Snellmans utveckling var fortsatt stabil

Av koncernens verksamhetsområden var det Djurmat (+29 %), Panini (+5 %) och Färdigmat (+3 %) som ökade sin omsättning mest. På grund av råvarubrist kunde Köttförädlingen inte tillgodose efterfrågan till fullo och omsättningen ökade med endast 1 procent. Verksamhetsområdet Food Services omsättning minskade med 11 procent. Under det gångna året präglades verksamhetsområdet av optimering av produktsortimentet och en strävan efter att styra försäljningen till allt längre förädlade produkter.

Utbyggnaden av Kokkikartanos fabrik i Kervo blev klar och fullskalig produktion inleddes hösten 2017. Investeringen som uppgår till totalt 10,5 miljoner euro, är den största enskilda investering som gjorts inom Snellmankoncernen under de senaste åren. Koncernens totala investeringar 2017 uppgick till 14,5 miljoner euro.

I Sverige ökade Panini och Djurmat MUSH avsevärt sin försäljning. Däremot stötte vårt färdigmatsföretag Carolines Kök på utmaningar inom försäljningen, något som delvis påverkades av vår riktlinje gällande inhemskt kött. Vår linje är att vi i Finland använder enbart finländskt kött och broiler. I Sverige använder vi finländskt eller svenskt kött och broiler.

Det allmänna ekonomiska läget på våra hemmamarknader – Finland och Sverige – stärktes under året. Samtidigt blir hög kvalitet och inhemskt ursprung allt viktigare köpkriterier för konsumenterna. En fortsatt utveckling i samma riktning ger Snellman goda tillväxtmöjligheter framöver. Samtidigt vill vi göra vad vi kan för att trygga framtiden för den finländska primärproduktionen och tillgången på inhemsk råvara.

Snellmankoncernens balansräkning stärktes från året innan och skuldsättningsgraden minskade. Koncernens soliditetsgrad steg till 46,4 procent (42,8 %). Snellman hade 1 500 (1 342) anställda vid utgången av 2017.

”Vi kan vara relativt nöjda med våra siffror för 2017. Vi tror att vi under innevarande år kommer att öka vår omsättning mer än under fjolåret. En bättre förståelse för kundernas föränderliga behov och ett utökat samarbetet mellan våra verksamhetsområden kommer att sätta fart Snellmans utveckling de kommande åren”, säger Erkki Järvinen, som tog över posten som koncerndirektör i februari 2018.

Erkki Järvinen, koncerndirektör, tfn + 358 400 455 913

Snellman-koncernen har fem verksamhetsområden inom livsmedelsbranschen: Köttförädling, Färdigmat, Panini, Food Service och Djurmat. Koncernen har verksamhet i Finland och i Sverige. De största verksamhetsorterna är Jakobstad och Kervo. Koncernens omsättning år 2017 var c. 300 miljoner euro och den sysselsätter över 1300 personer.