Soitot MIELI ry:n Kriisipuhelimen ukrainan- ja venäjänkielisille linjoille kasvussa
MIELI ry avasi syyskuun alussa uudet Kriisipuhelinlinjat ukrainan- ja venäjänkielisille. Reilun kahden kuukauden aikana soittoja on tullut jo noin 150. Yhteydenottojen määrä on jatkuvassa kasvussa. Uusien linjojen rahoitus on turvattu toistaiseksi vain vuoden loppuun asti.

Venäjän hyökkäyssodan myötä mielenterveysjärjestö MIELI ry avasi 2. syyskuuta Kriisipuhelimeensa uudet ukrainan- ja venäjänkieliset linjat. Soittoja on tullut noin 150 ja niiden määrä on kasvussa. Tähän mennessä soittajat ovat olleet pääosin 18-40-vuotiaita, ja heistä valtaosa on ollut venäjänkielisiä. Soittajista 60 % on ollut naisia.
”Yleisimmät soiton syyt ovat olleet arjessa selviytymisen ongelmat ja paha olo, kuten ahdistuneisuus. Suurimmalla osalla soittajista on iso tiedontarve suomalaisista palveluista, kuten esimerkiksi siitä, miten hakeutua terveyskeskukseen tai miten lasten koulujärjestelmä toimii”, sanoo uusia linjoja koordinoiva asiantuntija Julia Bagrova.
Soittajia puhututtaa myös ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat. Lisäksi keskusteluja on käyty läheisen tilanteesta, omasta sairaudesta, yksinäisyydestä, itsetuhoisista ajatuksista sekä maahanmuuttajataustaan liittyvästä kriisistä.
Ukrainan- ja venäjänkieliset kielilinjat ovat auki neljä tuntia arkipäivisin, ja päivystäjinä toimivat kriisityön ammattilaiset. Päivystäjiksi on työllistynyt myös sodan takia Ukrainaista paenneita ammattilaisia.
Ensin katto pään päälle, sitten apua pahaan oloon
Bagrovan mukaan sodan takia Suomeen paenneista vasta murto-osa on löytänyt Kriisipuhelimen.
”Ihminen tarvitsee ensin katon pään päälleen ja elämän jonkinlaiseen järjestykseen. Vasta sitten on tilaa puhua tilanteen aiheuttamista tunteista ja traumoista. Siksi tarve puheluille kasvaa koko ajan”, Bagrova sanoo.
Mielenterveysasioihin liittyy myös voimakasta stigmaa. Bagrova kiertää jakamassa tietoa ukrainan- ja venäjänkielisten järjestöissä ja yhteisöissä sekä vastaanottokeskuksissa ja julkisen sektorin palveluissa, jotta tieto uusista Kriisipuhelinlinjoista tavoittaisi mahdollisimman monet keskusteluavun tarvitsijat.
”Kriisipuhelimeen voi soittaa hyvin matalalla kynnyksellä silloin, kun kaipaa keskusteluapua omassa elämäntilanteessaan. MIELI ry:n tavoite on, että Kriisipuhelinnumerot olisi tallennettu jokaisen puhelimeen”, Bagrova sanoo.
Tähän asti MIELI ry:n Kriisipuhelin on toiminut neljällä eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Venäjän hyökkäyssodan takia Suomeen on saapunut tähän mennessä noin 44 000 ukrainalaista, joille halutaan tarjota keskusteluapua heidän omalla äidinkielellään. Venäjänkielinen linja taas on ollut suunnitteilla jo pitkään, koska venäjä on yleisin vieras kieli Suomessa.
”Ukrainan- ja venäjänkieliset linjat käynnistettiin MIELI ry:n saamilla lahjoitusvaroilla ja rahoitus on turvattu vuoden loppuun. Koska matalan kynnyksen keskusteluavulle omalla äidinkielellä on tunnistettu iso tarve, toivomme että uusille linjoille järjestyy pitkäjänteinen perusrahoitus osana STEA:n rahoitusta, sanoo MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
MIELI ry:n Kriisipuhelimen ukrainan- ja venäjänkieliset linjat
Julia Bagrova
Asiantuntija, kriisityöntekijä
0405894019
julia.bagrova@mieli.fi
Sanna Vesikansa
Johtaja, Kriisitoiminnot
040 745 9586
sanna.vesikansa@mieli.fi
Viivi Virtanen
Viestinnän asiantuntija
040 662 9022
viivi.virtanen@mieli.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
MIELI rf:s kristelefon fick nästan 100 000 fler samtal än året innan18.1.2023 03:00:00 EET | Tiedote
Kriserna de senaste åren och svårigheterna att få tillräckligt stöd från social- och hälsovårdstjänster har gjort att allt fler ringer Kristelefonen. Personer yngre än 30 år som ringer kristelefonen har blivit nästan dubbelt fler på tre år.
MIELI ry:n Kriisipuhelimeen soitettiin lähes 100 000 kertaa edellisvuotta enemmän18.1.2023 03:00:00 EET | Tiedote
Viime vuosien kriisit ja vaikeus saada riittävästi tukea sosiaali- ja terveyspalveluista nostavat Kriisipuhelimeen soittavien määrää. Alle 30-vuotiaiden soittajien määrä on lähes tuplaantunut kolmessa vuodessa.
Itsemurhaa yrittäneiden tukea lisätään Lapin hyvinvointialueella4.1.2023 03:00:00 EET | Tiedote
Lapissa itsemurhakuolleisuus oli vuonna 2021 yli valtakunnallisen keskiarvon. Itsetuhoiselle hoitoon pääsy on vaikeaa, erityisesti haja-asutusalueilla ja kasvukeskuksien ulkopuolella. Meri-Lapissa on reilun vuoden aikana koulutettu lähes 730 ammattilaista itsemurhavaaran tunnistamiseen.
”Det här samtalet glömmer jag aldrig” – Stort behov av kristelefonen också under julen20.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Under det gångna året har MIELI rf:s kristelefon mottagit fler samtal än någonsin tidigare. Fram till mitten av december har vi redan svarat på över 381 000 samtal. Orsaken till samtalen är oftast att uppringaren mår psykiskt dåligt, och en stor del lider av ångest. De som ringer till kristelefonen behöver också stöd när det gäller till exempel relationer och att klara vardagen.
”En unohda tätä keskustelua koskaan” – Kriisipuhelimelle on iso tarve joulunakin20.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Kuluvana vuonna MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tulleiden soittojen määrä on ollut kaikkien aikojen suurin. Soittoja on vastaanotettu joulukuun puoliväliin mennessä jo yli 381 000. Useimmiten soiton syynä on paha olo, isolla osalla ahdistuneisuus. Kriisipuhelimeen soittajat kaipaavat tukea myös esimerkiksi ihmissuhdeongelmiin ja arjessa selviytymiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme