Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Kuntaliitto tiedottaa
14.9.2017
Julkaisuvapaa heti

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen

– Sosiaalinen media on ainoa kanava, joka on vahvistanut viime vuosina asemaansa kotikuntaan liittyvän tiedonsaannin kanavana, toteaa Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.

Kaikista kuntalaisista 27 prosenttia seuraa kuntansa toimintaa ja päätöksentekoa somessa. Se on yhtä paljon kuin kuntien kotisivut tavoittavat kuntalaisia ja huomattavasti enemmän kuin mitä esimerkiksi erilaisten paikallisten järjestöjen sivuilta saadaan tietoa kotikunnasta.

Kuntaliiton ARTTU2-tutkimusohjelman kuntalaiskyselyyn vastasi yhteensä noin 11 000 ihmistä 40:stä eri kokoisesta kunnasta eri puolilta Suomea. Otos on kattava ja vertailukelpoinen koko Suomen mittakaavassa.

Lähes kaikki seuraavat kotikuntansa asioista

Yleisesti ottaen oman kotikunnan asioita seurataan tarkkaan. Kyselyyn vastanneista 93 prosenttia ilmoitti seuraavansa kuntansa päätöksentekoa ja toimintaa vähintään yhden kanavan kautta. Luku on pysynyt samana koko 2000-luvun ajan.

Edelleen sanomalehdet, erityisesti paikallislehti, on tärkein kanava oman kotikunnan toimintaa ja päätöksentekoa seurattaessa. Paikallis- ja ilmaisjakelulehdistä kuntansa asioita seuraa 82 prosenttia vastanneista. Maakuntalehdistä kunnan päätöksentekoa ja tapahtumia seuraa 68 prosenttia. Sanomalehtien merkitys on kuitenkin hieman vähentynyt 2000-luvulla.

Myös radio ja televisio ovat tärkeitä viestimiä oman kotikunnan asioiden kannalta ja niiden merkitys on viime vuodet pysynyt hyvin vakaana. 70 prosenttia ilmoittaa seuraavansa kotikuntansa asioita radiosta tai televisiosta usein tai silloin tällöin.

Kunnan oman tiedotuslehden, muiden kotiin jaettavien tiedotteiden sekä yhdistysten, järjestöjen ja asuinalueiden tiedotuslehtien merkitys tiedonsaantikanavana on laskusuunnassa. Esimerkiksi vuonna 2008 yhdistysten tiedotuslehdistä kotikuntansa asioita usein tai silloin tällöin seurasi 46 prosenttia vastaajista. Vuonna 2017 tämä luku oli pudonnut 34 prosenttiin.

Eri ikäisillä suuret erot median käytössä, myös sukupuoli ja äidinkieli vaikuttavat

Mitä iäkkäämmästä henkilöstä on kysymys sitä enemmän he seuraavat kotikuntansa asioita. Aktiivisimpia seuraajia ovat 60-69 vuotiaat. Vähiten oman kunnan asioita seuraavat alle 30-vuotiaat. Iäkkäämmillä henkilöillä kuntatiedon seuraamisessa painottuvat paikallislehti, radio ja televisio sekä maakuntalehti.

–Lisäksi myös äidinkieli ja sukupuoli vaikuttavat siihen, miten paljon asukkaat seuraavat kotikuntansa asioita. Ruotsinkieliset ja naiset seuraavat kotikuntansa toimintaa muita enemmän, toteaa Pekola-Sjöblom.

ARTTU2-ohjelma ja tutkimuskunnat

ARTTU2-ohjelma selvittää, miten uudistukset ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

Ohjelmassa on mukana 40 tutkimuskuntaa, jotka edustavat erikokoisia ja -tyyppisiä kuntia eri puolilta Suomea. ARTTU2 on jatkoa vuosina 2008–2012 toteutetulle, vastaavantyyppiselle Paras-arviointitutkimusohjelmalle. Ohjelma on eri tutkimustahojen yhteinen, ja sitä koordinoi Kuntaliitto.

ARTTU2-tutkimuskunnat: Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli, Vöyri.

tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, p. 050 337 5634

Tarkemmat tiedot vastauksista Kuntaliitto.fissä: https://www.kuntaliitto.fi/tiedotteet/2017/some-entista-tarkeampi-kanava-kotikunnan-asioiden-seuraamiseen

09 7711http://www.kunnat.net

Arkitekturarbeten årets bästa gradu-arbeten om kommunen23.11.2017 09:08Tiedote

Finlands kommunstiftelse har premierat arkitekten Esko Härkönens arbete "Ennakoiva suunnittelu- ja rakentamisprosessi julkisissa rakennushankkeissa” (En föregripande planerings- och byggprocess i offentliga byggnadsprojekt) som förra årets bästa pro gradu-avhandling med kommunal inriktning. Dessutom får två avhandlingar hedersomnämnanden. Med anledning av Finlands jubileumsår belönas årets pro gradu-avhandlingar med kommunal inriktning med större prissummor än vanligt.

Kommunförbundets styrelse tog ställning till lagutkastet om valfrihet inom vården: Valfriheten bör utvidgas på ett kontrollerat sätt – modellen behöver justeras22.11.2017 15:06Tiedote

Kommunförbundets styrelse tog onsdagen den 22 november ställning till lagutkastet om valfrihet inom social- och hälsovården. Kommunförbundet anser att en vårdreform behövs och stöder en kontrollerad utvidgning av valfriheten. Den modell som presenteras i lagutkastet behöver ändå förenklas, förtydligas och rättas till.

Enkäten Kommunpulsen:  Kommunsakkunniga tror inte på måluppfyllelse i vårdreformen20.11.2017 09:30Tiedote

Kommunförbundet utförde i november undersökningen Kommunpulsen. Av den framgår att det råder stor osäkerhet inom kommunsektorn om hur de grundläggande målen för vårdreformen kommer att utfalla. Genom Kommunpulsen utreddes åsikterna om hur målen för landskaps- och vårdreformen kommer att uppfyllas i det fall att lagen om ordnande av social- och hälsovården och valfrihetslagen införs i den nuvarande formen.