SKVL:n ylimääräinen markkinakatsaus: Kerrostaloasuntokaupan nousu kasvukeskuksissa alkanut – Pankit talokaupan tulppana pienemmillä paikkakunnilla

SKVL:n helmi-maaliskuun vaihteessa tekemän ylimääräisen jäsenkyselyn vastauksista selviää, että asunnonvaihtajien liikehdintä on kasvanut merkittävästi. Kyselyt ja tarjoukset myynnissä olevista asunnoista ovat vilkastuneet merkittävästi ja kauppojen määrä kasvaa eniten kasvukeskusten kerrostaloasunnoista.
Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Helsingissä, Turussa ja Tampereella kauppa käy jo selvästi paremmin

Asuntomarkkinoilla vallinnut hiljaisuus on päättymässä, mutta Suomen eri paikkakunnilla on suuria eroja siinä, kuinka nopeasti kauppa on lähtenyt käymään. Helsingin kantakaupungissa jo yli 60 % jäsenvälittäjistä raportoi selvää nousua kerrostaloasuntojen kaupassa, mutta keskustan ulkopuolella ei vielä ole ihan samaa vauhtia. Pääkaupunkiseudun ympäryskunnissa yli 60 % välittäjistä raportoi selvää nousua rivi-, pari- ja omakotitalokaupassa. Jyväskylän ja Kuopion suunnalla asuntokaupassa selvää vilkastumista. Oulu on myös lähtenyt liikkeelle, mutta hiukan hitaammin kuin muut suuremmat kaupungit.

Loma-asuntokaupan aloitus lähellä – Lapissa kauppa käynyt paremmin talvikaudellakin

Loma-asuntokauppa lähtee perinteisesti käyntiin maalis-huhtikuussa, kun lumet sulavat. Poikkeuksena Lapin hiihtokeskukset, joissa aktiivisin myyntikausi on talvikausi. Hiljaisempi asuntomarkkinan tilanne on luonnollisesti syönyt myös loma-asuntojen kauppaa. Nyt näkyy myös se, että matkailun suosio on vahvistunut koronan jälkeisenä aikana ja kotimaan loma-asuntoja hankittiin aktiivisesti viimeisten kolmen vuoden aikana suurella innolla ja nyt niistä jo nautitaan. Kysyntää on kuitenkin selvästi edelleen.

Asuntolainojen ehdot kiristyneet – hidastaa kaupankäyntiä muualla Suomessa – pankit nihkeitä energiaremonteille

Moni kauppa kaatuu nyt siihen, että pankki ei suostu rahoittamaan kaupan kohdetta. Ilmiö esiintyy erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella ja pienemmillä paikkakunnilla. Suomen asuntokanta on kuitenkin ikäjakaumaltaan sellainen, että tällä hetkelläkin yli 60 % pientalo- ja rivitalokaupasta tehdään ennen vuotta 1990 rakennetuista taloista. Näiden talojen rahoittamisessa pankit yskivät ja se näkyy nyt kauppamäärissä. Tämän ikäiset talot ovat kuitenkin hinnoiltaan huomattavasti helpommin perheiden budjeteille mahdollisia ja isojakin remontteja halutaan tehdä. Erityisesti energiaremonttien tekeminen tulisi nyt olla mahdollista vihreillä lainoilla, joissa olisi edullisemmat lainan ehdot. Käytännössä kuluttajalla ei ole tällä hetkellä muita vaihtoehtoja kuin kulutusluotot. ”Toivomme, että kansallisomaisuuden peruskorjaaminen energiatehokkaaksi sekä sen tukeminen ja rahoittaminen nousee yhdeksi keskeiseksi tekijäksi seuraavan hallituksen ohjelmassa”, toteaa Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL. Yhteistyötä turvallisen asunnonvaihdon hyväksi. SKVL jäsenyritykset toimivat koko maassa luotettavan ja reilun kiinteistönvälityksen edistämiseksi. Olemme Suomen vanhin ja suurin asuntokaupan verkosto, jossa on lähes 500 toimistoa ja lähes 1800 asuntokaupan paikallista asiantuntijaa.

SKVL: Asuntokaupassa vanhojen asuntojen kauppamäärien ja myös toteutuneiden keskineliöhintojen nousu on alkanut – alustavan ennusteen mukaan tulee jatkumaan myös ensi vuonna11.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurin ja vanhin asuntokaupan verkosto, edunvalvonta- ja palvelujärjestö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) teki ylimääräisen markkinakyselyn joulukuun alussa. Loka-marraskuun vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat selvästi nousseet nyt verrattuna edellisiin kuukausiin ja myös viime vuoden loka-marraskuun lukuja korkeammalle. Myös keskineliöhinnoissa on nyt nähty nousua verrattuna viime kuukausiin ja viime vuoden lopun hintoihin. Erityisesti Helsinki, Vantaa ja Espoo ovat olleet vahvassa, jopa noin 20 % nousussa osakekauppojen osalta. Myös omakotitalokauppa käy vuodenaikaan nähden hyvin. Muu Suomikaan ei ole enää laskenut vaan kauppamäärien nousua nähdään osakeasuntokaupoissa keskimäärin noin 10 % verrattuna edellisiin kuukausiin. Luvut ovat myös todennettu vastaaviksi KVKL:n hintaseurantapalvelussa.

SKVL: Ehdotetut varainsiirtoverotuksen muutokset näkyvät toistaiseksi hyvin lievästi asuntokaupassa25.10.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistövälittäjät selvitti tuoreessa jäsenkyselyssä, onko ensiasunnon ostajien liikehdintä kasvanut jo reilussa viikossa? Kysymykset kohdistuivat hallituksen ehdottamaan asuntokaupan varainsiirtoveron muutokseen, jossa ensiasunnon ostajan varainsiirtoverovapaus poistetaan vuoden 2024 alusta. Lisäksi selvitettiin, onko varainsiirtoveron laskeminen asunto-osakkeissa 1,5 prosenttiin ja kiinteistössä 3 prosenttiin aiheuttanut vilkastumista asunnon ostajien liikehdinnässä.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL julkisti Vuoden Parhaat 2023 -finalistit10.10.2023 10:45:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja lähes 1800 asuntokaupan asiantuntijasta ympäri Suomen. SKVL valitsee jäsentensä joukosta finalistit tarkan esikarsinnan perusteella vuosittain. Vuoden Parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2023 julkistetaan 24.11.2023 SKVL:n jäsenille järjestettävässä SKVL Gaalassa Helsingissä.