SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Sokos Hotellit sähköistyvät asiakkaan parhaaksi

Jaa
Sokos Hotels -ketju kehittää jatkuvasti uusia digipalveluita, jotta asiakkaat voivat keskittyä mahdollisimman täydellisesti olennaisimpaan eli vaikkapa rauhallisiin uniin, maistuvaan ruokaan ja hyvään seuraan. Digiä ei tuoda korvaamaan ihmisiä, vaan hiomaan asiakaskokemuksesta mahdollisimman vaivaton.

Digipalveluiden kehittämistä ei nähdä Sokos Hotelleissa minään itseisarvona tai erityisenä lisänä hotellin tai ravintolan perustarkoituksen päälle.

– Digipalveluilla luomme entistä enemmän tilaa hyville kokemuksille. Kun palvelukokemuksesta poistetaan tai pienennetään ylimääräistä kitkaa, kuten jonottamista, odottamista tai epävarmuutta siitä, mitä palveluita hotelli tai ravintola tarjoaa, asiakkaamme ja henkilökuntamme voivat keskittyä olennaiseen, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan digitaalisuuden johtaja Visa Jaatinen kertoo.

Palvelua ei siis automatisoida niin, että henkilökunta menettäisi merkityksensä, vaan se tuodaan helpottamaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnan elämää. Kun esimerkiksi ruuhkatilanteita voidaan helpottaa itsepalvelun avulla, kaikki ovat tyytyväisempiä. Asiakas voi kuitenkin aina valita asiointitapansa.

– Pian olemme tilanteessa, jossa työmatkustajat pääsevät täysin saumattomasti parkkihallista huoneeseen ilman käyntiä vastaanotossa. Se lisää myös turvallisuutta nyt korona-aikana.

Täysin digitalisoitu asiointikokemus

– Suoraan huoneeseen menemisen mahdollistaa lähitulevaisuudessa mobiiliavain, joka on saatu jo sisäiseen testikäyttöön. Pian hotellin sisään- ja uloskirjautuminen on Sokos Hotels -applikaatiota käytettäessä täysin digitalisoitu ja asiakas voi itse valita, kuinka haluaa kirjautua sisään hotelliin, kehityspäällikkö Markus Siitonen sanoo.

Työmatkustajien arjen helpottaminen alkoi jo aiemmin ja sai kunnon sysäyksen vuoden 2018 lopulla, kun käyttöön tuli Sokos Hotels -sovellus. Siihen on pikkuhiljaa tuotu uusia ominaisuuksia, joista tuoreimpana sähköinen matkustajailmoitus. Sokos Hotels otti sen käyttöön ensimmäisenä ketjuna Suomessa. Myös mobiiliavain tulee osaksi sovellusta.

– Digitalisoinnissa on edetty ensin työmatkustajat edellä. He kuuluvat meidän S-Card-kanta-asiakkaisiimme ja käyttävät hotellipalveluja keskivertoasiakasta useammin. Palveluista on silloin enemmän hyötyä ja rajatulta joukolta meidän on helpompi saada tietoa ja ymmärrystä, jonka avulla kehitämme palveluita, S-Card-ohjelmasta vastaava Sirpa Ojala valottaa.

Helppoutta varauksesta kotiin lähtöön saakka

Niin työ- kuin vapaa-ajan matkustajiakin palvelevat pian myös itsepalveluautomaatit, joiden avulla hotelliin kirjautuminen käy todella helposti ja nopeasti. Kun varaus on tehty Sokos Hotellien omien varauskanavien kautta, tiedot täydennettyään asiakas voi luoda itse myös huoneavaimen.

– Testikäyttöjen jälkeen luomme nyt teknisiä valmiuksia ja koulutamme henkilökuntaa. Tavoite on, että vuoden 2021 loppuun mennessä automaatit olisivat koko Sokos Hotels -verkostossa, Markus Siitonen kertoo.

Toinen kaikille asiakkaille näkyvä kehitystyö on ensi vuonna tapahtuva sokoshotels.fi-verkkosivujen uudistus.

– Sivujen käytettävyys paranee ja erityisesti perheiden huonevarauksiin tuodaan helpotusta. Vapaa-ajan matkustajat ovat tottuneet käyttämään verkkosivujamme ja uudistus helpottaa näin ollen erityisesti heidän asiointiaan, Sirpa Ojala sanoo.

Itse kehittäen kohti parasta asiakaskokemusta

Matkailuala ei tunne maiden rajoja, vaan kilpailua käydään myös Suomessa kansainvälisten jättiläisten kanssa.

– Ne asettavat riman korkeuden, mutta me emme halua olla sillä tasolla vaan vielä parempia. Se mahdollistuu, kun kehitämme palveluitamme hyödyntäen kaikkea matkailu- ravitsemiskaupan talon sisältä löytyvää osaamista. Kun asiakkaan kokemusta parantaa sitoutunut joukko koodareista kokkeihin tai Revenue Managereista muotoilijoihin, jälki on mahtavaa, Visa Jaatinen painottaa.

Palveluiden käyttäjien tarpeita ei yritetä arvailla, vaan tieto haetaan parhailta asiantuntijoilta.

– Suureksi avuksi siinä on koko Sokos Hotels -ketjun kattava, hotellien henkilökunnasta muodostettu digicoachien verkosto, joka huolehtii digipalveluiden käyttöönotoista hotelleissa sekä antaa ajantasaista tietoa hotellien ja asiakkaiden tarpeista, Markus Siitonen sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Visa Jaatinen, digitaalisuuden johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, visa.jaatinen(at)sok.fi, 010 7680255

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

Sokos Hotels

Sokos Hotels on 50 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun kolme eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin.

Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi useana vuonna peräkkäin. Ketjun hotelleja on Suomessa, Virossa ja Venäjällä.

www.sokoshotels.fi  

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye