Visit NaantaliVisit NaantaliVisit Naantali

Smaku Tour rantautuu Naantaliin jälleen 12.-22.8.2020

Smaku Tour -ruokatapahtuma järjestettiin Naantalissa ensimmäisen kerran vuonna 2019. Tämän vuoden Smaku Tour Naantali järjestetään ravintoloissa ja kahviloissa 12.-22.8.2020.
Naantalin Metsätähti_SMAKU-annos

Smakussa on mahdollisuus kierrellä maistelemassa paikallisten ravintoloiden ja kahviloiden herkullisia maisteluannoksia kahden viikon ajan ja tutustua paikallisiin yrittäjävetoisiin ravintoloihin omaan tahtiin yhdessä ystävien kanssa.

Smakuannosten hinta vain 5-7 euroa. Mukana olevat ravintolat annostietoineen löydät sivuiltamme smakufestivals.com. Naantalin Smakuannokset on kuvannut valokuvaaja Jenni Virta. Yleisö voi myös äänestää omaa suosikkiannostaan Smakun aikana ja Naantalin Makuaarre 2020 julkistetaan tapahtuman päätteeksi 22.8.2020.

Kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan lahjakortteja osallistujaravintoloihin.

Meille Smakussa on tärkeää paikallisuus, paikallinen yhteistyö sekä paikalliset maut. Tuomme annoksissa esille juuri kyseisen alueen omaleimaisuutta ja paikallisia erikoisuuksia, kertoo Smaku Festivalsin Laura Pulkkinen. Suosi Sinäkin lähimatkailua ja heittäydy mukaan makumatkalle!

Lisää ajankohtaista infoa löytyy @smakufestivals #smakutournaantali #smakutournaantali2020 @visitnaantali

Lisätietoja tapahtumasta:

Laura Pulkkinen Tuottaja Smaku Events Oy 0405777883 info@smakufestivals.com www.smakufestivals.com

Mukana olevien ravintoloiden esittelyt sometunnisteineen

After Sail 714 Ravintola After Sail 714 on Naantalin rannan uusin tulokas, jonka ohjenuorana on ollut annosten valmistaminen itse alusta loppuun, niin kahvila kuin ruoka-annosten osalta. After Sail 714 tarjoaa raikasta ja tuoretta ruokatuotetta sekä oman savustimen suussa sulavia herkkuja. SMAKU-annoksena on Savustettu porsaankylki 7 € Omalla savustimella pitkään kypsennetty porsaankylki, johon viimeistellään rapea pinta. Porsaankylki tarjoillaan raikkaan kaalisalaatin ja paahdetun perunan kanssa.

Amandis / @amandisnaantali Amandis on rakastettava elämys Naantalin vanhan kaupungin sydämessä, meren äärellä. Paistelemme maailman parhaita vohveleita ja tarjoilemme niitä sydämellisellä asiakaspalvelulla. Just sulle, senkin Ihana. ❤️ SMAKU-annoksena Tommin vohveli 7 € Rapea ja kepeä maailman paras vohveli, jonka päällä savustettua ankanrintaa, Kolatun vuohenjuustomousse ja hapankirsikkaa. Yhteistyössä Keittiömestari Tommi Virranta/ Unilever Food Solutions.

Café Laituri / @cafelaituri Lämminhenkinen pieni kahvila Velkualla Palvan saaressa. Meillä on anniskeluoikeudet. Tule nauttimaan aidosta saaristolaistunnelmasta! SMAKU-annos Toast Skagen 7 €. Cafe laiturin toast skagen on valmistettu perinteiseen tapaan msc-sertifioiduista katkaravuista, puhtaita ja lähituotettuja raaka-aineita mukaillen. Skagen kootaan herkullisen saaristolaisleivän päälle. Selittelyt sikseen, maku puhuu puolestaan.

Café Santala Kesäinen keidas Naantalin vierasvenesatamassa meren äärellä. SMAKU-annos Kylmäsavulohi-wrap 7 € Kesäinen lohiherkku.

Naantalin Kaivohuone / @naantalinkaivohuone Legendaarinen kesäravintola, terassi ja keikkapaikka Naantalin rantabulevardilla. Kesäisin Kaivolla nautitaan rantaviivan kuumimmista keikoista, mehevimmistä burgereista ja viileimmistä drinkeistä. Idyllisen puutalon kattokruunujen alla järjestyvät myös tunnelmalliset häät ja muut yksityisjuhlat. SMAKU-annos Perinteinen silakka 7 €. Rymättylän silakat saavat Kaivolla ansaitsemansa huomion. Paikallisen herkun kruunaa 145 asteeseen kuumennettu sherryllä maustettu voi.

Naantalin Metsätähti / @naantalinmetsätähti Naantalin Metsätähden kiinteistö suunniteltiin ja rakennettiin 2017-2018 Soinisten asuinalueelle paikallisen timpurin ja perheen voimin. Yrittäjäpariskunta Susanna ja Patrik Stolpe yllättyivät nopeasta paikallisten suosiosta.

Suosittu lounaamme markkinoi tilaamme juhlapaikkana ja yksityistilaisuuksia vietetään lähes joka viikonloppu. Susanna toimii kokkina Metsätähden keittiössä ja hän myös suunnittelee ruokalistat lounaalle ja juhliin.  Lähituottajien raaka-aineet ja alusta asti itse tehdyt ruoat ja leivonnaiset ovat pääosassa ruokapalveluamme. Mielestämme vähemmän on enemmän. Annoksissamme se näkyy tunnistettavina sesongin mukaisina raaka-aineina.

SMAKU-annos 1: Graavattua siikaa voissa paistetulla mallasleivällä ja Mikolan Luomutilan salaattia 5 €. Metsätähdessä leivotaan joka päivä erilaisia ruokaleipiä, joista tähän annokseen on valittu suosittu mallasleipämme. Tarjoamme asiakkaillemme kesäsesongin aikana parhaimpia lähituotettuja vihanneksia. Yhteistyökumppanimme Mikolan Luomutilan vihanneksia löydät niin juhlamenuista kuin arkisin lounassalaateista. pikkelöidyt kurkut, tillimajoneesi ja vihreä jääsalaatti raikastaa tämän herkullisen graavisiikaleivän. Suosittelemme leivälle Mallasseppien Kultaranta Lageria kyytipojaksi tai Laitilan Pore kivennäisvettä.

SMAKU-annos 2: Kebakko Rintalan Tilan luomukaritsasta, paahdettu paprika-jugurttikastike ja Merimaskun perunaa 7 €. Meille Metsätähdessä on tärkeää tietää ruoan alkuperä, ja suosimme lähituotettuja raaka-aineita. Rintalan Tila Yläneellä kasvattaa suomenlampaita jo vuodesta 1982. Metsätähdessä Luomukaritsan lihaa käytetään muutaman kerran kuukaudessa ja yhdeksi suosikiksemme ovat nousseet kebakot. Tarjoamme ne usein tsatsikin kanssa, mutta nyt maustoin jugurtin paahdetulla Mikolan luomupaprikalla ja valkosipulilla. Köylijärven perunat friteerataan rapeiksi. Ruokajuomaksi suosittelemme talon punaviiniä, saksalaista luomuviiniä Dautel Jacob D

SMAKU-annos 3: Mustikkapiirakkaa ja vaniljajätelöä 5 € Mustikka ei juuri esittelyjä kaipaa. Suomalaisten marjojen aatelia ja poimittu lähimetsistämme. Metsätähdessä tehdään päivittäin perusleivonnaisia, muutamaa tuotetta kerrallaan. Pullaa ja piirakkaa. "Raparperin jälkeen tulee mansikka, mansikan jälkeen mustikka, mustikan jälkeen vadelma, sitten herukat sekä puolukka. Vielä karpalokin kelpaa piiraaseen, tuotekehittely sujuu siis kuin itsestään kun ymmärtää sesonkiajattelun." Leivonnaiset maistuvat parhaimmalle juuri paistuneina ja Susanna pyörittääkin jäätelöpallon tai "knellin" lusikalla mustikkapiiraan kaveriksi. Ja kun kaikkea ei ehdi itse tekemään, niin silloin valitaan paras mahdollinen. Nuvole tekee Metsätähden jäätelöt, naantalilainen yrittäjäpariskunta löytyy myös tämän nimen takaa. Juomasuosituksena Askaisten Lähipaahtimon Prännärin kahvia.

Ravintola Kultaranta Resort / @kultarantaresort Ravintola Kultaranta Resort sijaitsee kauniissa saaristossa golfkentän ja meren ympäröimänä. Pääravintolamme palvelee aamiais- ja lounasravintolana joka päivä kesäsesonkina. Niiden ohella tarjoamme catering- ja juhlapalvelua. Kauniilta alueeltamme löytyy myös toinen ravintolamme Heineken House gourmet pizzoineen ja salaatteineen, raikkaita juomia unohtamatta.

SMAKU-annos Tyrniä & Valkosuklaata & Hunajaa 7 €. Saariston karussa otteessa kasvanutta vahvaa ja aromaattista tyrniä yhdistettynä lempeään ja laadukkaaseen valkosuklaaseen, sekä pieni twist hunajasta. Tyrninä kakun päällä lähituottajan kukkia ja yrttejä.

Ravintola Snickari / @restaurantsnickari Snickari on täysin uudistunut ravintola Naantalin vanhankaupungin ja vierasvenesataman kupeessa, historiallisessa puutalomiljöössä.  Meillä tarjoillaan puhtaita makuja kera merinäköalan ja ainutlaatuisen tunnelman. Tervetuloa! SMAKU-annos; Ravioli 7 €. Keittiömestarin italialaisen isoäidin reseptillä valmistettu lammas ravioli vie sinut makumatkalle Italiaan.

Thai Garden Makumatka Aasiaan alkaa Thai Gardenista. Ravintola tarjoaa autenttisia, thaimaalaisia makuelämyksiä. SMAKU-annos Sateh hoy shell 7 €. Iron Chef valmistaa perinteisin thaimaalaisin ottein grillattua kampasimpukkaa ja artesaani maapähkinä currya.

Naantalin Metsätähti_SMAKU-annos
Amandis_SMAKU-annos
Cafe Laituri_SMAKU-annos
Cafe Santala_SMAKU-annos
Kultranta Resort_SMAKU-annos
Naantalin Kaivohuone_SMAKU-annos
Ravintola Snickari_SMAKU-annos
Thai Garden_SMAKU-annos
Ravintola After Sail 714_SMAKU-annos

Ravintola Tammiston Kuulas Naantalissa tarjoaa Suomen parhaat ruokaelämykset5.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

"Jotain erilaista ja innovatiivista" - Hungry for Finland -kilpailun voitto Naantaliin. Ravintola Tammiston Kuulas tarjoaa Suomen parhaat ruokaelämykset. Hungry for Finland 2023 -ruokamatkailukilpailun voittajaksi on valittu naantalilaisen Tammiston Kuulas -ravintolan kaksi tuotetta: kaikkia aisteja kutkuttava Piknik omenapuun alla ja saariston makuja tarjoava Taste of Archipelago -tapahtuma.

Piknik Omenapuun alla ja Taste of Archipelago Naantalista Suomen paras ruokamatkailutuote 202330.11.2023 15:15:00 EET | Tiedote

Hungry for Finland Ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut naantalilaisen Tammiston Kuulas-ravintolan Piknik Omenapuun alla ja Taste of Archipelago -tapahtuman Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2023. Palkinnon jakoi maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah. Kilpailuun osallistui 46 monipuolista ja tasokasta tuotetta ammattilaissarjassa. Tänä vuonna erityistavoite oli saada mukaan vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvia tuotteita. Myös muut naantalilaiset yritykset ovat keränneet merkittäviä palkintoja loppuvuoden aikana, ja ne tarjoavat asiakkailleen elämyksellisiä ja vastuullisia tuotteita.