Sokos testaa muovikasseista luopumista – korvaajaksi kotimainen innovaatio

S-ryhmän tavarataloissa kokeillaan muovisten ostoskassien korvaamista uusiutuvista raaka-aineista valmistetuilla ostoskasseilla. Kierrätettävästä paperikankaasta valmistettu ostoskassi on kotimainen innovaatio, joka on saanut paljon myös kansainvälistä näkyvyyttä.

Uudet ostoskassit tukevat sekä Sokoksen että Emotionin tavoitetta vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Lisäksi muutoksella vastataan asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta.

– Muutimme muovikassimme maksullisiksi muutama vuosi sitten. Muutos sai asiakkailtamme pääosin hyvän vastaanoton ja muovikassien kulutus on pienentynyt miljoonia kappaleita. Nyt päätimme laittaa uuden vaihteen silmään ja testaamme muovisista ostoskasseista luopumista, S-ryhmän tavaratalokaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen iloitsee.

Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on laskea kevyiden muovikassien vuosittainen kulutus Suomessa 40 kappaleeseen henkeä kohden vuoden 2025 loppuun mennessä.

Kierrätettävä paperikangas kestää käyttöä

Sokoksen ja Emotionin uudet ostoskassit valmistetaan kotimaisen Paptic Oy:n kehittämästä kierrätettävästä materiaalista, niin sanotusta paperikankaasta. Ostoskassien pääraaka-aineena on FSC-sertifioitujen puiden selluloosakuidut ja kassit sopivat paperin- ja kartonginkeräykseen.

Kotimaassa kehitetty materiaali sopii ominaisuuksiltaan ja ideologialtaan täydellisesti S-ryhmän tavaratalokaupan ketjuille.

– Uudet ostoskassit ovat monikäyttöisiä, tyylikkäitä ja ne kestävät useamman käyttökerran. Vaikka materiaali on paperimaista, niin se hylkii vettä ja on perinteistä paperikassia joustavampaa. Materiaalin laadukkuudesta viestii myös se, että legendaarinen ranskalainen tavaratalo Galeries Lafayette on ottanut Paptic®-materiaalista tehdyt kassit käyttöön, Juntunen paljastaa.

Uusia ostoskasseja tulee myymälöihin kolmessa eri koossa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.

Uudet ostoskassit saapuvat tavarataloihin lähiviikkojen aikana.

Kestävämpää joulukauppaa

Tavarataloissa pakkausmateriaalien kierrätettävyyteen satsataan myös sesonkeina. Tänä jouluna Sokoksella kääritään lahjat kierrätysmateriaalista valmistettuun lahjapaperiin, jonka voi viedä käytön jälkeen paperinkeräykseen.

Sokoksen ja Emotionin joulukaupan ennakoidaan olevan vilkasta tänä vuonna.

– Joulukauppamme alkoi ennätyksellisellä Black Friday -kampanjalla ja odotuksemme koko sesongille ovat isot. Vahvuutemme ovat lahjat, joista nautitaan pitkään. Kestosuosikkeja ovat muun muassa tuoksut, astiat ja laadukkaat vaatteet, Juntunen kertoo.

Lisätietoja medialle:

kehitysjohtaja Päivi Juntunen, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, puh. 0107681023, paivi.juntunen@sok.fi

Sokos-tavaratalot sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ketjuun kuuluu 20 monipuolista tavarataloa, kauneuteen sekä naisten ja miesten pukeutumiseen keskittyvää Sokosta. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952.

Emotion on kauneuden ja hyvinvoinnin erikoisliike, joka tarjoaa laajan valikoiman kosmetiikan huippumerkkejä, tuoksuja, hiustenhoitotuotteita, päivittäiskosmetiikka, koruja sekä terveystuotteita. Suurempien myymälöiden valikoimiin kuuluvat myös alusasut ja sukat. Ketjuun kuuluu 38 myymälää eri puolilla Suomea.

Papticin missio on tarjota vastuullisille yrityksille materiaaleja, jotka mahdollistavat vaivattoman siirtymisen muovipakkauksista ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon.

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.