeimmät kriteerit ostajalle

Hyväkuntoiset, mutta kohtuuhintaiset mökit järven rannalla ovat tänäkin kesänä haluttuja, vinkkaavat SKV:n välittäjät.

”Kuntoakin tärkeämpää on sijainti. Ison vesistön läheisyydestä ollaan valmiita maksamaan, ja kehnommassakin kunnossa olevaa järvenrantamökkiä ollaan nyt valmiita korjaamaan, laajentamaan tai nykyaikaistamaan”, välittäjä kertoo.

”Rantapaikoissa ostajan kriteereinä ovat hyvä tieyhteys sekä hyvä ranta, puhdas vesistö ja oikea ilmasuunta. Myös suojainen tontti naapureihin nähden ratkaisee”, välittäjä toteaa.

Ostajien kriteerit mökkien varustelutasolle ovat olleet nousussa jo useamman vuoden ajan. Barometriin vastanneiden välittäjien mukaan tärkeimmät ominaisuudet mökille ovat läheinen sijainti, oma ranta ja sähkö. Seuraavaksi toivotuimpana olivat rantasauna ja sisä-WC.

”Sisä-WC, sähköt ja suihku ovat melkein jo kaikkien vaatimuslistalla. Mukavuus- ja varustelutason odotetaan olevan lähes samanlainen kuin omassa kodissa”, toteaa välittäjä.

Lisätietoja:

Marko Vierto, kenttäjohtaja, SKV Kiinteistönvälitys