SKV:n Mökkibarometri 2018: Tältä näyttää kevään ja kesän mökkimarkkina

SKV Kiinteistönvälityksen Mökkibarometriin vastanneiden välittäjien mukaan kysyntää on tänä vuonna erityisesti perinteisistä rantamökeistä hyvillä sijanneilla sekä vapaa-ajanasunnoista lomakeskuksissa.

Suurin osa SKV:n Mökkibarometriin vastanneista välittäjistä ennustaa mökkikaupan joko noudattelevan viime vuoden kauppamääriä tai hieman vilkastuvan viime vuodesta.

Myös mökkien hintojen odotetaan pysyvän ennallaan viime vuoteen verrattuna. Tätä mieltä oli yli 70 % vastaajista. Eniten mökin hintaan vaikuttavat välittäjien mukaan mökin sijainti ja varustelutaso. Isojen kaupunkien lähellä sijaitsevissa rantakohteissa sekä lomakeskuksissa hinnat mukailevat viime vuotta tai jopa nousevat, mutta kuivan maan kohteissa hintojen ennustetaan hieman laskevan.

”Mökkikauppa seuraa useimmiten muun asuntokaupan kehitystä. Korkea kuluttajaluottamus ja matalat korot saattavat kuluvana vuonna vaikuttaa myös vapaa-ajanasuntokauppaan piristävästi”, SKV Kiinteistönvälityksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa kertoo.

”Mökkikaupan volyymiä on vaikea arvioida, koska se riippuu pitkälti vuosittaisesta tarjonnan laadusta ja myynnissä olevien mökkien sijainneista. Tähän aikaan keväästä vain osa mökeistä on tullut myyntiin ja ostajatkin aktivoituvat usein vasta lumien ja järvien sulamisen jälkeen”, Hintsa sanoo.

Vapaa-ajanasunnot lomakeskuksissa viehättävät aktiivista lomailijaa

SKV:n välittäjien mukaan eniten kysytään edelleen järvenrantamökkejä hintahaarukalla 40 000–90 000 euroa.

”Hyvät rantakohteet kiinnostavat aina, lisäksi kysyntää on tasokkaissa ja hyvin varustelluissa kuivan maan kohteissa. Sähköt halutaan nyt mökkiin kuin mökkiin. Myös hyvät rantatontit kiinnostavat, vaikka uusia mökkejä onkin rakennettu viime vuosina melko vähän”, Hintsa sanoo.

Myös vapaa-ajanasunnot lomakeskuksissa ovat hieman kasvattaneet suosiotaan.

”Niissä mökit ovat tasokkaita ja mahdollistavat ympärivuotisen käytön. Lisäksi lomakeskuksissa viehättävät niiden tarjoamat harrastus- ja urheilumahdollisuudet. Koko perheelle pitää olla tekemistä. Vapaa-ajanasuntoja lomakeskuksista ostetaan myös yhä enemmän yhteisomistukseen”, Hintsa kertoo.

SKV:n välittäjät kertovat huhti–toukokuun olevan paras ajankohta mökin myynnille. Myynnin valmistelu kannattaa aloittaa ajoissa laittamalla mökki myyntikuntoon. Pienellä pintaremontilla, kuten esimerkiksi kevyellä maalauksella saa mökin ilmettä raikastettua nopeasti.

”Kaikki turhat tavarat kannattaa karsia mökin sisältä ja myös pihasta, jos lumet ovat jo sulaneet. Myyntiä varten mökin ympäristöstä ja pihasta kannattaa varata valmiiksi valokuvia kesäajalta, jos sellaisia on saatavilla. Varaudu kertomaan alueesta ja palveluista. Muista myös, että mahdollinen ostaja saattaa käydä katsomassa mökkiä ja aluetta myös omin päin, joten pihapiiriin kannattaa kiinnittää huomiota”, Hintsa vinkkaa.

Oikea hinnoittelu on tärkein edellytys onnistuneelle mökkikaupalle.

”Ostajat ovat nyt todella hintatietoisia eikä ylihintaa makseta. Ammattitaitoinen välittäjä osaa antaa mökille realistisen hinta-arvion”, Hintsa kertoo.

Muutoksia SKV Kiinteistönvälityksen johdossa – Anu-Elina Hintsa SKV:n liiketoimintajohtajaksi16.1.2018 14:39Tiedote