Sokos Hotellit antavat ensimmäisinä mahdollisuuden kompensoida hotelliyön hiilipäästöt 22.11. alkaen

Hotelliasiakkaiden on mahdollista hyvittää yöpymisensä ja aamiaisensa hiilijalanjälki Sokos Hotelleissa maanantaista 22.11. alkaen, kun rahankeräyslain muutos astuu voimaan. Hotelliketju on Suomessa alallaan ensimmäinen, joka tarjoaa yksityisasiakkaille kompensaatiomahdollisuuden.

Kolilla matkailijoita palvelee Break Sokos Hotel Koli.

Kompensaation hinta on vain joitakin kymmeniä senttejä. Hinnan pohjana ovat keskimääräiset huonekohtaiset päästöt. SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan kehityspäällikkö Jukka Kaartisen korostaa, että laskenta perustuu todellisiin asiakasmääriin vuodelta 2019 ja että laskelmat ovat kolmannen osapuolen tarkastamat.

- Sokos Hotelleissa hotellivierailun ilmastopäästöjen kompensoinnin hinta jää alhaiseksi, koska kaikki hotellimme käyttävät yksinomaan uusiutuvaa sähköä ja niiden energiatehokkuutta on parannettu jo pitkään. Käytännössä kompensoitavaksi jää siis vain kiinteistön lämmityksestä ja aamiaisesta syntyviä päästöjä.

Kompensoinnilla kerätyillä varoilla rahoitetaan ilmastohankkeita, joissa ilmakehään jo päästettyä hiiltä sidotaan esimerkiksi metsiin tai maaperään. Sidonnan teho on tieteellisesti todennettua ja sertifioitua. Sokos Hotellien yhteistyökumppanina kompensoinnissa on kotimainen Compensate.

Asiakkaiden kulutuksestaan maksama kompensaatio ei vaikuta S-ryhmän itse tekemään ilmastotyöhön.

Kompensointi on hotellien asiakkaille tarjottava lisäpalvelu, jolla asiakkaat voivat vähentää omaa arkista hiilijalanjälkeään. S-ryhmä ei laske asiakkaiden maksamaa kompensointia omiin ilmastotavoitteisiinsa, Jukka Kaartinen painottaa.

S-ryhmän ilmastotavoitteet ovat Suomen kunnianhimoisimpia. Ryhmä ei tähtää vain hiilineutraalisuuteen, vaan aikoo olla hiilinegatiivinen jo vuonna 2025, jolloin sen on määrä poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuotetaan. Vuosina 2015-2020 S-ryhmä pudotti omia hiilipäästöjään jo 70 prosenttia.

Omien ilmastotoimiensa lisäksi S-ryhmä on haastanut tavarantoimittajansa mukaan pudottamaan omia hiilipäästöjään yhteensä miljoona tonnia. Iso juttu -haasteen on ottanut vastaan jo yli sata yritystä.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan kehityspäällikkö Jukka Kaartinen, SOK, 010 76 82764

Kolilla matkailijoita palvelee Break Sokos Hotel Koli.

Sokos Hotels

Sokos Hotels on 48 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun neljä eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin. Uusimmassa hotellityypissä, Heymossa maksat vain siitä, mitä kulloinkin tarvitset. Ensimmäinen Heymo-hotelli avataan keväällä 2022.

Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi, arvostetuimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi monena vuotena peräkkäin, myös tänä vuonna. Ketjun hotelleja on Suomessa, Virossa ja Venäjällä. Kaikilla Sokos Hotelleilla on Green Key -ympäristötunnus.

www.sokoshotels.fi

Valmisruoat lisäävät osuuttaan suomalaisten joulupöydässä30.11.2021 08:30:00 EET | Tiedote

Suomalaiset viettävät jälleen joulua hyvinkin perinteisin ruokamenoin, ja joulupöydissä korostuvat vuosi toisensa jälkeen tutut joulun herkut. Muun muassa kinkun paistaminen itse on monille tärkeä osa joulun viettoa. Kaikki S-ryhmän myymät joulukinkut ovat kotimaisia. Kauppojen myymät valmiit vaihtoehdot ovat kuitenkin ottaneet jalansijaa ruoan itse valmistamiselta. Esimerkiksi vaihtoehdot perinteisille joululaatikoille ovat tehneet tuloaan jo useamman vuoden ajan, ja nyt niitä löytyy jo monesta joulupöydästä.

Broileri ohittaa ensimmäistä kertaa possun, kasvisvalmisruuissa huikea kasvu – S-ryhmän tilastot paljastavat 10 ruokakaupan ilmiötä, jotka näkyvät nyt suomalaisten ruokakoreissa18.11.2021 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen kattavan tilastokatsauksen mukaan tällä hetkellä valtakunnallisesti isoina trendeinä korostuvat ruoan elämyksellisyys ja kotona syöminen, kasvis- ja kalaruokailmiö, ruoan ostamisen helppous ja yksilöllisyys sekä hyvinvoiva elämäntapa. Tuore katsaus nostaa esiin 10 ajankohtaista ruokailmiötä, jotka havainnollistavat vallitsevia ruokakaupan trendejä sekä suomalaisten tämän hetken ruokamieltymyksiä.