Smile on ostanut enemmistön ulkomaiseen työvoimaan keskittyvästä rakennusalan vuokratyöyhtiö Adicio Oy:stä

Smile Henkilöstöpalvelut Oy on ostanut enemmistön (80 %) rakennusalan vuokratyöyhtiö Adicio Oy:stä. Adicio on tuotteistanut ulkomaisen rakennustyövoiman tuomisen Suomeen aina työlupahakumenettelystä asumiseen ja tukipalveluihin Suomessa elämisen helpottamiseksi. Adicio toimii valtakunnallisesti.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Petteri Pousi Jatke Oy, Sami Asikainen Smile Henkilöstöpalvelut Oy ja Kari Grönfors Jatke Oy.

Yrityskaupan myötä Adicio Oy:n osakkeista siirtyy Smilen omistukseen 80 %. Nykyiset omistajat Jatke Oy ja Gralt Oy jäävät vähemmistöosakkaaksi. Kauppahinnaksi on sovittu 6 miljoonaa euroa.

- Olen erittäin iloinen, että järjestely toteutui. Työvoiman saatavuus on toimialamme kasvun suurin haaste. Adicio ja Jatke ovat luoneet omiin tarpeisiinsa ensiluokkaisen palvelukonseptin työvoiman tuomiseksi Suomeen. Palvelukonsepti on monistettavissa ja järjestelyn myötä pystymme tuottamaan asiakkaillemme valtakunnallisesti uutta palvelua, jolla voidaan ratkaista useiden suomalaisten yritysten työvoimatarpeita, sanoo Smile Henkilöstöpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Sami Asikainen.

- Adicio on tärkeä osa Jatkeen liiketoimintastrategiaa. Tehdyn yrityskaupan ja Smilen myyntiorganisaation ansiosta pystymme jatkossa tasaamaan rakennusalalle tyypillistä kausivaihtelua entistä tehokkaammin sekä turvaamaan Adicion työntekijöille pidempiä työsuhteita. Osaava ja sitoutunut henkilöstö on meille erityisen tärkeää, kun rakennamme ja saneeraamme ihmisille koteja ja työpaikkoja, joissa on hyvä olla ja elää vielä vuosienkin päästä, täsmentää Jatke Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Eloranta.

- Smile on kolmikertaistanut liikevaihtonsa kahden viime vuoden aikana ja ylläpitänyt alan parhaimmistoon kuuluvaa kannattavuutta. Olemme kasvaneet sekä orgaanisesti että yritysostoin. Haluamme olla aktiivinen osa työmarkkinoiden murrosta ja työvoimasaatavuuden kärkiyritys. Nyt toteutettu yritysjärjestely on tärkeä osa kasvustrategiaamme, jota tukee sekä Adicion monistettavissa oleva konsepti että sopimukseen liittyvä 6 vuoden yhteistyösopimus Jatke Oy:n kanssa, jatkaa Sami Asikainen.

Adicion liikevaihto alustavien tietojen mukaan oli 8,772 miljoonaa euroa ja liiketulos 1,692 miljoonaa euroa vuoden 2017 lopussa.

Smile Henkilöstöpalvelut Oy on pörssiyhtiö Restamax Oyj:n tytäryhtiö. Restamax on ilmoittanut 15.3.2018 selvittävänsä Smile Henkilöstöpalvelut Oy:n listaamista Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle.

Sami Asikainen, toimitusjohtaja, Smile Henkilöstöpalvelut Oy, puh. +358 40 700 9915

Smile on vuonna 2002 perustettu valtakunnallinen henkilöstöpalveluyritys, joka välittää työvoimaa yli neljälle sadalle yritykselle ympäri Suomen ja työllistää kuukausittain noin 9 000 osaajaa. Tarjoamme työntekijöillemme ja asiakkaillemme toimialakohtaiset ja asiantuntevat palvelut. Meiltä löytyy ammattilaiset muun muassa hotelli-, ravintola- ja catering-alalle, tapahtumiin ja promootioihin, rakentamiseen ja teollisuuteen, logistiikkaan ja kunnossapitoon, lääkäripalveluihin sekä koulutus- ja suorarekrytointipalvelut.

Smilen vuoden 2017 liikevaihto oli 75,6 miljoonaa euroa ja yhtiö on kasvanut vahvasti.