Snellmanilla kasvun vuosi

Toimintaympäristön haasteista huolimatta kasvoi Snellman-konsernin liikevaihto 290 miljoonasta eurosta 307 milj. euroon. Vuoden 2019 liiketulos oli 8,0 miljoonaa euroa (8,5 milj. euroa).

Snellmanin toiminnassa alkuvuotta 2019 leimasivat edellisen vuoden lihapulan aiheuttamat myynnin rajoitukset ja niiden negatiivinen vaikutus. Jälkimmäisellä vuosipuoliskolla myyntivauhti kiihtyi ja konsernitasolla päädyttiin lopulta koko vuoden osalta kuuden prosentin kasvuun. Vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 13 prosenttia.

Voimakkainta kasvu oli Valmisruoka -yksikössä, jossa yllettiin vuositasolla 8 prosentin liikevaihdon kasvuun. Myös Lihanjalostuksen puolella saavutettiin haastavissa markkinaolosuhteissa 4,5 prosentin kehitys. Sen sijaan Ruotsissa toimintaympäristö tuoreen valmisruuan markkinalla jatkui haasteellisena.

Snellman-konsernin tase kasvoi edellisestä vuodesta. Konsernin omavaraisuusaste oli 44 % (46 %) ja kokonaisinvestoinnit 15 milj. euroa (12 milj. euroa).Työsuhteessa oli 1 667 henkilöä vuoden 2019 lopussa.

Kokkikartanon laatikkotuotteiden paistolinjainvestointi, arvoltaan noin neljä miljoonaa euroa, käynnistettiin syksyllä 2019. Linja valmistuu keväällä 2020 ja se tulee parantamaan tuotannollista tehokkuutta tuoden myös lisäkapasiteettia. Muita vuoden 2019 investointeja olivat Ruotsissa Fodax eläinruokatehtaan rakentaminen ja Quality Meals -liiketoiminnan ostaminen.

Vuonna 2019 Snellman jatkoi määrätietoisesti konserninkattavan vastuullisuusohjelman toteuttamista.

Sen keskeisimpiä teemoja ovat henkilöstön, tuottajien ja eläinten hyvinvointi sekä kotimainen työ ja työllistäminen, hävikin minimointi, energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvan energian käytön lisääminen sekä muovin määrän vähentäminen.

Lihanjalostuksella jauhelihat pakattiin uuteen flow pack -pakkaukseen, mikä vähensi pakkausmuovin määrää jauhelihan osalta 76 prosenttia. Myös valmisruokapuoli panosti pakkausmuovin määrän vähentämiseen mm. pakkauskalvoja ohentamalla. Syksyyn 2020 mennessä Kokkikartano luopuu kokonaan mustan muovin käytöstä.

– Lähdemme vuoteen 2020 luottavaisina. Olemme palanneet kasvun tielle ja tavoitteenamme on myös alkaneena vuonna markkinoita nopeampi kasvu. Kuluttajatutkimusten mukaan tuotemerkkimme ovat markkinoiden halutuimpia ja arvostetuimpia ja olemme kilpailukenttämme paras laadussa, kotimaisuudessa, sympaattisuudessa ja yleismielikuvassa. Kasvun lisäksi pyrimme myös parantamaan liiketulostamme, sanoo konsernijohtaja Erkki Järvinen.

Konsernijohtaja Erkki Järvinen, puh. + 358 400 455913

Oy Snellman Ab toimii elintarvikealalla ja sen toiminta koostuu kahdesta eri toimialasta: Lihanjalostus ja Valmisruoka. Konsernilla on toimintaa Suomessa ja Ruotsissa. Suurimmat toimipaikat Suomessa ovat Pietarsaaressa ja Keravalla. Konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 307 M€ ja henkilöstö koostuu noin 1600 ammattilaisesta.