Snellman tehosti toimintaansa ja paransi tulostaan

Snellman-konsernin vuoden 2016 liiketulos parani selvästi edellisvuodesta ja oli 12,1 miljoonaa euroa (9,0 milj. euroa). Tulos parani, vaikka konsernin liikevaihto laski hieman edellisvuoteen verrattuna ja toimintaympäristö jatkui haasteellisena.

Snellman-konsernin vuoden 2016 liikevaihto oli 296,0 miljoonaa euroa (309,7 milj. euroa). Liikevaihto laski edellisvuodesta 4,4 %. Liikevaihdon laskuun vaikutti tuotevalikoiman optimointi. Konsernin toimialoista sekä liikevaihtoaan että liiketulostaan kasvattivat Valmisruoka Suomi, Eläinruoka ja Panini. Snellmanin Lihanjalostuksen ja Snellman Pron liikevaihto laski, mutta tulos parantui. Tulosparannukseen vaikutti toiminnan tehostuminen, parempi raaka-ainevirran hallinta ja tuotevalikoiman optimointi.

Toimialat tekivät hyvää lanseeraustyötä tuotteiden parissa menneenä vuonna: Lihanjalostuksen Savustajan tuotesarja saavutti suosiota kuluttajien keskuudessa. Valmisruuan annosaterioissa puolestaan huomioitiin kasvisruuan lisääntyvä suosio. Lisäksi Food Service lanseerasi ravintoloille aidon suomalaisen possun Smoked tuotesarjassa. Panini ja Eläinruoka puolestaan saavuttivat tukevaa jalansijaa vähittäiskaupan puolella.

Snellman-konsernin tase vahvistui edellisestä vuodesta ja velkaantumisaste pieneni. Konsernin omavaraisuusaste parani 42,8 prosenttiin (37,0 %).

Snellmanin konsernijohtaja Leena Laitisen mukaan hyvä tulos on seurausta jatkuvasta toiminnan parantamisesta ja panostuksesta laatuun. Liiketoimintojen jatkuva prosessien kehittäminen, tuotekehitys, kustannusten hallinta ja käyttöpääoman tehostuminen kantavat hedelmää. Vuonna 2015 päivitettyä strategiaa on toteutettu määrätietoisesti. Strategia koostuu neljästä kulmakivestä; kannattavuus, kasvu, prosessit ja yhteistyö.

”Liiketoiminnan kehittämistä ja tulevaisuuden kasvua tukevat useat meneillään olevat kehityshankkeemme. Olemme yhdenmukaistaneet konsernin toimintatapoja, tiivistäneet yhteistyötä, tehostaneet toimintaamme ja siten saavuttaneet säästöjä”, sanoo Laitinen.

Konserni käynnisti vuonna 2016 Kokkikartanon tehdaslaajennusinvestoinnin Keravalla. Investoinnin arvo on 10,5 miljoonaa euroa. Laajennus valmistuu keväällä 2017 ja se otetaan käyttöön asteittain. Snellmanin Kokkikartano on kasvanut kannattavasti ja sen markkinaosuus valmisruokamarkkinalla jatkoi nousuaan myös menneenä vuonna. Snellman-konsernin kokonaisinvestoinnit vuonna 2016 olivat 10,3 miljoonaa euroa.

Vuosi 2016 oli haastava niin lihanjalostukselle kuin tuottajille. Onnistuimme kuitenkin loppuvuotta kohti parantamaan suhteellista kannattavuuttamme Snellmanin Lihanjalostuksessa.

”Haluamme huomioida tuottajiemme arvokkaan työn ja panostuksen yhteiseen tekemiseen tässä haastavassa taloustilanteessa”, sanoo Henrik Snellman hallituksen puheenjohtaja. Snellman maksaa kertaluonteisena jälkitilinä tuottajille yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Jälkitili maksetaan Snellmanin Maatilan Parhaat -sopimustiloille suhteutettuna viime vuoden eläinmyyntiin.

Konsernijohtaja Leena Laitinen
puh: +358 50 3883790