SOK edistää syrjimätöntä työkulttuuria: ”Ikä todella on vain numero, jota meidän ei tarvitse tietää”

S-ryhmän asiantuntijaorganisaatio SOK on tarttunut toimiin ikäsyrjintää vastaan: työnhakijoilta ei kysytä rekrytointitilanteessa syntymävuotta tai ikää. Käytäntö vahvistui viime vuoden lopulla toteutetun kokeilun myötä, jossa työtä SOK:lta haettiin kuukauden ajan täysin anonyymisti. Tavoitteena on, että asenteet eivät pääse vaikuttamaan valintoihin edes tiedostamattomasti.

S-ryhmä oli mukana Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n aloitteesta käyntiin lähteneessä Työ ei syrji -kampanjassa viime vuona.Syrjimätöntä työkulttuuria edistettiin rekrytointitempauksella: Osuuskauppa Keskimaa, Varuboden-Osla ja SOK toteuttivat kokeilun, jossa työtä haettiin marraskuun ajan nimettömästi.

− Kokemus oli herättävä. Kun sellaiset taustatekijät kuten ikä ja sukupuoli eivät olleet hakemuksista nähtävissä, pääsimme todella pohtimaan, vaikuttavatko nämä tekijät rekrytointitilanteessa joskus tiedostamattomasti valintoihimme, SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula kertoo.

Seniorityöntekijöiden arvostus uudelle tasolle

Kattavasta lainsäädännöstä huolimatta EK:n viime vuonna toteuttaman selvityksen mukaan kymmenen prosenttia suomalaisista oli kokenut ikäsyrjintää työtä hakiessaan viimeisen kahden vuoden aikana. SOK:lla iän tai syntymävuoden kysyminen on jätetty hakemuksista kokonaan.

− Ketään ei tule lukita tiettyyn nurkkaan tai lokeroon sellaisten elementtien vuoksi, joilla ei ole itse työn kannalta merkitystä. Iän kysymisen poisjättäminen on tärkeä symbolinenkin viesti tässä ajassa. Ihmiset on saatava pysymään motivoituneina työelämässä yhä pidempään, ja seniorityöntekijöiden arvostus pitää nostaa aivan eri tasolle, millä se yhteiskunnassamme on.

Nikulan mukaan tekijät kuten osaaminen, koulutustausta, oppimiskyky ja asenne työntekoon ratkaisevat.

− Ikä todella on vain numero, jolla on harvoin merkitystä siinä, miten hyvin henkilö kyseiseen työhön sopii, Susa Nikula sanoo.

Lisätiedot:

S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 010 76 80260

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.