Suomen Kiinteistönvälittäjät rySuomen Kiinteistönvälittäjät ry

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Vahva markkinatilanne jatkuu, ruuhkautuneet digitaaliset palvelut aiheuttavat harmia kuluttajille

SKVL:n asuntomarkkinaennusteessa nähdään vahvan markkinatilanteen jatkumista selvästi edellisvuosia parempana ja erityisen vahvaa kysyntää on uudemmista rivi-, pari- ja omakotitaloista. Digitaaliset palvelut ovat ruuhkautuneet ja aiheuttavat harmia asunnonvaihtajille.

Kysyntä 2000-luvun omakotitaloista ja rivitaloista vahvinta. Myös tontteja kysytään paljon.

Tänä vuonna 75-vuotias Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) koostuu lähes 500 toimistosta ja lähes 1600 välittäjästä. Markkinakyselyyn vastasi noin 70 prosenttia jäsenyrityksistä. SKVL:n ennusteet perustuvat ainoana Suomessa hyvin laajan verkostoon paikallisia asiantuntijoita sekä heidän osaamiseensa ja tietoon markkinakehityksestä omalla alueellaan.

Tutustu myös alueellisiin ennusteisiin erillisessä liitteessä ja kaavioissa.

Asuntomarkkinatilanne on vakaantumassa kesän ja syksyn aikana – Vahva kysyntä jatkuu ja myös tarjonta on lisääntynyt

Suomen asuntokauppa on käynyt tänä vuonna vilkkaampana kuin moniin vuosiin. Kesällä kaupan volyymi on hiukan laskenut verrattuna viime vuoteen, mutta on silti ollut edellä aiempia vuosia 2010-luvulla. Vuodesta 2021 on tulossa 2000-luvun vilkkain asuntokauppavuosi. ”Yli puolet välittäjistä ennustaa markkinan kiihtymistä talouden parantumisen myötä. Hintakuplaa ei myöskään ole näkyvissä asuntomarkkinoilla”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Tarjonta markkinoilla on lisääntynyt, mutta edelleen on kova pula 2000-luvun taloista. Asuntojen hintapyynnit ovat nousseet kovan kysynnän myötä monin paikoin jo yli markkinahintojen ja tämä omalta osaltaan hiukan pidentää myyntiaikoja. ”Nyt myyjien tulisi olla realisteja. Edelleen jatkuva loiva hintojen nousu keskittyy ainoastaan tiettyihin asuntotyyppeihin kasvukeskuksissa. Kovimman kysyntäpiikin mentyä ohi on tärkeää aloittaa myynti oikealla hinnalla, muuten myyntiaika saattaa olla pitkäkin”, muistuttaa SKVL:n toimitusjohtaja Mannerberg. ”Asunnonostoaikeet ovat edelleen todella korkeat kaikissa asuntotyypeissä”, hän jatkaa.

Mökeistä edelleen normaalia kysyntää, mutta talvisesongiksi kauppa rauhoittuu

Mökkikaupan sesonki on normaalivuotena korkeimmillaan keskikesällä. Vuosi 2021 on ollut vilkas, mutta kasvu on tasaantumassa normaaliksi ja edelleen oikein hinnoitellut hyvät mökit käyvät nopeasti kaupaksi.

Loppusyksylle ennustetaan mökeille keskimäärin hiukan pienempää volyymia ja loivaa hintojen laskua. ”Nyt on ostajille parhaat hetket löytää mökki ensi kesäksi ennen lumen tuloa”, kommentoi SKVL:n Mannerberg.

Vuokramarkkinoiden tilanne parantunut, mutta ei vielä täysin normaali

Vuokra-asuntojen kysyntä nousi kesän aikana selvästi. Normaali kova kysyntäpiikki ei ollut yhtä suuri alkusyksyllä kuin normaalivuotena. ”Monet oppilaitokset tarjoavat nyt tutkintojaan lähes kokonaan etäopetuksena, joten opiskelijat eivät vaihda paikkakuntia niin vilkkaasti. Kuitenkin paluu työpaikolle lisännee syksyn mittaan kysyntää tasaisesti”, toteaa Jussi Mannerberg.

Ennusteen mukaan vuokrien määrissä uusissa sopimuksissa on odotettavissa hyvin lievää laskua nousun sijaan lukuun ottamatta kaikkein kysytyimpiä asuntoja.

Digitalisaatio ei toistaiseksi ole nopeuttanut asuntokaupan prosesseja vaan hidastanut sitä

Asuntokaupassa on tehty viranomaisten johdolla suuria muutoksia prosessien digitalisoimiseksi. Esimerkiksi väestörekisterin toimintojen siirtyminen keskitetysti Digi- ja väestövirastolle DVV:lle on aiheuttanut yhä suurempia viiveitä kuolinpesille ja edunvalvottaville. Keväällä raportoidun keskimääräisen 1,5 kk:n viiveen määrä on vieläkin pidentynyt. Nyt on raportoitu keskimäärin jo 2–3 kk:n viiveitä.

Sähköisen huoneistotietojärjestelmän omistusrekisteröinti ruuhkautunut pahasti

Maanmittauslaitoksen ylläpitämän pari vuotta sitten avatun uuden sähköisen huoneistotietojärjestelmän omistuskirjausten sekä kiinteistöjen lainhuutojen kirjausten viiveet ovat myös huomattavia. Lähes kuukauden keskimäärin ja jopa yli 3 kk:n viiveitä on raportoitu.

”On kuluttajille täysin kohtuutonta, että digitaaliset hankkeet hidastavat ja vaikeuttavat asuntokaupan prosesseja näin paljon. Yhteiskunnalle todella kalliiden ja kuviteltua vaikeampien projektien toteuttaminen tuntuu olevan mahdotonta aikataulussa ja budjetissa”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Mannerberg.

Pankeilla vielä pitkä matka asiakkaiden palvelun nopeutumiseen

Asuntokauppaa eniten hidastava tekijä on edelleen pankkien valtava resurssipula. Asuntolainan jokainen vaihe alkuneuvottelun varauksesta lopullisen kaupankäyntiajan saamiseen kestävät kukin useita viikkoja. Pelkästään lainaneuvotteluun pääsemistä joutuu odottamaan kyselyn tulosten perusteella keskimäärin kuukauden. Pankkien välillä on selviä eroja, joten kuluttajan kannattaa olla valppaana. Pankkien hankala suhtautuminen remontoitaviin kiinteistöihin aiheuttaa myös suuria pettymyksiä asunnon ostajille. Kuntotarkastuksia tulkitaan ilman riittävää asiantuntemusta ja lainoja evätään, vaikka moni perhe haluaisi remontoida unelmakotinsa vanhemmasta kiinteistöstä.

Digitaalinen asuntokauppa ei olekaan reaaliaikaista

Uudet palvelut asuntokaupan tekemiseen sähköisillä allekirjoituksilla yleistyivät koronan tultua. Todellisuudessa digitaalisissa palveluissa on usein jopa yli viikon viive ennen kuin kauppa toteutuu ja rahat ovat tilillä. ”Tällaiset viiveet voivat aiheuttaa asuntokaupassa paljon harmia, kun kaupat ovat useimmiten useamman asunnon ketjuja, joissa moni perhe vaihtaa kotia saman aikaan ja rahaliikenteen tulisi mennä välittömästi. Pankit ovat painostaneet asiakkaitaan ja välittäjiä käyttämään uusia digipalveluita jopa siten, että ovat alkaneet periä valtavia summia kaupanteosta konttorissa. Lopputuloksena tulee paljon murheita ja lisäkuluja muuttaville perheille”, toteaa Mannerberg.

Turku ja Tampere vahvoja kerrostalojen kysynnässä. Pääkaupunkiseudulla kysyntä entisen vahvaa.
Koko maassa rivitalojen kysyntä on vahvaa.
Omakotitalojen erittäin vahva kysyntä jatkuu.
Syksyn myötä loma-asuntokauppa hiljenee normaalisti.
Vuokra-asunnoissa vuokratasot säilyvät ennallaan tai laskevat.
Turussa on erittäin vahvaa kerrostalokysyntää.
Rivitaloja myydään, mutta tarjonta rajoittaa kaupan määrää.
Omakotitaloissa tarjonnan määrä rajoittaa kaupan volyymia ja kysyntä keskittyy uudempiin taloihin.
Loma-asuntokauppa hiljenee talveksi.
Vuokra-asuntomarkkinat normalisoitumassa.
Turussa kysyntää pienemmistä ja Tampereella isommista kerrostaloasunnoista, rivitalot kysyttyjä kaikissa.
2000-luvun omakotitalojen kysyntä on kovaa suurissa kaupungeissa.
2000-luvun omakotitalojen kysyntä on kovaa muualla Suomessa.
Myynti- ja ostohalukkuus laskenut hiukan kesän huipusta, mutta on selvästi korkeampi kuin edellisen vuoden luvut.
Myyntihalukkuus on melko tasaista koko maassa.
Ostohalukkuus on vahvaa kautta maan pienin poikkeuksin.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja 1600 välittäjästä ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL julkisti 2021 Vuoden Parhaiden finalistit4.10.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna 75-vuotias Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) koostuu lähes 500 toimistosta ja lähes 1600 välittäjästä. Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee jäsentensä joukosta finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden Parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2021 julkistetaan 12.11.2021 SKVL 75-vuotisjuhlassa. Esikarsinnassa on painotettu välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. Tänä vuonna valitaan voittajat kolmesta kategorista: Vuoden Välittäjä, Vuoden Markkinoija ja Vuoden Yritys. SKVL Vuoden 2021 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Aija Varjonen, LKV, YKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Solid House Oy LKV, Turku Anette Koskinen, LKV, YKV, Anette K. LKV, Nurmijärvi Jaana Patrakka-Suomala, LKV, YKV, kaupanvahvistaja, Suomala LKV, Jyväskylä Merja Kausto, LKV, YKV, AKA-arvioija, Kaikki Kotona Oy, Mikkeli Mirkka Morri, LKV, YKV, AITO Asunt

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL:n asuntomarkkinaennuste alkuvuodelle 20214.1.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurimman ja vanhimman alan toimijan Suomen Kiinteistönvälittäjien lähes 1600 välittäjästä ja yli 475 toimipisteestä koostuvat asuntokaupan asiantuntijat ovat antaneet markkinaennusteensa alkuvuodelle 2021. Katsaus sisältää ennusteen vuokra-asuntomarkkinoista. Ennuste sisältää myös SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerbergin kommentit asuntomarkkinoista. Kyselyyn vastasi yli 70% SKVL:n jäsenyrityksistä.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL on julkistanut vuoden parhaiden finalistit16.10.2020 12:34:13 EEST | Tiedote

Vuonna 2021 75 vuotta täyttävä Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee vuosittain yli 470 yrityksen ja yli 1600 välittäjän joukostaan finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2020 julkistetaan 27.11. SKVL 2020 -tapahtumassa. Esikarsinnassa painotetaan välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. ”Olen todella iloinen kaikkien finalistien puolesta. He kaikki ovat jo voittajia. He edustavat kovia paikallisia ammattilaisia ympäri Suomen”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. SKVL Vuoden 2020 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Pekka Tähtinen, LKV, Turun Talokulma Oy LKV, Turku Mauri Ahvalo, LKV, kaupanvahvistaja, Kiinteistönvälitys Mauri Ahvalo Oy LKV, Joensuu Marjo Lehtinen, LKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Aninkaisten kiinteistönvälitys Oy, Turku Tanja Komulainen, LKV, kaupanvahvistaja, Kii