Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Supercellin Ilkka Paananen, uuden koodauskoulu Hiven ideoija ja perustaja yhdessä koulun hallituksen puheenjohtajan, koodikoulutuksen esitaistelijan Linda Liukkaan kanssa Slushin lavalla. Kuva: Rasmus Roiha

Lehdistötiedote 5.12.2018

Helsingissä ensi syksyllä aloittava koodauskoulu on vasta kolmas laatuaan koko maailmassa, Pariisissa sijaitsevan ”42 France” ja Piilaakson ”42 Silicon Valley” -koulujen jälkeen. Suomen koulun idea ja rahoitus tulevat Supercellin rahoittamalta säätiöltä, jossa sitä ovat olleet puuhaamassa ennen muuta Drussila Hollanda-Grönberg ja Ilkka Paananen. Koulun hallituksen puheenjohtajaksi tulee kaikille tuttu, lasten ja naisten koodauksen esitaistelija Linda Liukas.

Supercell rahoittaa säätiötä ainakin sen ensimmäiset viisi toimintavuotta.

”On todella hienoa, että Supercellin kaltainen ohjelmistojätti haluaa jakaa menestyksen eväitä eteenpäin. Tämä kertoo isosta sydämestä. Supercell ei tee tätä itselleen vaan meidän kaikkien hyväksi. Hive on iso juttu Suomelle ja mittava positiivinen vaikutus koko Suomi-kuvalle. Suuret kiitokset teille”, välittää Roiha Supercellin suuntaan arvostuksensa suomalaiselle yhteiskunnalle merkittävästä hankkeesta.

Ohjelmisto-osaamisesta tulee elintärkeää

Roihan mukaan Suomi tarvitsee ohjelmistoalan osaamista enemmän kuin osataan arvioidakaan: kyse ei ole enää vain ohjelmistoalan kasvusta vaan jostain paljon suuremmasta.

”Kaikesta tulee ohjelmistoalaa. Yritykset, joilla digitaalisuus ei ole ytimessä tulevat häviämään kilpailussa. Suomen on panostettava ohjelmisto-osaamiseen entistä enemmän, jos haluamme menestyä. Siitä tulee meille elintärkeää. 42-koulu on ollut erityisen mahtava. Kuten Ilkka Paananen kertoi, kaikki 42-koulun käyneet ovat työllistyneet, ja miltei puolet ryhtyy yrittäjiksi. Sitä henkeä Suomi tarvitsee”, alleviivaa Roiha.

Roihan johtama Ohjelmisto- ja e-business ry on itse ollut aktiivisesti tekemässä Suomesta ohjelmisto-osaamisen kärkimaata. Yhdistys johtaa menestyksekästä #Mimmitkoodaa-ohjelmaa, jossa huippuyritykset tarjoavat naisille koodauskoulutusta maksutta. Kun alalla ja koko yhteiskunnassa on huutava pula osaajista, on kiinnostuneet naiset osaamisineen saatava mukaan.

”Kaikki keinot, joilla osaajapulaa saadaan helpotettua ovat todella arvokkaita. Uusi Hive-koulutus on aivan verraton uusi työkalu. Enkä todellakaan ylläty, jos Hiveen hakeutuu runsaasti myös #Mimmitkoodaa-ohjelmassa alkuun päässeitä, alalle nyt tosissaan aikovia innostuneita naisia”, aprikoi Roiha.

Ohjelmisto- ja e-business ry on mukana myös uraauurtavassa Software From Finland -yhteistyöprojektissa, jonka avulla liki 300 ohjelmistoyritystä yhdessä edistävät suomalaisten kansainvälistymistä.

”Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon. On aivan varmaa, että kansainvälistymisemme Hiven myötä vain vauhdittuu, tätä tuemme 100-prosenttisesti”, lupaa toimitusjohtaja Roiha.

Koulu on avoin kaikille

Hive-koodauskoulu aloittaa toimintansa Helsingissä ensi elokuussa, kun yli 100 opiskelijaa aloittaa opinnot. Koulu kestää kolme vuotta ja diplomi on varmuudella kansainvälisestikin kovaa valuuttaa.

”Erityisen hienoa on, että kaikilla on mahdollisuus päästä opiskelemaan, sillä opetus on ilmaista ja opiskelemaan pääsee verkossa tapahtuvan pääsykokeen avulla. Tämä lisää oppilasaineksen monimuotoisuutta: Hakea voi mistä päin Suomea tahansa, ilman kustannuksia”, kiittelee Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Talouskasvun hiipuminen ei näy ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa: ”Kun 85% softa-alan yrityksistä kasvaa, kellojen pitäisi soida ihan kaikissa firmoissa”, herättelee Rasmus Roiha17.1.2019 08:30Tiedote

Talouskasvun hidastumista ja talouden käännettä huonompaan ennakoidaan ja pelätään niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Talouden taittumisesta laskusuuntaan ei kuitenkaan näy mitään merkkejä Suomen ohjelmistoalalla ja verkkoteollisuudessa. ”Tuore sykemittarimme kertoo ennätyksellisen voimakkaasta kasvusta, josta Suomen pitäisi tehdä myös tärkeitä johtopäätöksiä”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu