Vilkas Group Oy

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan

Jaa

Verkkokauppa on kasvanut korona-aikana 45 % euroissa laskettuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Samalla verkosta on tullut koko kaupan ydin. ”Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään”, toteaa Linda Stenman-Kuusilinna, huimaan kasvuun päässeen huonekaluliike Kuusilinnan verkkokaupan vetäjä. Koko kaupan yhtälöä mullistaa Amazonin odotettu tulo. ”Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan”, sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.
”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.

Lehdistötiedote 13.1.2022

Ihmiset käyttävät nyt rahaa verkkokauppaan 45 % enemmän kuin ennen koronaa, ilmenee yli 2000 verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraavasta Verkkokauppaindeksistä. Verkkokaupan kasvu pitää sisällään monta koko kaupankäynnin kannalta merkittävää tekijää, arvioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Vilkas on johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja.

”Koronan alkaessa tilausmäärät räjähtivät hurjaan kasvuun, mutta keskimääräinen tilaus pieneni. Nyt tilausmäärät ovat tasaantuneet koronan alkuvaiheen tasolle, mutta tilausten arvo on noussut rajusti. Verkossa tehdään yhä isompia ostoksia. Verkosta on tullut tärkein sisäänheittäjä myös kivijalalle. Kyse on siis koko kaupan suuresta murroksesta”, analysoi Korkiakoski.

Verkosta huikea kasvu huonekalumyynnille

Osuva esimerkki Korkiakosken kuvaamasta murroksesta on jo 80-vuotias perheyritys Kuusilinna. Perinteikäs huonekalu- ja sisustusliike on onnistunut nelinkertaistamaan liikevaihtonsa runsaassa viidessä vuodessa. Yksi poikkeuksellisen hienon kasvun arkkitehti on ollut Linda Stenman-Kuusilinna, joka luotsaa perheyrityksen liiketoimintaa verkossa.

”Kaikkein tärkeintä meille on tietenkin tuotantomme kotimaisuus ja laadukas sekä ajanmukainen design. Mutta ihmisten on löydettävä ne verkosta ja uskottava tuotteeseen jo ennen perinteistä asiakaspalvelutilannetta, jotta kauppa oikeasti käy. Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään.”

”Voidaan jopa sanoa, että verkkokauppa on nyt samassa asemassa kuin verkkosivut olivat muutama vuosikymmen sitten, eli jos yrityksellä ei ole verkkokauppaa se vähentää yrityksen uskottavuutta. Meille sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti. Siksi uskottava ja ajanmukainen verkkokauppa, puoleensavetävä sivusto ja markkinointi verkossa ovat olleet myös myymälöidemme menestyksen takana”, todistaa Stenman-Kuusilinna.

Kuusilinnalla valittiin kotimainen verkkokaupparatkaisu sekä periaatteen että laadun takia.

”Vertailimme paljon eri vaihtoehtoja. Kotimaisuus oli meille tärkeää, mutta tietysti ennen kaikkea se, että saamme asiakkaalle rakennettua parhaan mahdollisen kokemuksen. Olen ollut tyytyväinen Vilkkaaseen, sieltä saa tosi nopeasti vastaukset. Kun Vilkas tuo verkkokauppaamme valmiita elementtejä ja hoitaa myös koodausta, niin siitä on suuri apu. Vaikka olen itse diplomi-insinööri, niin verkkokaupan koodaus edellyttää ihan erityistä osaamista, jonka Vilkkaalta saamme.”

Asiakaskokemus lähtee verkosta

Useimmat Kuusilinnan asiakkaat haluavat yhä itse kokeilla sohvaa myymälässä, vaikka ostopäätös on verkon perusteella jo liipaisimella. Kuitenkin yhä useampi uskaltautuu jo ostamaan sohvan myös kokeilematta, kun verkosta on löytynyt riittävästi käyttäjäkokemuksia. Edelleen vahvaan kasvuun tähtäävälle Kuusilinnalle tämä avaa portit koko Suomeen.

”Olemme panostaneet todella paljon someen, joten ihmiset löytävät helposti sohvistamme todelliset käyttäjäkokemukset. Näkyvyys on aivan ratkaisevaa”, painottaa Stenman-Kuusilinna.

Kolmatta sukupolvea Kuusilinnassa edustava toimitusjohtaja Jani Kuusilinna painottaa muutenkin asiakaskokemuksen voimaa jo verkossa. Yhteys asiakkaaseen syntyy kokonaisuudesta.

”Hyvät ja monipuoliset kuvat ovat välttämättömiä, mutta yhtä lailla tuotteet täytyy tarinallistaa. Asiakkaan pitää kokea tuote omakseen jo ilman fyysistä kosketustakin. Ja tietenkin tähän päälle tarvitaan vielä hyvä perinteinen palvelu myymälöissämme”, listaa Kuusilinna menestystekijöitä.

Kisa kovenee – Amazon jo nurkan takana

Stenman-Kuusilinna suree, että epäonnistumiset verkossa pudottavat pieniä toimijoita pois pelistä.

”Jos markkinointiin verkossa ei ole panostettu, niin suuret toimijat imaisevat pieniltä markkinat. Kisa kovenee nyt kaikin tavoin varsinkin sisustusalalla, kun koronan tuoma kysyntä alkaa väkisinkin suuntautua pian matkailuun ja muuhun kulutukseen”, ennakoi Stenman-Kuusilinna.

Perheyritys itse on rohkeasti avannut viimeisen kahden vuoden aikana kaksi uutta myymälää, kun monet muut toimijat ovat sulkeneet omiaan. Toimitusjohtaja Kuusilinna uskoo suunnan jatkuvan.

”Verkko ja kivijalka ovat toimineet meillä upeasti yhteen. Vakuutamme verkossa asiakkaat ympäri Suomen, että meiltä kannattaa ostaa. Uusi myymälämme Porvoon vanhassa kaupungissa taas vetää kävijöitä kaikkialta Suomesta ja tuo siten hienoa lisäarvoa myyntinsä lisäksi. Vantaan Tammiston myymälämme taas sopii autolla liikkuville lapsiperheille, jotka eivät halua Helsingin ruuhkiin. Myymälämme tuovat siis meille asiakkaita verkkoon, ja verkko puolestaan myymälöihin”, toteaa tyytyväinen Jani Kuusilinna.

Kaiken kaupan menestykseen Suomessa vaikuttaa pian verkkokauppajätti Amazonin tulo.

”Verkkokaupan pudotuspeli on meillä jo todellisuutta, Amazon nostaa rimaa entisestään. Useimmat pienet ja keskisuuret verkkokauppiaat voivat silti menestyä hyvin, kun asiakkuuden elinkaarihallinta ja etenkin markkinointi toimivat. Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan. Yhtä totuutta ei ole. Jokaisen suomalaisen kaupan on syytä miettiä, mikä konsepti toimii murroksessa parhaiten juuri sille. On kansallinen etu, että kotimainen kauppa ja tuotanto jatkossakin mahdollisimman laajasti pärjäävät”, tiivistää Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Linda Stenman-Kuusilinna, markkinointi- ja verkkokauppavastaava, Kuusilinna Oy, 040 484 7099, linda@kuusilinna.fi

Avainsanat

Kuvat

”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.
”Kisa kovenee nyt kaikin tavoin”, arvioi huonekaluliike Kuusilinnan verkkokauppaa vetävä Linda Stenman-Kuusilinna.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista19.11.2021 11:31:41 EET | Tiedote

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly29.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme