MIELI Suomen Mielenterveys ry

Soittajat kokevat keskustelut Kriisipuhelimessa helpottaviksi ja voimauttaviksi

Jaa
Valtakunnallisessa kriisipuhelimessa tarjotaan kertaluonteista keskusteluapua kriisissä oleville. Soittajilta kysyttiin heinäkuussa, kuinka he kokevat käydyt keskustelut. Onko yhdestä puhelusta apua? On, soittajat vastasivat.

Heinäkuussa tehdyn selvityksen aikana Kriisipuhelin-päivystäjä pyysi soittajaa arvioimaan vointiaan ennen soittoa ja sen päättyessä asteikolla 1-5. Lisäksi soittajia pyydettiin perustelemaan, miksi keskustelu oli ollut hyvä tai huono.

”Soittajien antama palaute oli kiinnostavaa. Soittajat voivat selvästi paremmin puhelun päättyessä. Vointi oli kohentunut 1,6 yksikköä (2,1 -> 3,7). Toiseksi soittajat myös osasivat erittäin hyvin kuvata, mikä keskustelun merkitys oli heille ja mitä he aikovat jatkossa tehdä voidakseen paremmin”, kertoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Suomen Mielenterveysseurasta.

”Keskustelu Kriisipuhelimessa helpottaa oloa, vähentää ahdistusta ja huojentaa. Soittajat kertovat tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi sekä saaneensa uusia näkökulmia. Ahdistavien ajatusten kanssa kamppailevan ei kannata empiä Kriisipuhelimeen soittamista.”

Kriisipuhelimeen on tullut tänä vuonna tammi-heinäkuun aikana yhteensä 94 385 soittoa, joista kaiken kaikkiaan 30 895 soittoon on pystytty vastaamaan. Soittajien tyytyväisyys Kriisipuhelimeen ei tullut yllätyksenä. Viime vuonna palautetta annettiin yli 16 000 kertaa ja 95 prosenttia siitä oli kiittäviä.

Selvityksessä kävi ilmi, että helpottuneen olon lisäksi soittajat myös löysivät voimavaroja ja keinoja tehdä konkreettisia muutoksia.

”Moni havahtui siihen, että pitää jatkossa paremmin huolta itsestään esimerkiksi olemalla itselleen armollisempi tai kuuntelemalla itseään. Usein myös soittajat rohkaistuivat hakemaan apua tai keskustelemaan hoitotahon kanssa asiasta, josta puhuivat Kriisipuhelimessa. Haastaviksi koetuissa ihmissuhteissa päätettiin muuttaa toimintatapoja tai asennetta.”

Kriisipuhelimen selvitys:

  • Selvitykseen vastasi 180 soittajaa
  • Vastaukset kerättiin kahdeksan päivän aikana heinäkuussa 2018
  • Soittajia pyydettiin arvioimaan vointiaan ennen soittoaan Kriisipuhelimeen asteikolla 1-5 (1: erittäin huono, 5: erittäin hyvä). Vastaavaa arviota pyydettiin voinnista Kriisipuhelimessa käydyn keskustelun jälkeen
  • Ennen puhelua soittajan arvio olostaan oli keskimäärin 2,1
  • Keskustelun päättyessä soittajan kokemus olostaan oli noussut ja oli keskimäärin 3,7.

Kriisipuhelin suomen kielellä

Kriisipuhelin arabian kielellä

  • Numero 040 195 8202. Soittaa myös Whatsappin ja Viberin välityksellä.
  • Voit myös ladata Tulka-sovelluksen ja kirjautua sisään tunnuksilla ”mieli”, minkä jälkeen Tulka muuttuu Kriisipuhelimen omaksi sovellukseksi.
  • Päivystysajat: ma, ti, to, pe klo 11–15 ja ke klo 18–22 (1.10. alkaen klo 17-21).
  • Soittaa voi myös englanniksi.
  • Arabiankieliset verkkosivut: www.mielenterveysseura.fi/azma

Soittajien palautteita Kriisipuhelimesta:

  • ”Nyt on turvallisempi olo. Ei tarvinnut jäädä asian kanssa yksin.”
  • ”Vaikka tilanne on kauhea, keskustelu saa hetkeksi unohtamaan epämiellyttävän todellisuuden.”
  • ”Kriisipuhelin on henkireikä. Ei tarvitse ajatella säikähtääkö toinen siitä mitä sanon.”
  • ”Kiireetön keskusteluapu auttoi todella paljon. Näistä on vaikea puhua läheisten kanssa. Nyt on turvallisempi olo, ei tarvinnut jäädä yksin asian kanssa.”
  • ”Kuunteleminen on tärkeää. Etukäteen pelkäsin, että minut lytätään ja kysytään miksi tänne soittelet. Päivystäjän kysymykset vapautti mielialaani.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
+358 40 587 5197
susanna.winter@mielenterveysseura.fi

Tietoja julkaisijasta

MIELI Suomen Mielenterveys ry
MIELI Suomen Mielenterveys ry
Maistraatinportti 4
00240 Helsinki

(09) 615 516https://mieli.fi/

Suomen Mielenterveysseura tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. Mielenterveysseura puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Seura koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. Mielenterveysseuran toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry

Kehysriihen päätökset romuttavat järjestöjen auttamistyön17.4.2024 18:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen terveyden ja hyvinvoinnin yksi tukijalka, järjestöjen ennaltaehkäisevä työ ja matalan kynnyksen auttaminen, on vakavasti uhattuna. Kehysriihen päätös leikata jopa kolmannes sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista tarkoittaa useiden toimintojen lakkauttamista eli useiden avun tarpeessa olevien ryhmien tuen loppumista. Myös MIELI ry:n kyky vahvistaa mielenterveyttä ja tarjota kriisiapua tulee päätöksen myötä heikkenemään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye