Suomen Kiinteistönvälittäjät rySuomen Kiinteistönvälittäjät ry

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Vahva markkinatilanne jatkuu, ruuhkautuneet digitaaliset palvelut aiheuttavat harmia kuluttajille

SKVL:n asuntomarkkinaennusteessa nähdään vahvan markkinatilanteen jatkumista selvästi edellisvuosia parempana ja erityisen vahvaa kysyntää on uudemmista rivi-, pari- ja omakotitaloista. Digitaaliset palvelut ovat ruuhkautuneet ja aiheuttavat harmia asunnonvaihtajille.
Kysyntä 2000-luvun omakotitaloista ja rivitaloista vahvinta. Myös tontteja kysytään paljon.

Tänä vuonna 75-vuotias Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) koostuu lähes 500 toimistosta ja lähes 1600 välittäjästä. Markkinakyselyyn vastasi noin 70 prosenttia jäsenyrityksistä. SKVL:n ennusteet perustuvat ainoana Suomessa hyvin laajan verkostoon paikallisia asiantuntijoita sekä heidän osaamiseensa ja tietoon markkinakehityksestä omalla alueellaan.

Tutustu myös alueellisiin ennusteisiin erillisessä liitteessä ja kaavioissa.

Asuntomarkkinatilanne on vakaantumassa kesän ja syksyn aikana – Vahva kysyntä jatkuu ja myös tarjonta on lisääntynyt

Suomen asuntokauppa on käynyt tänä vuonna vilkkaampana kuin moniin vuosiin. Kesällä kaupan volyymi on hiukan laskenut verrattuna viime vuoteen, mutta on silti ollut edellä aiempia vuosia 2010-luvulla. Vuodesta 2021 on tulossa 2000-luvun vilkkain asuntokauppavuosi. ”Yli puolet välittäjistä ennustaa markkinan kiihtymistä talouden parantumisen myötä. Hintakuplaa ei myöskään ole näkyvissä asuntomarkkinoilla”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Tarjonta markkinoilla on lisääntynyt, mutta edelleen on kova pula 2000-luvun taloista. Asuntojen hintapyynnit ovat nousseet kovan kysynnän myötä monin paikoin jo yli markkinahintojen ja tämä omalta osaltaan hiukan pidentää myyntiaikoja. ”Nyt myyjien tulisi olla realisteja. Edelleen jatkuva loiva hintojen nousu keskittyy ainoastaan tiettyihin asuntotyyppeihin kasvukeskuksissa. Kovimman kysyntäpiikin mentyä ohi on tärkeää aloittaa myynti oikealla hinnalla, muuten myyntiaika saattaa olla pitkäkin”, muistuttaa SKVL:n toimitusjohtaja Mannerberg. ”Asunnonostoaikeet ovat edelleen todella korkeat kaikissa asuntotyypeissä”, hän jatkaa.

Mökeistä edelleen normaalia kysyntää, mutta talvisesongiksi kauppa rauhoittuu

Mökkikaupan sesonki on normaalivuotena korkeimmillaan keskikesällä. Vuosi 2021 on ollut vilkas, mutta kasvu on tasaantumassa normaaliksi ja edelleen oikein hinnoitellut hyvät mökit käyvät nopeasti kaupaksi.

Loppusyksylle ennustetaan mökeille keskimäärin hiukan pienempää volyymia ja loivaa hintojen laskua. ”Nyt on ostajille parhaat hetket löytää mökki ensi kesäksi ennen lumen tuloa”, kommentoi SKVL:n Mannerberg.

Vuokramarkkinoiden tilanne parantunut, mutta ei vielä täysin normaali

Vuokra-asuntojen kysyntä nousi kesän aikana selvästi. Normaali kova kysyntäpiikki ei ollut yhtä suuri alkusyksyllä kuin normaalivuotena. ”Monet oppilaitokset tarjoavat nyt tutkintojaan lähes kokonaan etäopetuksena, joten opiskelijat eivät vaihda paikkakuntia niin vilkkaasti. Kuitenkin paluu työpaikolle lisännee syksyn mittaan kysyntää tasaisesti”, toteaa Jussi Mannerberg.

Ennusteen mukaan vuokrien määrissä uusissa sopimuksissa on odotettavissa hyvin lievää laskua nousun sijaan lukuun ottamatta kaikkein kysytyimpiä asuntoja.

Digitalisaatio ei toistaiseksi ole nopeuttanut asuntokaupan prosesseja vaan hidastanut sitä

Asuntokaupassa on tehty viranomaisten johdolla suuria muutoksia prosessien digitalisoimiseksi. Esimerkiksi väestörekisterin toimintojen siirtyminen keskitetysti Digi- ja väestövirastolle DVV:lle on aiheuttanut yhä suurempia viiveitä kuolinpesille ja edunvalvottaville. Keväällä raportoidun keskimääräisen 1,5 kk:n viiveen määrä on vieläkin pidentynyt. Nyt on raportoitu keskimäärin jo 2–3 kk:n viiveitä.

Sähköisen huoneistotietojärjestelmän omistusrekisteröinti ruuhkautunut pahasti

Maanmittauslaitoksen ylläpitämän pari vuotta sitten avatun uuden sähköisen huoneistotietojärjestelmän omistuskirjausten sekä kiinteistöjen lainhuutojen kirjausten viiveet ovat myös huomattavia. Lähes kuukauden keskimäärin ja jopa yli 3 kk:n viiveitä on raportoitu.

”On kuluttajille täysin kohtuutonta, että digitaaliset hankkeet hidastavat ja vaikeuttavat asuntokaupan prosesseja näin paljon. Yhteiskunnalle todella kalliiden ja kuviteltua vaikeampien projektien toteuttaminen tuntuu olevan mahdotonta aikataulussa ja budjetissa”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Mannerberg.

Pankeilla vielä pitkä matka asiakkaiden palvelun nopeutumiseen

Asuntokauppaa eniten hidastava tekijä on edelleen pankkien valtava resurssipula. Asuntolainan jokainen vaihe alkuneuvottelun varauksesta lopullisen kaupankäyntiajan saamiseen kestävät kukin useita viikkoja. Pelkästään lainaneuvotteluun pääsemistä joutuu odottamaan kyselyn tulosten perusteella keskimäärin kuukauden. Pankkien välillä on selviä eroja, joten kuluttajan kannattaa olla valppaana. Pankkien hankala suhtautuminen remontoitaviin kiinteistöihin aiheuttaa myös suuria pettymyksiä asunnon ostajille. Kuntotarkastuksia tulkitaan ilman riittävää asiantuntemusta ja lainoja evätään, vaikka moni perhe haluaisi remontoida unelmakotinsa vanhemmasta kiinteistöstä.

Digitaalinen asuntokauppa ei olekaan reaaliaikaista

Uudet palvelut asuntokaupan tekemiseen sähköisillä allekirjoituksilla yleistyivät koronan tultua. Todellisuudessa digitaalisissa palveluissa on usein jopa yli viikon viive ennen kuin kauppa toteutuu ja rahat ovat tilillä. ”Tällaiset viiveet voivat aiheuttaa asuntokaupassa paljon harmia, kun kaupat ovat useimmiten useamman asunnon ketjuja, joissa moni perhe vaihtaa kotia saman aikaan ja rahaliikenteen tulisi mennä välittömästi. Pankit ovat painostaneet asiakkaitaan ja välittäjiä käyttämään uusia digipalveluita jopa siten, että ovat alkaneet periä valtavia summia kaupanteosta konttorissa. Lopputuloksena tulee paljon murheita ja lisäkuluja muuttaville perheille”, toteaa Mannerberg.

Turku ja Tampere vahvoja kerrostalojen kysynnässä. Pääkaupunkiseudulla kysyntä entisen vahvaa.
Koko maassa rivitalojen kysyntä on vahvaa.
Omakotitalojen erittäin vahva kysyntä jatkuu.
Syksyn myötä loma-asuntokauppa hiljenee normaalisti.
Vuokra-asunnoissa vuokratasot säilyvät ennallaan tai laskevat.
Turussa on erittäin vahvaa kerrostalokysyntää.
Rivitaloja myydään, mutta tarjonta rajoittaa kaupan määrää.
Omakotitaloissa tarjonnan määrä rajoittaa kaupan volyymia ja kysyntä keskittyy uudempiin taloihin.
Loma-asuntokauppa hiljenee talveksi.
Vuokra-asuntomarkkinat normalisoitumassa.
Turussa kysyntää pienemmistä ja Tampereella isommista kerrostaloasunnoista, rivitalot kysyttyjä kaikissa.
2000-luvun omakotitalojen kysyntä on kovaa suurissa kaupungeissa.
2000-luvun omakotitalojen kysyntä on kovaa muualla Suomessa.
Myynti- ja ostohalukkuus laskenut hiukan kesän huipusta, mutta on selvästi korkeampi kuin edellisen vuoden luvut.
Myyntihalukkuus on melko tasaista koko maassa.
Ostohalukkuus on vahvaa kautta maan pienin poikkeuksin.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja 1600 välittäjästä ympäri Suomen.

SKVL:s prognos för bostadsmarknaden: Viljan att sälja och köpa bostäder ökar –Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna fördröjer beslutsfattandet –En tydlig uppgång på hyresmarknaden9.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

SKVL:s drygt 1700 bostadsmarknadsexperter bedömer marknadsläget försiktigt, men positivt för våren. Externa faktorer påverkar i hög grad åsikterna hos dem som byter bostad just nu. – Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna håller tillbaka många bostadsdrömmar den här våren, säger Jussi Mannerberg, verkställande direktör för Finlands Fastighetsmäklare. "Dessutom har senareläggningen av nedgången i referensräntorna till tidigast juni bidragit till att skjuta upp implementeringsschemat för många bostadsbytare till senare i år", fortsätter han. Men med vårsolens intåg finns det redan tydliga tecken på att handeln kommer att bli bättre än i början av året. Mars var redan i år den klart bästa månaden, och i synnerhet radhus, egnahemshus och treor har sålt bättre, trots att påsken åt upp försäljningssiffrorna från mars i år, säger Mannerberg.

SKVL asuntomarkkinaennuste: Asuntojen myynti- ja ostohalukkuus on nousussa – Työttömyyden nopea kasvu ja lomautukset viivyttävät päätöksentekoa – Vuokramarkkinoilla selvää vilkastumista9.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

SKVL:n yli 1700:n asuntomarkkina-asiantuntijan arvio markkinatilanteesta on varovainen, mutta positiivinen keväälle. Ulkoiset tekijät vaikuttavat asunnon vaihtajien mielipiteisiin vahvasti tällä hetkellä. ”Nopeasti kasvaneet työttömyysluvut ja lomautukset ovat monien asuntohaaveiden jarruna tänä keväänä”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Lisäksi viitekorkojen laskun siirtyminen aikaisintaan kesäkuulle on omalta osaltaan siirtänyt monen asunnonvaihtajan toteutusaikataulua myöhemmäksi tälle vuodelle”, hän jatkaa.” Kevään auringon myötä on kuitenkin havaittu jo selviä merkkejä siitä, että kauppa tulee käymään paremmin kuin alkuvuonna. Maaliskuu oli tämän vuoden kuukausista jo selvästi parhain ja erityisesti rivitaloasunnot, omakotitalot ja kerrostalokolmiot ovat käyneet paremmin kaupaksi huolimatta siitä, että pääsiäinen söi kauppalukuja tänä vuonna maaliskuun puolelta”, huomauttaa Mannerberg.

SKVL housing market forecast: Willingness to sell and buy apartments is on the rise – Rapid rise in unemployment and layoffs delay decision-making – Clear pick-up in the rental market9.4.2024 06:00:00 EEST | Press release

SKVL's more than 1700 housing market experts estimate the market situation cautiously, but positive for the spring. External factors strongly influence the opinions of people changing homes at the moment. "Rapidly increasing unemployment figures and layoffs are holding back many housing dreams this spring," comments Jussi Mannerberg, CEO of Finnish real estate brokers association SKVL. "In addition, the postponement of the decline in benchmark rates to June at the earliest has contributed to postponing the implementation schedule for many home swappers to later this year," he continues. However, with the advent of the spring sun, there are already clear signs that trade will be better than at the beginning of the year. March was already clearly the best month of this year, and terraced houses, detached houses and three-room apartments in particular have sold better, despite the fact that Easter ate into sales figures from March this year," Mannerberg points out.

SKVL: Asuntokaupassa vanhojen asuntojen kauppamäärien ja myös toteutuneiden keskineliöhintojen nousu on alkanut – alustavan ennusteen mukaan tulee jatkumaan myös ensi vuonna11.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurin ja vanhin asuntokaupan verkosto, edunvalvonta- ja palvelujärjestö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) teki ylimääräisen markkinakyselyn joulukuun alussa. Loka-marraskuun vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat selvästi nousseet nyt verrattuna edellisiin kuukausiin ja myös viime vuoden loka-marraskuun lukuja korkeammalle. Myös keskineliöhinnoissa on nyt nähty nousua verrattuna viime kuukausiin ja viime vuoden lopun hintoihin. Erityisesti Helsinki, Vantaa ja Espoo ovat olleet vahvassa, jopa noin 20 % nousussa osakekauppojen osalta. Myös omakotitalokauppa käy vuodenaikaan nähden hyvin. Muu Suomikaan ei ole enää laskenut vaan kauppamäärien nousua nähdään osakeasuntokaupoissa keskimäärin noin 10 % verrattuna edellisiin kuukausiin. Luvut ovat myös todennettu vastaaviksi KVKL:n hintaseurantapalvelussa.