Snellmans Glädjens sommar-produkter hjälper barn i Finland

För varje såld produkt försedd med kampanjmärket “Glädjens sommar” donerar Snellman 2 cent till ändamål för barn i Finland. Målet är att under sommaren samla in 50 000 euro som delas jämt mellan fyra inhemska välgörenhetsorganisationer.

Vi jobbade med reklamfilmen för sommaren 2018 när idén för kampanjen uppstod. I reklamen visas barn i olika sommarminnen och då uppstod tanken hur Snellman kunde vara med och hjälpa så många barn som möjligt att få en lycklig sommar.

Med Glädjens sommar-kampanjen vill vi lyfta fram fyra organisationer som gör ett mycket viktigt jobb – och samtidigt uppmana människor att också själva hjälpa barn som har det sämre ställt i samhället. Glädjens sommar är för alla, men alla har inte samma förutsättningar. Till målgrupp valdes därför barn som har det sämre ställt, är ensamma eller överlag i behov av mera glädje.

– Snellman är ett familjeföretag, där medmänsklighet, gemenskap och värnande om andra är en del av vardagen. Vår egen personal har både stora och små familjer, så tanken kändes naturlig. Det viktigaste är inte hur idén uppkommer, utan vad man gör med den. Vi blev snabbt ivriga och resan från idé till förverkligande var kort, säger Snellmans Köttförädlings marknadsförings- och kommunikationsdirektör Tommi Fors.

Till samarbetspartners valdes fyra organisationer som jobbar med barn; Hope rf,Mannerheims barnskyddsförbund, Project Liv rf och WAU rf, som sedan delar ut stöden till lämpliga mottagare i Finland. Via vår hemsida, www.snellman.fi/onnenkesä, kan man följa med hur insamlingen framskrider. Med kampanjen vill vi också utmana människor att själva bidra till välgörenhet och på organisationernas hemsidor kan man bekanta sig med flera sätt att hjälpa.

– Hope satsar på ge möjlighet till hobby- och fritidsaktiviteter för mindre bemedlade barn och ungdomar. Vi erbjuder bland annat utflykter och biljetter till olika slags aktiviteter, så att barnen ska ha en möjlighet till en mer jämlik vardag, berättar verksamhetsledare Eveliina Hostila från Hope rf.

– Mannerheims barnskyddsförbund vill med hjälp av stöden se till att upprätthålla Barn- och ungdomstelefonen på sommaren. Årligen kontaktas MLL mer än 20 000 gånger per år via Barn- och ungdomstelefonen. Telefonen dejourerar under årets alla dagar, även under sommaren. När skolor och andra tjänster stänger sina dörrar under sommaren är det väldigt viktigt att barn och unga fortfarande har tillgång till stöd och en vuxens tid. Barnen är tacksamma för det varma och stressfria mottagandet i hjälptelefonen, berättar Tatjana Pajamäki som är chef för MLL:s telefontjänster.

Project Liv använder stödet från Glädjens sommar-kampanjen till att ordna drömdagar för långtidssjuka barn samt till färgglad inredning på barnsjukhus, detta för att göra sjukhusvistelserna trevligare, berättar Project Liv rf:s grundare Nina Brännkärr-Friberg.

– Enligt WAU har varje barn och ungdom rätt till kvalitativa hobbyaktiviteter. Snellmans Glädjens sommar-kampanj hjälper WAU rf att nå 10-årsjubileumets mål: en miljon motionstimmar. Vi är glada och rörda över den gemensamma kampanjen med Snellman, berättar Rami Luomanpää, som är verksamhetsledare för de kostnadsfria hobbyverksamheterna som ordnas av WAU rf.

Till kampanjen hör samtliga Eetvartti- och Iivarigrillkorvar, filébiffar av lantgris och Extramör bacon.

Kampanjen är i kraft 1.5.-31.8.2018.

Tommi Fors
Marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Snellmans Köttförädling Ab
tommi.fors@snellman.fi

Snellmans Köttförädling Ab är ett familjeföretag från Jakobstad som har tillverkat högkvalitativa kött- och charkprodukter i över 65 år. Företaget tillverkar sina produkter utgående från principer de inte ger avkall på, hög kötthalt och inga onödiga tillsatsämnen. Vid fabriken i Jakobstad jobbar ca 900 människor. Snellmans Köttförädling Ab ingår i livsmedelskoncernen Snellman Ab.

Nu behövs handling – Snellman höjer producentpriset och satsar på den unika finländska primärproduktionen8.2.2018 07:00Tiedote