SNELLMAN TAR ETT AKTIVT GREPP I KAMPEN MOT SPRIDNINGEN AV DJURSJUKDOMAR – SLAKTPRISET PÅ KO STIGER MED UPP TILL 15 C/KG

Från och med den 15 mars höjer Snellman grundpriset på ko med upp till 15 c/kg. Med mjölkgårdarnas investeringsprogram vill företaget uppmuntra producenterna till att hitta lösningar för den egna riskhanteringen, speciellt med sikte på att förebygga spridningen av smittosamma djursjukdomar.

Dessutom sker en precisering av prisbilden för slakt- och förmedlingsdjur. Tanken är att prissättningen framöver i allt större grad skall ta produktionens kvalitet och djurens välmående i beaktande.

– Från och med år 2023 vill vi på Snellman att allt ungnöt föds upp i boxar utrustade med mjukt underlag. Vi kommer inte längre att godkänna uppfödning med enbart spaltgolv av betong på våra avtalsgårdar, säger fältchefen för nötanskaffningar Vesa Hihnala.

De bästa lösningarna är oftast enklast att implementera vid nyinvesteringar. Ett villkor för utbetalningen av mjölkgårdarnas investeringstillägg är bland annat kravet på ändamålsenliga lastnings- och lossningsutrymmen för djuren. Smittospärrar måste finnas för eget folk, anställda och eventuella gäster. Vid djurförmedlingen följs instruktionerna från Djurens hälsa ETT rf. Investeringstillägget kan bland annat användas till att underlätta lastningen via till exempel stödgaller eller anskaffningen av en kalvbox. Snellman fortsätter också jobbet med att utveckla kalvkvaliteten.

Nära samarbete med producenterna för att utveckla djurens välmående

Resultaten av ett gott och öppet samarbete mellan Snellman och producenterna har också gett resultat. I Kantar TS Agris undersökning från år 2019 visar det sig att Snellman har Finlands nöjdaste producenter. Till exempel bland mjölkgårdarna får Snellman medelvitsordet 8,8 (vilket är 0,4 enheter över branschens medeltal).

Vi fortsätter också att utveckla verksamheten vid mjölkgårdarna via skolning som ges i mindre grupper. Där är syftet att sprida bra idéer och tillvägagångssätt mellan lantgårdarna.

Snellmans Köttförädling Ab
Vesa Hihnala
fältchef, nöt
vesa.hihnala@snellman.fi

Snellmans Köttförädling Ab är ett familjeföretag från Jakobstad som har tillverkat högkvalitativa kött- och charkprodukter i över 65 år. Företaget tillverkar sina produkter utgående från principer de inte ger avkall på, hög kötthalt och inga onödiga tillsatsämnen. Vid fabriken i Jakobstad jobbar ca 900 människor. Snellmans Köttförädling Ab ingår i livsmedelskoncernen Snellman Ab.