Snellman effektiviserade sin verksamhet och förbättrade sitt resultat

Snellmankoncernens rörelseresultat 2016 förbättrades klart från året innan och var 12,1 miljoner euro (9,0 miljoner euro). Resultatet förbättrades trots att koncernens omsättning sjönk lite jämfört med året innan och verksamhetsomgivningen fortsättningsvis var utmanande.

Snellmankoncernens omsättning 2016 var 296,0 miljoner euro (309,7 miljoner euro). Omsättningen sjönk med 4,4 % från året innan. Omsättningsminskningen var en följd av optimeringen av produktsortimentet. Verksamhetsområdena Färdigmat Finland, Panini och Djurmat ökade såväl sin omsättning som sitt rörelseresultat. Snellmans Köttförädlings och Snellman Pros omsättning minskade, men resultatet förbättrades. En effektivisering av verksamheten, förbättrad hantering av råvaruflödet och optimering av produktsortimentet bidrog till det förbättrade resultatet.

Verksamhetsområdena genomförde lyckade produktlanseringar under det gångna året: Köttförädlingens produktserie Savustajan gick hem hos konsumenterna. Inom Färdigmat kunde man skönja ett ökat intresse för vegetariska enportionsrätter. Dessutom lanserade Food Service den genuint finländska grisen för restauranger i form av produktserien Smoked. Panini och Djurmat i sin tur fick fotfäste inom detaljhandeln.

Snellmankoncernens balansräkning förbättrades från året innan och skuldsättningsnivån minskade. Koncernens soliditetsgrad förbättrades till 42,8 % (37,0 %).

Enligt Snellmans koncerndirektör Leena Laitinen är det fortsatta verksamhetsförbättringar och kvalitetssatsningar som har lett till det goda resultatet. Den fortsatta process- och produktutvecklingen, kostnadshanteringen och effektiviseringen av driftskapitalet bär frukt. Den uppdaterade strategin från år 2015 har målmedvetet förverkligats. Strategin består av fyra hörnstenar: lönsamhet, tillväxt, processer och samarbete.

”Utvecklingen av affärsverksamheten och den framtida tillväxten stöds av flera utvecklingsprojekt som pågår för närvarande. Vi har förenhetligat koncernens funktioner och sätt att arbeta, intensifierat samarbetet och effektiviserat verksamheten, vilket har lett till inbesparingar”, säger Laitinen.

År 2016 startade koncernen en investering i en utvidgning av Kokkikartanos fabrik i Kervo. Investeringen är värd 10,5 miljoner euro. Utbyggnaden blir klar våren 2017 och tas i bruk stegvis. Snellmanin Kokkikartano har vuxit lönsamt och dess marknadsandel på marknaden för färdigmat ökade ytterligare även under det gångna året. Snellmankoncernens totala investeringar 2016 var 10,3 miljoner euro.

År 2016 var krävande för såväl köttförädlingen som för producenterna. Mot slutet av året lyckades vi dock förbättra den relativa lönsamheten i Snellmans Köttförädling.

”Vi vill lyfta fram det viktiga arbete som producenterna gör och deras satsning på samarbete i det rådande utmanande ekonomiska läget”, säger Henrik Snellman, koncernens styrelseordförande. Snellman betalar producenterna en tilläggslikvid totalt 1,2 miljoner euro som en engångssumma. Tilläggslikviden betalas till avtalsgårdarna Lantgårdens Bästa i relation till djurförsäljningen under år 2016.

Leena Laitinen, koncerndirektör
tfn +358 50 3883790