Soitot Päihdeneuvontaan lisääntyivät 15 % koronakevään aikana

Koronakriisi on näkynyt Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Päihdeneuvonnassa. Maalis-, huhti- ja toukokuun aikana puheluita tuli 2 097, mikä on noin 15 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2019. Ympärivuorokautiseen Päihdeneuvontaan voi soittaa, jos oma tai läheisen päihteidenkäyttö huolestuttaa.

Tilanne on näkynyt merkittävästi myös puheluiden sisällöissä. Yhteyttä ovat ottaneet erityisesti lomautetuksi joutuneet tai työnsä koronakriisin aikana menettäneet ihmiset.

”Moni heistä on jo aiemmin juonut runsaasti tai käyttänyt muita päihteitä. Nyt käyttö on muuttunut jokapäiväiseksi”, kuvaa Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia.

Yhteyttä ovat ottaneet myös etätöissä olevat, joiden päihteiden käyttöä sosiaalinen kontrolli on aiemmin hillinnyt. Kun perheet ovat viettäneet aikaa tavallista enemmän yhdessä, läheisille on saattanut paljastua puolison tai teini-ikäisen päihteidenkäyttö tai ongelman vakavuus.

Yksinäisyys kuuluu soitoissa

Puheluita on koronakevään aikana tullut runsaasti myös yksin asuvilta. Heidän joukossaan on esimerkiksi eläkeläisiä ja muita työelämän ulkopuolella olevia, joiden arkirutiineihin on voinut kuulua vierailu esimerkiksi kohtaamispaikassa tai muussa matalan kynnyksen palvelussa. Etäpalvelut eivät aina tavoita tätä ryhmää.

”Yksinäisten soittajien ryhmään kuuluu päihteitä runsaasti käyttäviä sekä niitä, joille vertaistoiminta on ollut tärkeää päihteettömyyden kannalta”, Tavia sanoo.

Päihdeneuvonta päivystää myös kesällä

EHYT ry:n maksuton neuvontapuhelin päivystää numerossa 0800 900 45 myös kesällä joka päivä, ympäri vuorokauden. Useana vuonna lomajuominen on kuulunut soitoissa loppukesästä, kun monella on ollut vaikeuksia päästä työkuntoon.

Poikkeuksellisen kevään jälkeen on riski, että tänä vuonna lomien jälkeen yhä useamman on hankala palata arkeen päihteiden käytön lisääntymisen vuoksi.

Meille kannattaa soittaa, jos oma tai läheisen päihteidenkäyttö huolestuttaa vähänkin. Usein jo ammattilaisen kanssa keskusteleminen helpottaa oloa. Autamme myös löytämään jatkoapua”, Tavia sanoo.

Päihdeneuvontaan soittaminen on anonyymia ja luottamuksellista.

Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia p. 050 452 1039 tai minttu.tavia@ehyt.fi

Nettikysely: ”Ei kulu raha peleihin kunei ne toimi” – korona-aika on muuttanut suomalaisten rahapelaamista monin tavoin28.5.2020 08:24:59 EESTTiedote

Suomalaisten rahapelaaminen on muuttunut useilla tavoilla koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tekemästä nettikyselystä käy ilmi, että monien vastaajien pelaaminen on vähentynyt rahapeliautomaattien ollessa suljettuina. Nettirahapelaamisen suosio näyttäisi jopa laskeneen. Taloudellinen epävarmuus näkyy myös rahapelaamisessa.

Alkoholijuomien etämyynnin ja kotiinkuljetuksen salliminen vaarantaa vastuullisen alkoholipolitiikan ja perheiden hyvinvoinnin26.5.2020 09:26:04 EESTTiedote

Alkoholijuomien etämyynnin salliminen pienpanimoille ja ns. käsityöläispanimoille saattaa johtaa tilanteeseen, joka mahdollistaa suurelle joukolle kotimaisia ja ulkomaisia alkoholimyyjiä alkoholin kotiinkuljetuksen ilman valvontaa. Elinkeinotoimijoita on lähtökohtaisesti kohdeltava yhdenvertaisesti, jonka vuoksi lain rajaaminen vain pienpanimoihin voi muodostua ongelmalliseksi. Yli 5,5 % alkoholijuominen etämyynti ja kotiinkuljetus vaarantaa kansanterveyssyin ylläpidetyt alkoholin vähittäismyyntirajoitukset, joihin hallitusohjelmassa on yksiselitteisesti sitouduttu.

Kyselytutkimus: Rahapelien pelaaminen on vähentynyt selvästi poikkeustilan aikana29.4.2020 09:28:04 EESTTiedote

Rahapelien pelaaminen ja siihen käytetty rahamäärä ovat vähentyneet selvästi koronasta johtuvan poikkeustilan aikana, kertoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Taloustutkimuksella teettämä kyselytutkimus. Kyselystä kävi ilmi, että miehet olivat naisia innokkaampia avaamaan uudelleen hajasijoitetut rahapeliautomaatit poikkeustilan päättymisen jälkeen. Veikkaus Oy sulki peliautomaatit koronakriisin alussa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: suomalaisen elinkeinoelämän tulee ottaa päihdehaitat vakavasti3.3.2020 15:06:43 EETTiedote

Alkoholin saatavuutta lisäävien lakimuutosten haittavaikutukset osuvat jo ennestään kaikkein huono-osaisimpaan väestöryhmään. Vaikutukset ovat kuitenkin laajempia, sillä alkoholi aiheuttaa myös suomalaiselle työelämälle vuosittain huomattavat miljardiluokan tappiot. EHYT ry peräänkuuluttaa elinkeinoelämältä vastuullista keskustelua alkoholipolitiikasta.