SKV:n isännöintibarometri selvitti: URAKOITSIJOIDEN SAATAVUUS KORJAUSHANKKEISIIN VAIKEUTUMASSA

TIEDOTE VIESTIMILLE              22.11.2006/Julkaistavissa heti

SKV Isännöinnin valtakunnallisen isännöintibarometrin* tulosten mukaan
urakoitsijoiden saatavuus taloyhtiöiden korjaushankkeisiin on vaikeutumassa koko maassa. Aiempaan kahteen barometriin (syksy 2005 ja kevät 2006) verrattuna saatavuudessa on tapahtunut merkittävä muutos huonompaan suuntaan. Noin 37 %
vastanneista katsoi urakoitsijoiden saamisen yleisesti ottaen vaikeaksi tai melko
vaikeaksi.

Isännöintibarometri*: Urakoitsijoiden saatavuuden kehitys

* SKV Isännöinnin 500 henkilön näkemykset urakoitsijoiden saatavuudesta erilaisiin korjaushankkeisiin

¿Saatavuus on heikentynyt kaikissa tutkituissa korjaushanketyypeissä. Vaikeinta on löytää LVI ¿hankkeiden tekijöitä. Kaikkein hankalin tilanne on tällä hetkellä Länsi-Suomessa, jossa 52% vastanneista raportoi paikkakunnallaan olevan vaikeuksia urakoitsijoiden löytämisessä¿, sanoo SKV Isännöinti Oy:n liiketoimintajohtaja Jani Nieminen

Isännöintiyhteisön koko muodostuu entistä tärkeämmäksi
Taloyhtiöiden korjaustoimintojen läpiviemisessä ammattitaitoisen isännöinnin merkitys kasvaa.
Yksittäisen taloyhtiön korjaushankkeeseen urakoitsijoiden saatavuuden heikentyminen tuo
hinnankorotuspaineita tai jopa estää aiotun hankkeen toteutumisen. ¿Urakoitsijoiden saatavuus on helpompaa, kun isännöinnin kontaktit urakoitsijaverkkoon ovat kiinteitä ja tarjolla on useiden taloyhtiöiden korjauksia vuosittain¿, painottaa Nieminen.
Hoitokulujen ennakoidaan nousevan noin 4% vuonna 2007
Tilastokeskuksen laatiman asuntoyhteisöjen taloustilaston mukaan asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut olivat vuonna 2005 keskimäärin 2,65 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa. SKV:n
isännöintibarometriin keväällä 2006 vastanneet isännöitsijät kertoivat varautuneensa
keskimäärin 4,7 % hoitokulujen nousuun vuotta 2006 koskevissa taloyhtiöiden budjeteissaan.
Vastaajien arvio vuoden 2007 hoitokulujen nousupaineesta on 3,9 %. Uudellamaalla hoitokulujen arvioitiin nousevan hieman enemmän eli 4,3 %.

Hoitokulujen nousun lisäksi asumisen kustannusten kehittymiseen tulee vaikuttamaan asuin-
kiinteistöjen kasvava korjaustarve. ¿Julkisivukorjausten ja varsinkin LVI-saneerausten määrä
kasvaa lähivuosina entisestään ja tuleviin korjauksiin olisikin syytä varautua jo ennalta osana
hoitovastiketta¿, muistuttaa Nieminen.

Lisätietoja antaa:

Jani Nieminen, liiketoimintajohtaja, SKV Isännöinti Oy, puh. 050- 3734847

SKV Isännöinti Oy:llä on Suomen suurin isännöintiverkosto. 85 isännöintitoimistoa huolehtii 5 750 asunto- ja kiinteistöyhtiön isännöintiin ja taloushallintoon kuuluvista tehtävistä.
SKV:n 500 isännöinnin ammattilaista huolehtivat kaikkiaan 130 000 huoneistosta.
SKV Isännöinti kuuluu Realia Group konserniin.

Realia Group konsernin liiketoiminta-alueet ovat kiinteistönvälitys, isännöinti ja toimitila-palvelut. Realia Group:in omistamilla yhtiöillä on yli 200 toimipistettä kautta Suomen, ja sen
palveluksessa on lähes 1500 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2006 noussee lähes 120 miljoonaan euroon. Realia Group:in omistamat yritykset Huoneistokeskus Oy ja SKV Oy
välittävät suomalaisessa asuntokaupassa lähes joka neljännen asunnon. Realia Group konserni on pohjoismaiden suurin kiinteistönkauppaan ja ¿hallintaan keskittyvä yhtiö.

Urakoitsijoiden saatavuus