Sokeiden vapaalipun saavat jatkossa myös HSL-alueen ulkopuolella asuvat

HSL laajentaa vyöhykeuudistuksen yhteydessä sokeiden vapaalipun myöntämisperusteita.

Ensi kesästä lähtien kaikki näkövammaiset, joiden haitta-aste ylittää 50 prosenttia, saavat HSL:n vapaalipun riippumatta siitä, onko heidän kotikuntansa HSL-alueella tai sen ulkopuolella. HSL laajentaa näkövammaisten lippuetua samalla, kun se ottaa käyttöön uuden vyöhykemalliin tämän hetkisen arvion mukaan kesällä 2018.

Lippualennusta laajentamalla HSL helpottaa alueen ulkopuolelta tulevien näkövammaisten joukkoliikenteen käyttöä. Uudistuksen ansiosta myös muut kuin HSL-alueella asuvat näkövammaiset voivat hankkia maksuttomaan liikkumiseen oikeuttavan matkakortin.

Syksystä 2016 alkaen sokeiden vapaalipun ovat saaneet kaikki näkövammaiset, joiden haitta-aste on vähintään 50 prosenttia. Aikaisemmin edellytyksenä oli 90 prosentin haitta-aste.

Asiakkuus- ja markkinointijohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Johtava tariffisuunnittelija Jarmo Riikonen, HSL, puh. 050 364 8799

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.20182.10.2018 14:12Tiedote