Solvalla fick stort statsunderstöd för bygge av campus

Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat Campus Solvalla del två ett statsunderstöd på 700 000 euro med reservering för 200 000 euro till. Det är ett enormt och tacksamt understöd för projektet för del två som har en helhetsbudget på närmare två miljoner euro. Campus Solvalla del 1 hade en budget på 3,6 miljoner euro varav 893 000 eurovar statsunderstöd.

Campus Solvalla del 1 & 2 byggs och renoveras för tillfället. Campus Solvalla del 1 har inneburit både rivning och nybygge på Solvalla. Den nuvarande huvudbyggnaden byggs om i två etapper med ett betydande stöd från Undervisnings- och kulturministeriet. Den första delen med restaurang och en del övernattningskapacitet står nu klar sedan 1.6.2017 och del två av campusbygget innebär en renovering av den andra halvan av huvudbyggnaden där både övernattning och en bollhall finns.

- Det är en oerhörd glädje och tacksamhetskänsla från vår sida gentemot undervisnings- och kulturministeriet för deras beslut, säger vd Anna Bertills. Vi har jobbat länge för en hållbar lösning för Solvallas utrymmesbit och framtiden och nu är vi här! Det innebär en större verksamhet inom ramen för fri bildning och visar också att man även från statligt håll vill stöda finlandssvensk idrott inom idrottsinstituten och ser tydliga behov.

Anna Bertills
tfn 050 354 2720

Stefan Backman
tfn 040 567 7070

Folkhälsan Utbildning fick nya rättigheter inom idrotten10.10.2017 12:35Tiedote

Undervisnings- och kulturministeriet beviljade i veckan nya upprätthållartillstånd för yrkesutbildningen i samband med den lagreform som träder i kraft 1.1.2018. Processen har varit omfattande och för Folkhälsan Utbildnings del resulterade det i nya rättigheter inom idrottsområdet som tidigare inte har funnits på svenska. Förutom tidigare tillstånd för grundexamen i idrott, massör och specialyrkesexamen för massörer, beviljades också tillstånd för att ordna ”Yrkesutbildning inom idrott och träning” samt ”Specialyrkesexamen för tränare”.

Dags för nya perspektiv på social- och hälsovårdsreformen!4.7.2017 08:00Kutsu

Tredje sektorn har knappt uppmärksammats alls i den polariserade sotedebatt som handlat om tunga förvaltningsstrukturer och rädsla för vårdjättar. Ändå har tredje sektorn historiskt varit den nyskapande - från mödra- och barnrådgivning till vård av papperslösa. Valfriheten skapar nya möjligheter - och den tredje sektorn kan bidra med både hög kompetens och engagerande frivilligarbete. Varför inte tänka nytt!

Aika etsiä uusia näkökulmia sote-uudistukseen!4.7.2017 08:00Kutsu

Kolmatta sektoria on tuskin ollenkaan käsitelty siinä kärjistyneessä sote-keskustelussa, joka on keskittynyt raskaisiin hallintorakenteisiin ja ahneisiin hoitojätteihin. Kuitenkin kolmas sektori on perinteisesti ollut uutta luova - äitiys- ja lastenneuvoloista paperittomien hoitoon. Valinnanvapaus luo uusia mahdollisuuksia - ja kolmas sektori tarjoaa sekä korkeaa osaamista että mukaansa tempaavaa vapaaehtoistoimintaa. Raivatkaamme tilaa uusajattelulle!