SKVL:n puheenjohtaja Pertti Heikkilä: Asuntokauppa vilkastumassa Turun seudulla

LEHDISTÖTIEDOTE 13.11.2014. Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto SKVL:n puheenjohtaja Pertti Heikkilä uskoo, että asuntokauppa on vähitellen vilkastumassa Turun seudulla.

”Viime viikkoina asuntonäytöillä on tapahtunut vilkastumista. Uskon myös, että telakan tilanne tulee todennäköisesti edesauttamaan asuntokauppaa ensi vuonna.  Ostajat ja myyjät ovat olleet tähän asti odottelevalla kannalla, vaikka pankit antavat mielellään rahaa, jos vakuudet ovat kunnossa. Nyt korostuu myös se, että vanha asunto on myytävä ennen uuden ostoa”, Heikkilä summaa Turun seudun tilannetta asuntomarkkinoilla.

Kiinteistönvälittäjien käyttämän CGI:n hintaseurantapalvelun vuosineljännestilastojen mukaan vanhojen omakotitalojen kauppa Turun seudulla on tämän vuoden kolmannella neljänneksellä laskenut noin 25 % vastaavasta ajasta vuonna 2013, joka ei edes ollut aiempiin vuosiin verrattuna kaupallisesti hyvä. Myyntiajat ovat vaihdelleet alkuvuoden puolesta vuodesta syksyn kolmeen kuukauteen. ”Tilastoitujen myyntiaikojen ulkopuolelle jäävät myymättä olevat kohteet. Lisäksi välittäjältä toiselle vaihtavat kohteet vääristävät osaltaan tilastoja”, Heikkilä muistuttaa. Tilastoista voikin näin päätellä, että hyvät, oikein hinnoitellut kohteet myydään kohtuullisessa ajassa, mutta ylihinnoitellut kohteet jäävät kokonaan myymättä.

Vanhoja rivitalo-asuntoja on kuluvan vuoden tammi-syyskuussa myyty hieman enemmän kuin samalla ajanjaksolla vuosina 2013 ja 2012.  Heikkilän mukaan tilastojen valossa näyttäisi siltä, että kysyntä olisi osittain siirtynyt omakotitaloista rivitaloihin. Myyntiajat ovat hieman kasvaneet, mutta ovat edelleen selvästi alle kolme kuukautta. Keskineliöhinnoissa on tapahtunut maltillista laskua, joka on osaltaan saattanut pitää yllä kysyntää.

Vanhojen kerrostaloasuntojen kauppamäärät aikavälillä tammi-syyskuu 2014 olivat selvästi huonommat kuin yhtenäkään edeltävänä vuonna tällä vuosikymmenellä. Myynnin lasku on 16 % verrattuna vuoteen 2013, joka sekin oli kerrostaloasuntojen myynnissä heikko vuosi. Myyntiajoissa ei ole kolmannella vuosineljänneksellä tapahtunut muutoksia: yksiöissä keskimäärin kuukausi ja viikko, kaksioissa kaksi kuukautta ja suurimmissa asunnoissa kolmisen kuukautta.

Keskihinnat ovat hieman nousseet.

Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto SKVL ry:n vuotuinen, järjestykseltään 68. liittokokoustapahtuma kokoaa tällä viikolla Turkuun alan yrittäjät eri puolilta Suomea.

”Koolla on samaan aikaan reippaasti yli 100 välitysliikkeiden edustajaa, joilla on hyvä käytännön kokemus siitä, miten asuntomarkkinat tällä hetkellä Suomessa toimivat. Ammattitaitoinen, paikalliset markkinat tunteva välittäjä on hyvä ja turvallinen kumppani elämän suurimmissa kaupoissa kaikissa markkinatilanteissa”, SKVL:n toimitusjohtaja Jaana Anttila-Kangas kertoo.

Lisätietoja:

Pertti Heikkilä
Puheenjohtaja, Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto (SKVL)
Hallituksen jäsen, Varsinais-Suomen Kiinteistönvälittäjät ry

Puhelin: 0400-530 666
Sähköposti: pertti.heikkila@listing.fi

Jaana Anttila-Kangas
Toimitusjohtaja, Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto (SKVL)

Puhelin: 050-465 3773
Sähköposti: jaana.anttila-kangas@skvl.fi

www.skvl.fi

SKVL ry
Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto SKVL ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun. Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu yli 400 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

Pertti Heikkilä

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL. Yhteistyötä turvallisen asunnonvaihdon hyväksi. SKVL jäsenyritykset toimivat koko maassa luotettavan ja reilun kiinteistönvälityksen edistämiseksi. Olemme Suomen vanhin ja suurin asuntokaupan verkosto, jossa on lähes 500 toimistoa ja lähes 1800 asuntokaupan paikallista asiantuntijaa.