Sommarturnén ”Sortera havet rent” fotsätter i Pargas 27.8.

Genom att sortera hemmets avfall kan vi påverka Östersjöns tillstånd. Under sommarturnén Sortera havet rent får hushållen råd om avfallssortering för att minska nedskräpningen av våra vattendrag. Finlands Förpackningsåtervinnig RINKI Ab, Finlands svenska Marthaförbund och Håll Skärgården Ren rf organiserar en gemensam rådgivningsturné längs kusten under sommaren. Sommarturnén fotsätter i Pargas med det lokala avfallshanteringsföretaget Sydvästra Finlands Avfllsservice. Med gemensamma krafter vill organisationerna nå ut till invånare, stugägare, båtfarare och turister.

Sommarturnén fotsätter i Pargas, vid Rinki-Ekopunkt vid K-Supermarket Reimar 27.8. kl. 14–18.

Största delen av finländarna bor på Östersjöns avrinningsområde och vi har alla har ett ansvar för dess välmående. Valen vi gör i vardagen har en stor betydelse för havets tillstånd. Ett av de största hoten mot Östersjön är klimatförändringen och genom att sortera sitt avfall kan vi minska vårt eget koldioxidavtryck.

– Att sortera och återvinna är en del av konsumtionscykeln. När vi återvinner förpackningar får vi bra material för nya produkter och förpackningar. Det sparar på naturresurser eftersom det minskar behovet av nyproducerat material, säger Heli Satuli Rinkis kommunikationschef.

– Tidvis uppstår hushållsavfall som är lite mer sällsynt eller skrymmande, det vill säga sånt som inte hör hemma vid ekopunkten. Då ska man styra kosan mot en av Sydvästra Finlands Avfallsservices (LSJH) avfallscentraler eller sorteringsstationer, det finns tre stycken av de senare i Pargas skärgård. Utöver dem betjänar Rauhala avfallscentral i närheten av Pargas centrum. LSJH:s sorteringsstationer och avfallscentraler betjänar alla invånare och sommargäster året runt, med undantag för Utö sorteringsstation som har stängt från september till januari. Särskilt under semestersäsongen ökar belastningen på ekopunkterna. Då är det en bra idé att utnyttja avfallscentralernas och sorteringsstationernas återvinningstjänster istället, för det förebygger överfyllda ekopunkter, tipsar miljörådgivare Lotta Salminen från LSJH.

Turnén uppmärksammar även nedskräpning av vattendrag och tipsar om hur vi genom enkla val i vardagen kan förebygga nedskräpning.

– Nedskräpningen av hav och vattendrag är ett globalt problem som även berör Finland. Största delen av allt skräp i vattendragen består av plaster. Skräpet på stranden kan ha färdats en lång väg. Det transporteras ofta med hjälp av vind, regn och flödande vatten. Särskilt på stränder i närheten av städer kommer skräpet ofta från snabbmat och tyder på en engångsanvändningskultur, berättar Julia Jännärisom ansvarar för HSR rf:s program Snygg Beach.

–  Redan då vi gör köpbeslut i butiken kan vi undvika att skräp och giftiga kemikalier hamnar i vattnet, säger Roosa Mikkola som jobbar på Marthaförbundets projekt Östersjön 2.0.

Under evenemangen delas det ut sopsorteringskassar och arrangörerna berättar om vilken typ av skräp som hittas på stränderna.

Evenemang:

Ekenäs Rinki-Ekopunkt vid K-Supermarket Popsi 2.7. kl. 11– 15

Pargas Rinki-Ekopunkt vid K-Supermarket Reimar 27.8. kl. 14–18

Nagu, färjestranden 28.8.

Fiskmarknaden i Kotka, oktober

Turnéns evenemang ordnas ifall coronarestriktionerna tillåter.

Håll Skärgården ren rf
Nora Forsman
tfn 040 455 7252
nora.forsman@pssry.fi

Finland svenska Marthaförbund rf
Roosa Mikkola
tfn 044 740 3144
roosa.mikkola@martha.fi

Finlands Förpackningsåtervinning RINKI Ab
Heli Satuli
tfn 044 320 36 22
heli.satuli@rinkiin.fi

Bilder

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on voittoa tavoittelematon, Suomen teollisuuden ja kaupan vuonna 1997 perustama ja omistama palveluyhtiö. Yrityksille tuotamme tehokkaita ja kestäviä ratkaisuja pakkausten tuottajavastuun toteutukseen. Rinkiin on liittynyt lähes 4 500 pakkausten tuottajavastuunsa hoitavaa yritystä. Kuluttajille tarjoamme valtakunnallisen Rinki-ekopisteverkoston pakkausten keräykseen ja lasipakkausjätteen kierrätykseen. Yli 1 850 pisteessä ympäri Suomen kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia, yli 650 pisteessä kerätään myös muovipakkauksia. www.rinkiin.fi

Följ Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy

Senaste pressmeddelandena från Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy

Meri siistiksi lajitellen -kesäkiertue jatkuu Paraisilla 27.8.23.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lajittelemalla kotitalouksien jätteet voidaan vaikuttaa Itämeren tilaan. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Finlands Svenska Marthaförbund ja Pidä Saaristo Siistinä (PSS) ry järjestävät kesällä yhteisen neuvontakiertueen ympäri rannikkoa. Seuraavaksi kiertue suuntaa Paraisille, jossa mukana on paikallinen jätehuoltoyhtiö Lounais-Suomen Jätehuolto Oy. Organisaatiot ovat yhdistäneet voimansa, koska samalla kertaa halutaan tavoittaa asukkaat, mökkiläiset, veneilijät ja turistit.