Solo Sokos Hotel Tornin vaiherikkaat vuosikymmenet asettuivat taiteeksi työmaa-aitoihin

Vuonna 1931 avautuneen helsinkiläisen pilvenpiirtäjähotelli Tornin vivahteikkaisiin vuosikymmeniin voi nyt tutustua hotellin edustalle pystytettyjen katutaidekollaasien kautta. Taideteoksiin on koottu niin kulinarismin merkkihetkiä, suomalaista sotahistoriaa kuin kuulujen vieraiden käyntejä. Solo Sokos Hotel Torni uudistuu parhaillaan ja avautuu vuonna 2021 eleganttina ja persoonallisena hotellina, jossa nykytaide ja uusimmat ravintolailmiöt jatkavat talon mielenkiintoista historiaa.

Zeppelin, tekijä Ale Lauraéus. Kuva Pekka Mustonen.

Hotellin liiketoimintaa operoivan Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä kertoo, että taide on aina ollut osa Tornia siinä missä upeat näköalatkin. ”Talossa vallinnut vapauden tunne, tietynlainen juhlavuus ja moninaiset aistinautinnot toivat taiteilijoita, kuten muitakin merkkivieraita, taloon alusta asti. Tornissa sielu sai – ja saa jatkossakin – moninaista ravintoa.”

Katutaide tuo Tornin vahvat tarinat modernilla tavalla tähän päivään.

Rakennustyömaan aitoihin pystytetyt teokset on tehnyt helsinkiläinen graafikko Ale Lauraéus. Sekatekniikalla toteutettuja töitä on seitsemän, joista jokaisella on oma teemansa Tornin ravintolaelämästä pilvenpiirtäjäromantiikkaan. Kuvakollaasien kautta pääsee mielikuvamatkalle espanjalais- ja kiinalaisravintoloiden makuihin, kokemaan talvisodan alkuhetkiä, lentämään Zeppelinillä ja tutustumaan talon kiinnostavaan vieraskirjaan. Tornin merkkihetket ovat samalla osa koko Suomen historiaa.

”Teokset tuovat varmasti paljon muistoja Tornissa vierailleille. Niihin kannattaakin tutustua lähietäisyydeltä, toki rakennustyöt huomioiden”, taiteilija Lauraéus kehottaa.

”Torni on vahvojen tarinoiden talo, jonka historiaa ei voi ohittaa. Mielestäni Tornissa identifioituvat hienosti suomalaisuuden tärkeät ilmentymät; itsenäisyys, elämykset ja suomalainen sisu. Tarinat vetoavat matkailijoihin erityisesti nyt, kun elämme erikoisia aikoja”, Härmälä toteaa.

Mutta uusia puheenaiheita on Tornissa aina luotu. Nyt käynnissä oleva mittava uudistustyö tuo taloon sisältöä ja merkitystä, joilla hotelli palauttaa sille kuuluvan paikkansa helsinkiläisessä hotelli- ja ravintolamaailmassa.

Hotelli Torni on parhaillaan suljettuna peruskorjauksen vuoksi. Uusi Torni avautuu loppuvuonna 2021. Peruskorjauksen tilaaja on vakuutusyhtiö Varma, hotellioperaattorina toimii Sokotel Oy. Sisustussuunnittelusta vastaavat Sisustusarkkitehdit Fyra Oy ja Studio Joanna Laajisto.

Katutaideteokset ovat esillä Tornin pääsisäänkäynnin luona, osoitteessa Yrjönkatu 26, Helsinki.

Lisätietoja:

Jarkko Härmälä, toimitusjohtaja, Sokotel Oy, jarkko.harmala@sok.fi, puh. 050 388 4378

Ale Lauraéus, graafikko, Studio Lauraéus, Ale@Studiolauraeus.fi, puh. 040 358 1040

SOLO SOKOS HOTEL TORNI

Solo Sokos Hotel Torni on Helsingin designalueella sijaitseva persoonallinen hotelliklassikko, joka on tunnettu vivahteikkaasta ravintolaelämästään, taiteestaan ja näköaloistaan. Vuosikymmenten varrella monia puheenaiheita herättäneen pilvenpiirtäjähotellin suunnitteli maineikas arkkitehtitoimisto Jung & Jung ja se avautui vuonna 1931.

Solo Sokos Hotel Torni uudistuu vuosien 2020-2021 aikana.

Tanja Holmberg, Viestintätoimisto Pieni Ideapuoti Oy, puh. 050 327 8923,
s-posti tanja@pieni-ideapuoti.fi

Zeppelin, tekijä Ale Lauraéus. Kuva Pekka Mustonen.
Moderni King Kong, Ale Lauraéus. Kuva Pekka Mustonen
Jarkko Härmälä. Sokotel Oy. Taustalla  katutaidekollaasi Restaurants. Kuva Pekka Mustonen.
Jarkko Härmälä. Sokotel Oy. Taustalla katutaidekollaasi Restaurants. Kuva Pekka Mustonen.
Jarkko Härmälä ja Ale Lauraéus, kuva Pekka Mustonen

Sokotel Oy on SOK:n matkailu- ja ravitsemisliiketoimintaa harjoittava tytäryhtiö, joka operoi Suomessa seitsemää Radisson Blu Hotellia sekä neljäätoista Sokos Hotellia. Sokotel Oy toimii pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Oulussa ja Vaasassa.

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.

Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.6.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Asiantuntijoiden huolella valitsemia asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa jo 20 vuotta. Voidaankin sanoa, että asiakasomistajaviinit ovat osaltaan opettaneet suomalaisia tutustumaan viineihin ja nauttimaan niitä aterian yhteydessä. Viinivalikoiman avulla halutaan myös tukea kestävää kehitystä, ja siksi tänäkin vuonna vastuullisuus oli tärkeä viinien valintakriteeri. Juhlavuoden viinit ovat sisilialaisia Barone Montalton viinejä, kaikki vegaanisia ja luomuviinejä. Asiakasomistajasamppanjana jatkaa Nicolas Feuillatte Brut.