Solenergins popularitet ökar snabbt

Allt fler väljer att producera en del av sin elektricitet själva med solpaneler. Att ha egen småskalig energiproduktion är en växande trend i hela Finland. Inom Vasa Elnäts område har i år 20 nya mikroproducenter kopplats till nätet till och med början av juli. Antalet är det dubbla i jämförelse med fjolåret.

Förbrukningsplatser med egen produktion. Realiserade anslutningar och prognos inom Vasa Elnät Ab:s område.

År 2017 steg den totala mängden mikroproducenter inom Vasa Elnäts distributionsområde med mer än hundra procent jämfört med året innan, och för i år väntas en utveckling i samma storleksklass.

Energimyndigheten meddelade i juni om ökningen av småskalig elproduktion i Finland år 2017. Ser man exempelvis på solenergins produktionskapacitet så har den mer än fördubblats under fjolåret. Solpaneler på ett egnahemshus tak är ju också det vanligaste sättet i Finland att producera egen el.

När man planerar att installera solpaneler eller bygga ett litet vindkraftverk lönar det sig att vara i kontakt med det lokala elnätsbolaget redan innan man skaffar anordningen. På så sätt kan man säkerställa att den kan anslutas till det allmänna elnätet.

Vasa Elnät Ab har på sin webbplats vasaelnat.fi/egenproduktion publicerat anvisningar för hur ett eget småskaligt produktionsverk ansluts på ett säkert sätt samt vanliga frågor med svar om egen produktion.

driftchef Petter Södergran
Vasa Elnät Ab
Tfn 06 324 5240
fornamn.efternamn@vasaelnat.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Elpriset stiger efter en lång reaperiod19.6.2018 08:15Tiedote

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.