Soitot Päihdeneuvontaan lisääntyivät 15 % koronakevään aikana

Koronakriisi on näkynyt Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Päihdeneuvonnassa. Maalis-, huhti- ja toukokuun aikana puheluita tuli 2 097, mikä on noin 15 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2019. Ympärivuorokautiseen Päihdeneuvontaan voi soittaa, jos oma tai läheisen päihteidenkäyttö huolestuttaa.

Tilanne on näkynyt merkittävästi myös puheluiden sisällöissä. Yhteyttä ovat ottaneet erityisesti lomautetuksi joutuneet tai työnsä koronakriisin aikana menettäneet ihmiset.

”Moni heistä on jo aiemmin juonut runsaasti tai käyttänyt muita päihteitä. Nyt käyttö on muuttunut jokapäiväiseksi”, kuvaa Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia.

Yhteyttä ovat ottaneet myös etätöissä olevat, joiden päihteiden käyttöä sosiaalinen kontrolli on aiemmin hillinnyt. Kun perheet ovat viettäneet aikaa tavallista enemmän yhdessä, läheisille on saattanut paljastua puolison tai teini-ikäisen päihteidenkäyttö tai ongelman vakavuus.

Yksinäisyys kuuluu soitoissa

Puheluita on koronakevään aikana tullut runsaasti myös yksin asuvilta. Heidän joukossaan on esimerkiksi eläkeläisiä ja muita työelämän ulkopuolella olevia, joiden arkirutiineihin on voinut kuulua vierailu esimerkiksi kohtaamispaikassa tai muussa matalan kynnyksen palvelussa. Etäpalvelut eivät aina tavoita tätä ryhmää.

”Yksinäisten soittajien ryhmään kuuluu päihteitä runsaasti käyttäviä sekä niitä, joille vertaistoiminta on ollut tärkeää päihteettömyyden kannalta”, Tavia sanoo.

Päihdeneuvonta päivystää myös kesällä

EHYT ry:n maksuton neuvontapuhelin päivystää numerossa 0800 900 45 myös kesällä joka päivä, ympäri vuorokauden. Useana vuonna lomajuominen on kuulunut soitoissa loppukesästä, kun monella on ollut vaikeuksia päästä työkuntoon.

Poikkeuksellisen kevään jälkeen on riski, että tänä vuonna lomien jälkeen yhä useamman on hankala palata arkeen päihteiden käytön lisääntymisen vuoksi.

Meille kannattaa soittaa, jos oma tai läheisen päihteidenkäyttö huolestuttaa vähänkin. Usein jo ammattilaisen kanssa keskusteleminen helpottaa oloa. Autamme myös löytämään jatkoapua”, Tavia sanoo.

Päihdeneuvontaan soittaminen on anonyymia ja luottamuksellista.

Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia p. 050 452 1039 tai minttu.tavia@ehyt.fi