Snellmanin kehitys jatkui vakaana

Snellman-konsernin vuoden 2017 liiketulos oli hieman edellisvuoden tasoa alhaisempi ollen 11,8 milj. euroa (- 2,5 %). Liikevaihto säilyi edellisvuoden tasolla ja oli 296 milj. euroa (+ 0,1 %). Raaka-ainepula hidasti selvästi myynnin kasvua, etenkin Lihanjalostuksessa. Tästä huolimatta nostimme markkinaosuuksiamme lähes kaikissa tuoteryhmissä niin Valmisruoka Suomen osalta kuin Lihanjalostuksessa.

Konsernin toimialoista liikevaihtoaan kasvattivat eniten Eläinruoka (+29 %), Panini (+5 %) ja Valmisruoka (+3%). Lihanjalostus ei raaka-ainepulasta johtuen pystynyt täysimääräisesti vastaamaan kysyntään ja liikevaihdon kasvu jäi yhteen prosenttiin. Food Service- toimialalla liikevaihto laski 11 prosenttia. Toimialan vuotta leimasi tuotevalikoiman optimointi ja pyrkimys siirtää myyntiä yhä pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin.

Kokkikartanon tehtaan laajennus Keravalla valmistui ja tuotanto pääsi täysimääräisesti vauhtiin syksyllä 2017. Tämä investointi on viime vuosien merkittävin Snellman-konsernissa ja sen arvo oli kaikkiaan 10,5 milj. euroa. Konsernin kokonaisinvestoinnit vuonna 2017 olivat 14,5 miljoonaa euroa.

Ruotsissa kasvatimme Paninin ja Eläinruoka MUSHin myyntiä merkittävästi. Sen sijaan valmisruokayhtiömme Carolines Kök kohtasi myyntihaasteita, johon osittain vaikutti strateginen kotimaisuuslinjauksemme broilerin ja lihan osalta. Tehdyn linjauksen mukaisesti käytämme Suomessa ainoastaan kotimaista ja Ruotsissa suomalaista tai ruotsalaista broileria ja lihaa.

Yleinen taloustilanne kotimarkkinoillamme – Suomessa ja Ruotsissa - vahvistui vuoden aikana. Samaan aikaan korkean laadun ja kotimaisuuden merkitys kuluttajan ostokriteereinä nousevat. Näiden kehityssuuntien jatkuminen tarjoaa Snellmanille hyvät kasvumahdollisuudet jatkossa. Samaan aikaan haluamme omalta osaltamme turvata suomalaisen alkutuotannon jatkumisen ja kotimaisen raaka-aineen saannin.

Snellman-konsernin tase vahvistui edellisestä vuodesta ja velkaantumisaste pieneni. Konsernin omavaraisuusaste parani 46,4 prosenttiin (42,8 %). Snellmanilla oli työsuhteessa 1 500 (1 342) henkilöä vuoden 2017 lopussa.

"Voimme olla suhteellisen tyytyväisiä vuoden 2017 lukuihimme. Uskomme, että kuluvana vuonna tulemme kasvattamaan liikevaihtoamme viime vuotta voimakkaammin. Asiakkaittemme muuttuvien tarpeitten entistä parempi ymmärtäminen ja toimialojemme tiivistyvä yhteistyö tulevat vauhdittamaan Snellmanin kehitystä tulevina vuosina" toteaa helmikuussa 2018 konsernijohtajana aloittanut Erkki Järvinen.

Konsernijohtaja Erkki Järvinen, puh. + 358 400 455 913

Oy Snellman Ab toimii elintarvikealalla ja sen toiminta koostuu viidestä toimialasta: Lihanjalostus, Valmisruoka, Panini, Food Service ja Eläinruoka. Konsernilla on toimintaa Suomessa ja Ruotsissa. Suurimmat toimipaikat ovat Pietarsaaressa ja Keravalla. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 300 milj. euroa ja henkilöstö koostuu yli 1300 ammattilaisesta.

Nu behövs handling – Snellman höjer producentpriset och satsar på den unika finländska primärproduktionen8.2.2018 07:00Tiedote