SKVL:n jäsenyrityksillä lupaava huhtikuu – asuntokauppa ei ole tippunut merkittävästi mutta alueelliset erot ovat suuria

Suomen Suurin asuntokaupan yhteisö Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL teetti jäsenilleen neljännen koronan aikaisen kyselyn. Kyselyyn vastasi yli 75 % SKVL:n yrityksistä, joita Suomessa on yli 400 ja välittäjiä yli 1600 yli 475 toimipisteessä.

Markkinat vilkastumassa

SKVL:n jäsenyritysten keskimääräinen kauppamäärän pudotus huhtikuussa oli vain noin 14 % normaalitilanteeseen nähden. Tarkemmat alueelliset erot löytyvät liitteenä olevasta taulukosta. Asuntojen hinnoissa ei ole tapahtunut nousua eikä pudotusta. Korona näkyy nyt asuntomarkkinoilla siten, että hinnat eivät nouse alkuvuoden tahtiin vaan pysyvät ennallaan.

”Alueelliset erot ovat kysynnän mukaan samat kuin ennen Koronaa. Kasvukeskuksissa toteutuneet hinnat ovat pysyneet käytännössä ennallaan ja pienemmän kysynnän alueilla hinnat ovat loivassa laskussa”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg

Yli 70-vuotiaiden rajoitukset isoin este normaaleille markkinoille

Markkinoiden merkittävin haaste on tällä hetkellä yli 70-vuotiaiden vähäinen määrä asuntomarkkinoilla sekä myyjinä että ostajina. Jopa yli 55 % raportoi, että riskiryhmät eivät ole aktiivisia asuntojen myyjinä tai ostajina. Asuntomarkkinoiden täysimittainen palautuminen odottaakin lopullista rajoitusten poistumista myös riskiryhmien osalta.

Sijoittavat odottavalla kannalla

Sijoittajat ovat kyselyn perusteella jonkin verran vähentäneet ostamista ja se näkyy hiukan parempana tarjontana nyt kodikseen asuntoa ostaville. Toisaalta uudistuotannossa on lykätty aloituksia ja se vähentää tarjontaa sijoitukseksi ostettavista uudiskohteista.

Loma-asunnoista ja omakotitaloista suurta kiinnostusta

Kiinnostus mökkeihin (kasvua 46 %) ja omakotitaloihin (kasvua 40 %) on noussut merkittävästi huhtikuun loppupuolen aikana. Erityisesti Uudenmaan eristämisen päättyminen toi helpotusta tilanteeseen tämän vaikutusalueella. Pääsiäisenä tapahtui nettiportaaleissa ja yritysten nettisivuilla totaalinen käänne ja raportoidut asunnoista kiinnostuneiden kävijämäärät ovat olleet viime viikkoina historiallisen suuria.

”Tuleeko pientaloihin kohdistuvasta kiinnostuksesta pysyvä ilmiö, nähdään vasta pidemmällä aikavälillä. Käänne alkoi tapahtua jo ennen koronaa ja on nyt vahvistunut voimakkaasti erityisesti kasvukeskusten ympärysalueilla”, lisää Mannerberg.

Vuokramarkkinoilla suuriakin ilmiöitä menossa

Vuokramarkkinoilla on maltillinen tilanne. Kyselyn perusteella keskimääräinen pudotus huhtikuussa on noin 2 %.

”Vuokrauksessa on silti melko suuriakin ilmiöitä menossa”, toteaa Mannerberg. ”Opiskelijat ovat monilla paikkakunnilla luopuneet vuokra-asunnoistaan kesän ajaksi ja palanneet kotikulmille. Lisäksi lyhytaikaisen vuokrauksen toimijoilta on vapautunut asuntoja matkailijoiden ja keikkatyöläisten puuttuessa”, jatkaa Mannerberg.

Tarjonta on lisääntynyt ja on odotettavissa poikkeuksellisen vilkas kesä vuokrauksessa, kun uudet opiskelupaikat selviävät ja muut palaavat opiskelupaikkakunnille. Vuokra-asuntojen kysyntää maalis-huhtikuussa lisäsi merkittävästi ulkomailta koronan vuoksi palanneet Suomalaiset.

Ennuste tulevasta

Uusimme myös ennusteen koronan jälkeisen kaupan kehityksestä oletuksena, että rajoitukset poistuvat riittävästi kesään mennessä. Ennusteen mukaan noin 70 % uskoo asuntokaupan elpyvän merkittävästi, keskimäärin noin 10 % koko Suomessa. Loma-asuntokaupan nousuun entisestään uskoo noin 50 % välittäjistä. Asuntojen hintojen ennustetaan pysyvän pääasiassa entisellään koronan jälkeen lukuun ottamatta alueita, joilla hintakehitys on ollut jo aiemmin jonkin verran laskeva.

Lasten mielipidettä kysytään piirustuskilpailulla

Suuri huolenaiheemme on lapset ja miten kotioloissa koulunkäynti on sujunut.

”Olemme julkistaneet tällä viikolla piirustuskilpailun, jossa lapset pääsevät piirtämään unelmien kodin. Odotamme mielenkiinnolla, miten tulevaisuuden toivot ennustavat miltä kodin pitäisi oikeasti näyttää”, kertoo Mannerberg.

Kilpailuun voi osallistua skvl.fi-nettisivulla julkaistujen ohjeiden mukaan.

Lisätiedot:

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n (SKVL) toimitusjohtaja
p. 050 339 6214, jussi.mannerberg@skvl.fi

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu 475 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL on julkistanut vuoden parhaiden finalistit16.10.2020 12:34:13 EESTTiedote

Vuonna 2021 75 vuotta täyttävä Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee vuosittain yli 470 yrityksen ja yli 1600 välittäjän joukostaan finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2020 julkistetaan 27.11. SKVL 2020 -tapahtumassa. Esikarsinnassa painotetaan välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. ”Olen todella iloinen kaikkien finalistien puolesta. He kaikki ovat jo voittajia. He edustavat kovia paikallisia ammattilaisia ympäri Suomen”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. SKVL Vuoden 2020 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Pekka Tähtinen, LKV, Turun Talokulma Oy LKV, Turku Mauri Ahvalo, LKV, kaupanvahvistaja, Kiinteistönvälitys Mauri Ahvalo Oy LKV, Joensuu Marjo Lehtinen, LKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Aninkaisten kiinteistönvälitys Oy, Turku Tanja Komulainen, LKV, kaupanvahvistaja, Kii

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n markkinatiedote ja -ennuste loppuvuodelle 202029.9.2020 06:30:00 EESTUutinen

Korona muutti markkinoita mutta kauppa käy Suomen suurin asunto- ja kiinteistökaupan toimija SKVL on uusimman jäsenkyselyn perusteella laatinut loppuvuoden ennusteen ja tilannekatsauksen markkinoihin. Markkinat ovat muuttuneet merkittävästi koronaa edeltävästä ajasta ja eri alueiden erot ovat suuria kysynnässä ja tarjonnassa. 75 % välittäjistä raportoi asunto- ja kiinteistökaupan palanneen tai ylittäneen koronaa edeltävän määrän. 85 % raportoi, että syksyn ”toinen aalto” ei ole tai on vain vähän vaikuttanut asunto- tai kiinteistökauppaan. ”Markkinoilla on edelleen kevään jälkeistä patoutunutta kysyntää, joka ei ole täyttynyt myyjien varovaisuuden vuoksi. Silti hyvin monet SKVL:n jäsenyritykset ovat tehneet selvästi normaalia enemmän kauppaa tänä vuonna. Lähes 500 SKVL:n jäsenyrityksen toimipistettä, joissa työskentelee yli 1600 välittäjää, on tänä vuonna tehnyt jo yli 24000 asunto- ja kiinteistökauppaa”, iloitsee Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Alkusyksy

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n asuntomarkkinakatsaus – kesäkuu ja ennuste seuraavalla vuosineljännekselle1.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Kesäkuun 2020 kyselyyn vastasi yli puolet SKVL:n yli 400 yrityksestä. Toimipisteitä on yli 480 ja välittäjiä yli 1600 lähes kaikilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Koronan vaikutuksia näki kesäkuussa omalla alueellaan keskimäärin enää hiukan yli 20 % välittäjistä. Noin 60 % ei näe enää mitään vaikutuksia asuntokauppaan. Markkinoiden ennustetaan jatkavan kasvuaan seuraavalla vuosineljänneksellä kasvun painottuen enemmän omakotitalo- ja rivitalokauppaan sekä loma-asuntoihin.

Asuntokauppa nousee kohisten – käänne tapahtui toukokuun aikana2.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjien (SKVL) viides poikkeusolojen aikainen kysely kertoo ratkaisevasta käänteestä asuntokaupassa toukokuussa. Toukokuun lopussa tehtyyn kyselyyn vastasi yli 70 % SKVL:n yrityksistä, joita Suomessa on yli 400, ja välittäjiä yli 1600 yli 475 toimipisteessä. SKVL:n jäsenten välityksellä tehdään Suomessa yli 40 % vanhojen asuntojen välittäjien kautta tehdyistä kaupoista.

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL toinen tiedote asuntomarkkinoiden kehityksestä korona tilanteen aikana30.3.2020 08:40:00 EESTTiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL teki korona tilanteen ajan toisen jäsenkyselyn viime viikon lopulla 26.3 Kyselyyn vastasi lähes 80% jäsenyrityksestä Suomessa. SKVL jäsenyritysten toimipisteitä on lähes 500 ja välittäjiä lähes 1600 ympäri Suomea. Markkinakyselyt tehdään nyt poikkeuksellisesti lyhyin aikavälein, jotta saamme mahdollisimman ajantasaista tietoa.