Solenergins popularitet ökar explosionsartat

Allt fler väljer att producera en del av sin elektricitet själva med solpaneler. Att ha egen småskalig energiproduktion är en explosionsartat växande trend i hela Finland. Inom Vasa Elnäts område förväntas antalet kunder som också har egen elproduktion att öka mer än tiofalt inom de kommande fem åren.

Kunder med egen småskalig energiproduktion inom Vasa Elnäts område. Utfall och prognos.

Inom Vasa Elnäts område har den totala mängden mikroproducenter så gott som fördubblats varje år under de senaste åren. Prognosen visar att utvecklingen fortsätter på samma sätt ända till år 2022, när den procentuella tillväxtkurvan ser mindre brant ut.

Ser man på Vasa Elnäts prognos över en längre tid verkar antalet förbrukningsplatser med egen produktion år 2028 vara nästan hundra gånger större än det var 2017. Om prognosen stämmer skulle var tionde kund inom distributionsområdet också producera sin egen el.

- Att konsumenter allt oftare producerar sin egen el kommer att synas i kundernas elförbrukning speciellt sommartid. Å andra sidan ökar elanvändningen annanstans i samhället, t.ex. i trafiken och uppvärmningen, vilket ökar på den totala förbrukningen ur elnätets synvinkel, konstaterar verkställande direktör Juha Rintamäki vid Vasa Elnät.

När man planerar att installera solpaneler eller bygga ett litet vindkraftverk lönar det sig att vara i kontakt med det lokala elnätsbolaget redan innan man skaffar anordningen. På så sätt kan man säkerställa att den kan anslutas till det allmänna elnätet.

Vasa Elnät Ab har på sin webbplats vasaelnat.fi/egenproduktion publicerat anvisningar för hur ett eget småskaligt produktionsverk ansluts på ett säkert sätt samt vanliga frågor med svar om egen produktion.

Närmare information: verkställande direktör Juha Rintamäki, tfn 050 400 7413, 18.4. kl. 10-12

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.

Hushåll med eluppvärmning sökes till pilotprojekt – system för smart energistyrning ingår!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vasa Elektriska söker nu personer som bor i egnahemshus eller parhus med eluppvärmning till ett ettårigt pilotprojekt, som ska undersöka konsumenters möjligheter att utgöra en del av energisystemet och inverka på förbrukningstoppar. De konsumenter som väljs med i projektet får under ett års tid använda sig av ett smart system för hemmets energistyrning helt gratis. Samtidigt kan de som medverkar minska på sin egen förbrukning och sitt koldioxidfotavtryck.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.