SKV Mökkibarometri: Varovaisuus heijastuu loma-asuntojen kauppaan – myös mökkikauppaan vauhtia etäesittelyistä

SKV Kiinteistönvälityksen mukaan koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutukset tulevat heijastumaan loma-asuntojen kauppaan. Erilaiset digitaaliset työkalut helpottavat kuitenkin myös mökkikaupan tekoa.

Kysyimme SKV Kiinteistönvälityksen perinteisessä Mökkibarometrissa SKV:n välittäjien näkemyksiä tulevan kevään ja kesän mökkikaupasta. Kevään poikkeustilanne on nostanut mökkiasumisen tapetille.

”Taloudellinen epävarmuus ja varovaisuuden periaate vaikuttanee myös mökkikauppaan – osa ostajista voi miettiä mökin oston siirtämistä pidemmälle. Toisaalta voidaan ajatella, että matkustaminen ja lomailu kotimaassa saattaa yleistyä poikkeustilanteesta johtuen, joten jollain aikavälillä kysyntä voi jopa nousta”, SKV Kiinteistönvälityksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa kertoo.

Vuosien 2014–2019 aikana mökkikauppojen määrä on kasvanut Suomessa 4 prosentin vuosivauhtia*. Ennen poikkeustilaa kevään mökkikaupan ennustettiinkin käyvän vilkkaana.

”Vähälumisen ja leudon talven vuoksi mökkikauppa alkoi tänä vuonna aikaisemmin, kuin normaalisti. Välittäjiemme mukaan ensimmäisiä mökkikauppoja tehtiin jo helmikuussa. Toki tällä hetkellä Uudenmaan sulkeminen rajoittaa mökkikauppaa koko eteläisen Suomen alueella, jopa pidemmällä”, Hintsa toteaa.

Keskimäärin Suomen mökkikaupoista noin 12 % tehdään Varsinais-Suomen alueella, 10 % Etelä-Savossa, 9 % Pirkanmaalla, 8 % Uudellamaalla ja 7 % Keski-Suomessa.

Mökkikauppaa etäesittelyiden avulla

Asuntokauppa on poikkeusolojen vauhdittamana siirtynyt digiaikaan. Erilaiset digiratkaisut, kuten etäesittelyt, toimivat myös loma-asuntojen kaupassa.

”Asuntokaupan eri vaiheissa hyödynnettävien digitaalisten työkalujen avulla mökkikauppaa voi tietyin edellytyksin käydä ilman fyysistä kohtaamista. Esimerkiksi SKV:n Kodin Tarina -palvelun avulla myytävän kohteen tunnelmaa voidaan esitellä kuvien, videon ja tekstin muodossa”, Hintsa kertoo.

Etäesittelyissä voidaan hyödyntää myös videopuhelua, 3D-mallinnuksia tai sosiaalisen median video-ominaisuuksia.

”Toki yksityisesittelyitä mökkikohteista voi ja kannattaa edelleen sopia välittäjän kanssa. Varsinkin loma-asuntokohteissa moni haluaa käydä mökkitontilla aistimassa tunnelmaa. Kuitenkin jos välimatkaa on paljon, etäesittely auttaa päätöksenteossa, kannattaako mökkiä lähteä katsomaan ihan paikan päälle”, Hintsa vinkkaa.

Paitsi että mökkiin voi tutustua etänä, voivat kiinteistönvälittäjät tehdä myös arvioita virtuaalisesti. Virtuaalinen arviokäynti edellyttää esimerkiksi videopuhelua kohteessa myyjän kanssa. Lisäksi välittäjällä pitää olla käytössään kaikki tarvittava tieto esimerkiksi alueesta, mökin kunnosta ja muista hintaan vaikuttavista tekijöistä.

”Hyvän välitystavan mukaan välittäjän on myös käytävä paikan päällä kohteessa, mutta se voidaan poikkeustilanne huomioiden sopia tehtävän ilman fyysistä kohtaamista myyjän kanssa”, Hintsa sanoo.

Ostajien kriteerit mökille eivät ole muuttuneet

SKV:n välittäjien mukaan ostajan tärkeimmät kriteerit mökille ovat edelleen sijainti lähellä kotia (alle 200 km), sähkö ja ranta. Suurin osa etsii hyväkuntoista mökkiä, joka on varustelultaan lähes kodin tasoa.

”Suomessa 72 % mökeistä ostettiin viime vuonna erilaisten rantojen ääriltä. Sen sijaan sillä, onko mökki meren vai järven rannalla, ei ole ostajille niinkään väliä – kunhan mökki on kohtuullisen matkan päässä kotoa”, Hintsa kertoo.

SKV:n välittäjien mukaan epävarmassa markkinatilanteessa myyjän kannattaa asettaa hintapyynti realistiseksi jo heti myyntiprosessin alusta alkaen. Myytiin mökki etänä tai paikan päällä, kannattaa myyjän siistiä mökki myyntikuntoon: pihapiiri tulee tyhjentää turhasta tavarasta ja varmistaa esteetön pääsy tontille. Sisätiloissa huolellinen siivous ja tavaran karsiminen tekee paljon, ja pienestä pintaremontista voi olla apua ilmeen raikastamisessa.

”Välittäjä osaa antaa hyviä vinkkejä siihen, miten mökin saa parhaimmilleen myyntiä varten ja miten se kannattaa myydä vallitsevassa poikkeustilanteessa”, Hintsa vinkkaa.

*Lähde: Maanmittauslaitos

Anu-Elina.Hintsa@realia.fi

SKV-Barometri: Sosiaalisen median hyödyntäminen, kaupunkien sisäinen eriytyminen sekä ostajien uudenlainen arvomaailma olivat kiinteistönvälityksen isoimpia trendejä vuonna 201814.12.2018 07:30:00 EET | Tiedote