Sokos testaa muovikasseista luopumista – korvaajaksi kotimainen innovaatio

S-ryhmän tavarataloissa kokeillaan muovisten ostoskassien korvaamista uusiutuvista raaka-aineista valmistetuilla ostoskasseilla. Kierrätettävästä paperikankaasta valmistettu ostoskassi on kotimainen innovaatio, joka on saanut paljon myös kansainvälistä näkyvyyttä.

Uudet ostoskassit tukevat sekä Sokoksen että Emotionin tavoitetta vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Lisäksi muutoksella vastataan asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta.

– Muutimme muovikassimme maksullisiksi muutama vuosi sitten. Muutos sai asiakkailtamme pääosin hyvän vastaanoton ja muovikassien kulutus on pienentynyt miljoonia kappaleita. Nyt päätimme laittaa uuden vaihteen silmään ja testaamme muovisista ostoskasseista luopumista, S-ryhmän tavaratalokaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen iloitsee.

Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on laskea kevyiden muovikassien vuosittainen kulutus Suomessa 40 kappaleeseen henkeä kohden vuoden 2025 loppuun mennessä.

Kierrätettävä paperikangas kestää käyttöä

Sokoksen ja Emotionin uudet ostoskassit valmistetaan kotimaisen Paptic Oy:n kehittämästä kierrätettävästä materiaalista, niin sanotusta paperikankaasta. Ostoskassien pääraaka-aineena on FSC-sertifioitujen puiden selluloosakuidut ja kassit sopivat paperin- ja kartonginkeräykseen.

Kotimaassa kehitetty materiaali sopii ominaisuuksiltaan ja ideologialtaan täydellisesti S-ryhmän tavaratalokaupan ketjuille.

– Uudet ostoskassit ovat monikäyttöisiä, tyylikkäitä ja ne kestävät useamman käyttökerran. Vaikka materiaali on paperimaista, niin se hylkii vettä ja on perinteistä paperikassia joustavampaa. Materiaalin laadukkuudesta viestii myös se, että legendaarinen ranskalainen tavaratalo Galeries Lafayette on ottanut Paptic®-materiaalista tehdyt kassit käyttöön, Juntunen paljastaa.

Uusia ostoskasseja tulee myymälöihin kolmessa eri koossa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.

Uudet ostoskassit saapuvat tavarataloihin lähiviikkojen aikana.

Kestävämpää joulukauppaa

Tavarataloissa pakkausmateriaalien kierrätettävyyteen satsataan myös sesonkeina. Tänä jouluna Sokoksella kääritään lahjat kierrätysmateriaalista valmistettuun lahjapaperiin, jonka voi viedä käytön jälkeen paperinkeräykseen.

Sokoksen ja Emotionin joulukaupan ennakoidaan olevan vilkasta tänä vuonna.

– Joulukauppamme alkoi ennätyksellisellä Black Friday -kampanjalla ja odotuksemme koko sesongille ovat isot. Vahvuutemme ovat lahjat, joista nautitaan pitkään. Kestosuosikkeja ovat muun muassa tuoksut, astiat ja laadukkaat vaatteet, Juntunen kertoo.

Lisätietoja medialle:

kehitysjohtaja Päivi Juntunen, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, puh. 0107681023, paivi.juntunen@sok.fi

Sokos-tavaratalot sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ketjuun kuuluu 20 monipuolista tavarataloa, kauneuteen sekä naisten ja miesten pukeutumiseen keskittyvää Sokosta. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952.

Emotion on kauneuden ja hyvinvoinnin erikoisliike, joka tarjoaa laajan valikoiman kosmetiikan huippumerkkejä, tuoksuja, hiustenhoitotuotteita, päivittäiskosmetiikka, koruja sekä terveystuotteita. Suurempien myymälöiden valikoimiin kuuluvat myös alusasut ja sukat. Ketjuun kuuluu 38 myymälää eri puolilla Suomea.

Papticin missio on tarjota vastuullisille yrityksille materiaaleja, jotka mahdollistavat vaivattoman siirtymisen muovipakkauksista ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon.

Mielenterveystyöllä S-ryhmässä poikkeuksellisen lupaavia tuloksia – ”Työnantajilta vaaditaan kokonaisvaltaista otetta ja tabujen purkua”22.1.2020 10:01:07 EETTiedote

Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä tehty kehitystyö osoittaa, että ilmiötä tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti. Mielenterveyden ongelmat linkittyvät usein moniin elämän osa-alueisiin kuten elintapoihin, elämäntilanteeseen ja elämänhallintaan. Työkulttuurilla ja esimiehillä on erityisen iso vaikutus. S-ryhmän Nuori Mieli Työssä -ohjelmassa kehitetyllä Mielen tuki -mallilla on saatu lupaavia tuloksia.

Herkullinen bliniateria kruunaa talvipäivän. Helsinkiläisbistro Manussa blinit nautitaan rennossa tunnelmassa.13.1.2020 09:00:00 EETTiedote

Blinisesongin käynnistyminen heti tammikuun alussa tarjoaa herkullisen makumatkan talven ruokakauteen. Blinejä paistetaan sesonkia juhlistavissa S-ryhmän ravintoloissa jälleen 8. tammikuuta alkaen. Helsinkiläisessä Original Sokos Hotel Presidentissä sijaitsevan Bistro Manun keittiömestari Janne Tihtonen suosittelee blinejä niin arkeen kuin juhlaan.