Soittajat kokevat keskustelut Kriisipuhelimessa helpottaviksi ja voimauttaviksi

Valtakunnallisessa kriisipuhelimessa tarjotaan kertaluonteista keskusteluapua kriisissä oleville. Soittajilta kysyttiin heinäkuussa, kuinka he kokevat käydyt keskustelut. Onko yhdestä puhelusta apua? On, soittajat vastasivat.

Heinäkuussa tehdyn selvityksen aikana Kriisipuhelin-päivystäjä pyysi soittajaa arvioimaan vointiaan ennen soittoa ja sen päättyessä asteikolla 1-5. Lisäksi soittajia pyydettiin perustelemaan, miksi keskustelu oli ollut hyvä tai huono.

”Soittajien antama palaute oli kiinnostavaa. Soittajat voivat selvästi paremmin puhelun päättyessä. Vointi oli kohentunut 1,6 yksikköä (2,1 -> 3,7). Toiseksi soittajat myös osasivat erittäin hyvin kuvata, mikä keskustelun merkitys oli heille ja mitä he aikovat jatkossa tehdä voidakseen paremmin”, kertoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Suomen Mielenterveysseurasta.

”Keskustelu Kriisipuhelimessa helpottaa oloa, vähentää ahdistusta ja huojentaa. Soittajat kertovat tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi sekä saaneensa uusia näkökulmia. Ahdistavien ajatusten kanssa kamppailevan ei kannata empiä Kriisipuhelimeen soittamista.”

Kriisipuhelimeen on tullut tänä vuonna tammi-heinäkuun aikana yhteensä 94 385 soittoa, joista kaiken kaikkiaan 30 895 soittoon on pystytty vastaamaan. Soittajien tyytyväisyys Kriisipuhelimeen ei tullut yllätyksenä. Viime vuonna palautetta annettiin yli 16 000 kertaa ja 95 prosenttia siitä oli kiittäviä.

Selvityksessä kävi ilmi, että helpottuneen olon lisäksi soittajat myös löysivät voimavaroja ja keinoja tehdä konkreettisia muutoksia.

”Moni havahtui siihen, että pitää jatkossa paremmin huolta itsestään esimerkiksi olemalla itselleen armollisempi tai kuuntelemalla itseään. Usein myös soittajat rohkaistuivat hakemaan apua tai keskustelemaan hoitotahon kanssa asiasta, josta puhuivat Kriisipuhelimessa. Haastaviksi koetuissa ihmissuhteissa päätettiin muuttaa toimintatapoja tai asennetta.”

Kriisipuhelimen selvitys:

• Selvitykseen vastasi 180 soittajaa
  • Vastaukset kerättiin kahdeksan päivän aikana heinäkuussa 2018
  • Soittajia pyydettiin arvioimaan vointiaan ennen soittoaan Kriisipuhelimeen asteikolla 1-5 (1: erittäin huono, 5: erittäin hyvä). Vastaavaa arviota pyydettiin voinnista Kriisipuhelimessa käydyn keskustelun jälkeen
  • Ennen puhelua soittajan arvio olostaan oli keskimäärin 2,1
  • Keskustelun päättyessä soittajan kokemus olostaan oli noussut ja oli keskimäärin 3,7.

Kriisipuhelin suomen kielellä

Kriisipuhelin arabian kielellä

• Numero 040 195 8202. Soittaa myös Whatsappin ja Viberin välityksellä.
  • Voit myös ladata Tulka-sovelluksen ja kirjautua sisään tunnuksilla ”mieli”, minkä jälkeen Tulka muuttuu Kriisipuhelimen omaksi sovellukseksi.
  • Päivystysajat: ma, ti, to, pe klo 11–15 ja ke klo 18–22 (1.10. alkaen klo 17-21).
  • Soittaa voi myös englanniksi.
  • Arabiankieliset verkkosivut: www.mielenterveysseura.fi/azma

Soittajien palautteita Kriisipuhelimesta:

• ”Nyt on turvallisempi olo. Ei tarvinnut jäädä asian kanssa yksin.”
  • ”Vaikka tilanne on kauhea, keskustelu saa hetkeksi unohtamaan epämiellyttävän todellisuuden.”
  • ”Kriisipuhelin on henkireikä. Ei tarvitse ajatella säikähtääkö toinen siitä mitä sanon.”
  • ”Kiireetön keskusteluapu auttoi todella paljon. Näistä on vaikea puhua läheisten kanssa. Nyt on turvallisempi olo, ei tarvinnut jäädä yksin asian kanssa.”
  • ”Kuunteleminen on tärkeää. Etukäteen pelkäsin, että minut lytätään ja kysytään miksi tänne soittelet. Päivystäjän kysymykset vapautti mielialaani.”

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
susanna.winter@mielenterveysseura.fi

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.