Snellman växer i Sverige

Snellman har köpt företaget Fodax som tillverkar och säljer hundfoder i Sverige. Fodax är ett familjeägt företag i Nässjö, Södra-Sverige, som tillverkar fryst färskfoder och frystorkade snacks för hundar.

Foto: Snellman.

Foto: Snellman. Emil Ekman har varit vd på AO Ekman, familjeföretaget bakom Fodax. Han fortsätter nu som verksamhetsansvarig för Fodax inom Snellman-koncernen.

Livsmedelskoncernen Snellman är sedan tidigare med på djurfodermarknaden genom varumärket MUSH och Fodax köpet förstärker företagets ställning inom branschen.

–  Genom köpet av Fodax har vi möjlighet att bredda vår verksamhet inom djurfoder med ytterligare ett varumärke inom råfryst hundmat. Det är en marknad i stark tillväxt, och med Fodax kommer vi att nå kunder som primärt inte är målgrupp för MUSH. Fodax har ett starkt produktionskunnande och bra kanaler för svenska råvaror och vi kommer tillsammans med dem att få en betydande position på den svenska färskfoder marknaden, säger MUSH vd Magnus Pettersson.

Fodax övergår i Snellmans ägo den 1.11.2018. Fodax omsättning är ca 1,3 milj. euro och företaget har 8 anställda. Köpesumman publiceras inte.

Magnus Pettersson, vd, MUSH
magnus.pettersson@mushbarf.fi

Foto: Snellman.

Snellman-koncernen har fem verksamhetsområden inom livsmedelsbranschen: Köttförädling, Färdigmat, Panini, Food Service och Djurmat. Koncernen har verksamhet i Finland och i Sverige. De största verksamhetsorterna är Jakobstad och Kervo. Koncernens omsättning år 2017 var c. 300 miljoner euro och den sysselsätter över 1300 personer.